سفر دوم  وزیر به  اصفهان

طیب نیا در سفر مهرماه خود، در جمع فعالان اقتصادی استان گزاره بیمار بودن ساختاراقتصاد کشور را در برابر گلایه های مدیران وصاحبان صنعت و سرمایه، تکرار کرد و نتیجه آن را اقتصاد دولتی دانست. این بار اما وقتی او به اصفهان آمد، قرار شد تا طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی و حضور سرمایه گذار فرانسوی هم مورد بررسی قرار بگیرد.

پیگیری اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و رسیدگی به مشکلات مالیاتی از مسایلی بود که طیب نیا آنها را دنبال می کرد. او از حل مسایل ۱۱۰ واحد تولیدی خبر داد و در مورد کارگاه های دارای بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل هم، گفت: ۷۱ واحد تولیدی بالای ۱۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند.طیب نیا در مورد افزایش بدهی‌های دولت به بانک ها، با تفکیک قایل شدن بین بدهی غیرجاری و جاری، گفت: نسبت بدهی غیرجاری از بیش ۱۴ درصد، اکنون در اصفهان به ۱۰.۹ درصد رسیده است.او همچنین در این سفر به بررسی لایحه ای در دولت اشاره کرد که در آن با دید تسهیل گرانه تری نسبت به مالیات بر ارزش افزوده پرداخته شده و احکام ویژه‌ای در مورد طلافروشان نیز در آن گنجانده شده است.

وزیر اقتصاد همچنین خبر از بررسی مشکلات واحدهای بحران زده استان داد و گفت: تا کنون مشکل بیش از ۹۰۰ واحد از نزدیک به ۱۸۰۰ تایید شده، با اعطای تسهیلاتی بالغ بر ۷۴۰۰ میلیارد ریال حل و فصل شده است.با توجه به صحبت های وزیر اقتصاد و تاکیدی که زرگرپور استاندار اصفهان داشته، باید گفت تاکنون ۴۴ هزار فرصت شغلی تثبیت شده است و ۱۴ هزار فرصت شغلی جدید نیز به وجود آمده است.طیب نیا در بخشی دیگر از سفر خود هم در جمع رسانه های استان حاضر شد و به سوولات آنان پاسخ داد، او در پاسخ به چشم انداز تورم و نرخ بیکاری در دولت یازدهم، ایجاد ۷۰۰هزار فرصت شغلی خالص را موفقیتی برای دولت ذکر کرد و مانند سفر قبلی خود با اذعان به افزایش نرخ بیکاری، آن را ناشی از افزایش امید بیکاران و پیوستن آنان به جویندگان شغل دانست، البته طیب نیا یک هشدار هم داد و آن هم بیکاری جمع شده در جمعیت بیکاران متولد دهه ۶۰ خورشیدی و سنگینی مسوولیت دولت در قبال آنان!

در حالی که دولت روحانی، کاهش نرح تورم را جزو نقاط قوت خود می داند، گروهی از کارشناسان از فشرده شدن فنر تورم در حالت رکود ابراز نگرانی می‌کنند، پاسخ طیب نیا به این نگرانی، این است: کاهش تورم نه به صورت ناگهانی یا مقطعی بلکه با شیب ملایم در فرآیندی آرام اتفاق افتاده است. او می‌گوید: هر گاه در این کشور رشد اقتصادی اتفاق افتاده، تورم هم افزایش پیدا کرده بود، اما این بار رشد اقتصادی با وجود مهار تورم اتفاق افتاده است. وقتی بحث تک نرخی شدن ارز مطرح شد، وزیر اقتصاد با یادآوری سه گانه بودن نرخ ارز در سال های پیشین که به صورت مرجع، مبادله ای و آزاد بوده است، یکی از موفقیت‌های دولت را تبدیل آن به دو نرخ و نزدیک کردن آن به هم دانست.البته وزیر اقتصاد نگفت که کدام نرخ را به هم نزدیک کرده، اما بازار نشان می‌دهد که دولت خود را به بازار نزدیک کرده و بازار هم از حرکت افسارگسیخته خود عقب نشینی کرده است.او همچنین به مردم و فعالان اقتصادی اطمینان داد با توجه به ثبات اقتصادی و افزایش درآمدهای نفتی، در آینده از تکانه های شدید و نوسانات تند در بازار ارز خبری نخواهد بود.