خرید آنلاین کالا این روزها برای بسیاری از ایرانیان به امری عادی تبدیل شده است. خرید از طریق پایانه‌های فروش، اینترنت و موبایل در زمره فعالیت‌های عادی است که شهروندان برای کاهش هزینه و خریدی ساده از آن استفاده می‌کنند. کارشناسان در این زمینه تاکید دارند که رشد استفاده از اینترنت هرچند شیوه‌های کسب‌وکار را تحت تاثیر خود قرار داده، اما مشکلاتی را نیز به همراه خود دارد. عواملی همچون سهولت در خرید، امکان کنترل میزان مبالغ خرید و رهایی از ریسک حمل حجم بالای پول نقد کافی است تا هر فرد بی‌اعتماد به خدمات الکترونیکی را تشویق به خرید آنلاین کند.

این فرصت اما به بازار خودرو نیز سرایت کرده به‌طوری‌که هم اکنون سایت‌های مختلفی با هدف معاملات خودرو شکل گرفته است. همان‌طور که گفته شد استفاده از فضای مجازی برای خرید و فروش خودرو می‌تواند کم هزینه ساده و مانع از اتلاف وقت شود. بسیاری از کاربران در این زمینه معتقدند که استفاده از سایت‌های مجازی خرید خودرو برای آنها بسیار با صرفه‌تر از مراجعه به نمایشگاه‌های خودرو بوده است.روش سنتی خرید خودرو همان حضور در نمایشگاه‌ها یا محل‌هایی است که برای این منظور در نظر گرفته شده است. این کاربران تاکید می‌کنند که خرید آنلاین می‌تواند سریع‌تر از آنچه که امکانات فعلی جواب می‌دهد، آنها را به خواسته خود برساند، و همچنین امکان ارتباط میلیون‌ها خریدار و فروشنده را در کوتاه‌ترین زمان میسر ‌کند. اما استفاده از امکانات اینترنت و سایت‌های مجازی برای خرید کالاهایی مثل خودرو این روزهارو به ازدیاد است. هرچند با سایت‌های اینترنتی فروش وسایل نقلیه کار را آسان کرده اما استفاده از این روش پیچیدگی خاص خود را دارد. به‌طوری‌که ممکن است برخی از اطلاعات شما سوءاستفاده کنند.

بنابراین استفاده از سایت‌های معتبر هم می‌تواند شما را در خرید یا فروش خودرویتان راهنمایی کند و هم می‌تواند این کار را با سهولت انجام دهد.اما برخی از سایت‌های بی‌نام و نشان اطلاعات شما و خودرویی را که در اختیارتان قرار دارد، به راحتی برای اهداف شخصی یا غیرقانونی استفاده می‌کنند. درحال حاضر با استفاده از جست‌وجوگرهایی همچون گوگل می‌توانید به ده‌ها سایت خریدوفروش یا آگهی فروش خودرو دست پیدا کنید. سایت‌هایی که برخی از آنها تعرفه‌ای برای درج آگهی شما در نظر گرفته‌اند. در این بین هر چند ظهور اینترنت تاحدی روند خرید و فروش محصولات مختلف را از جمله خودرو تغییر داده اما در کنار مزایای معاملات خودرو در فضای مجازی تهدیداتی نیز برای کاربران وجود دارد. در این زمینه چندی پیش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا به نقل از یک کارشناس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری درخصوص معاملات خودرو در فضای مجازی هشدارهایی به کاربران این فضا داد. این کارشناس هر چند استفاده از اینترنت را برای فروش خودرو، کم‌هزینه، ساده و البته با حداقل اتلاف وقت خوانده است اما عدم توجه برخی کاربران به ویژگی‌های فضای سایبر و آسیب‌ها و تهدیدات آن که موجب وقوع انواع کلاهبرداری‌ها در این خصوص شده است را گوشزد کرد. کارشناس پلیس فتا همچنین به استفاده‌کنندگان از این سایت‌ها توصیه کرده که حتما از سایت‌های معتبر به خریدوفروش بپردازند، چراکه کلاهبرداری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که از چه مسیری باید به معتبر بودن یک سایت خرید و فروش خودرو پی ببریم. وی در این زمینه خاطرنشان کرده است یکی از راه‌های بررسی اعتبار سایت دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی است، بنابراین شهروندان درصورت واریز وجه از وجود نماد اعتماد الکترونیکی در آن سایت اطمینان حاصل کنند.

درحال حاضر یکی از چالش‌ها و آسیب‌های معاملات خودرو در فضای سایبر واریز پیش‌پرداخت به‌حساب مالک خودرو بدون رویت آن از سوی خریدار است. در این روش افراد سود‌جو و فرصت‌طلب با درج آگهی دروغین در سایت‌های واسطه‌گر مثل دیوار یا با درج آگهی فروش خودرو زیر قیمت بازار در شبکه‌های اجتماعی، کاربران را ترغیب می‌کنند تا با آنها تماس گرفته و پس از تماس با ترفند‌های مختلف سعی می‌کنند از کاربر پیش پرداخت دریافت کنند و پس از دریافت پول دیگر پاسخگوی خریدار نخواهند بود. بنابراین پلیس فتا تاکید کرده که شهروندان به هیچ عنوان به‌صرف درج یک آگهی در یک سایت، به فروشنده خودرو اطمینان نکنند و حتما پس از رویت خودرو و مدارک آن اقدام به انجام معامله نمایند. درحال‌حاضر ممکن است خودروهایی در سایت‌های مذکور ارائه شود که از لحاظ قیمتی وسوسه‌انگیز باشد و خریدار سریعا نسبت به خرید آن اقدام کند. در این بین فروشنده که از قضا ممکن است کلاهبردار نیز باشد با درج این آگهی وسوسه‌انگیز به‌دنبال پیش پرداختی است که از مشتری بگیرد. به این ترتیب پلیس فتا توصیه می‌کند از هر نوع پرداختی قبل از اطمینان از خودروی مورد نظر خودداری کنید. بر این اساس پلیس فتا با تاکید بر اینکه یک نکته‌ منفی و غیرقابل انکار در استفاده از اینترنت برای فروش هر محصول، از جمله خودرو ناشناس بودن افراد طرف معامله است. تصریح می‌کند که با این حساب، حتما از قرار ملاقات در نقاط ناشناخته و خلوت خودداری کنید تا گرفتار سارقان نشوید. از سوی دیگر، مکانی عمومی و نسبتا پرتردد را برای اولین بازدید خریدار از خودرو تعیین کنید تا علاوه بر حفظ امنیت خود، آدرس محل زندگی شما در اختیار افراد ناشناس قرار نگیرد.