فاجعه فراموش ناشدنی منا

هنرمند و نقاش اصفهانی با اشاره به اینکه فاجعه منا یکی از دردناک‌ترین حوادث تاریخ بود، گفت: از زمان وقوع این حادثه تلاش کردم تا این موضوع را به خوبی به روایت تصویر بکشم. به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، فاجعه منا در تاریخ ۲ مهرماه ۱۳۹۴ همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در منطقه منا رخ داد. این واقعه مرگ‌بارترین رویداد تاریخ حج است که در آن تعداد بسیاری از هموطنان عزیز کشورمان و سایر کشورهای اسلامی حاضر در مناسک حج جان باختند.

نگاه هنرمندانه به این فاجعه و خلق اثری ناب برای گرامیداشت یاد و خاطره هموطنان جان باخته در حادثه منا کاریست که تنها از استادان و هنرمندان چیره‌دست اصفهانی بر می‌آید. شهردار اصفهان در ادامه بازدید خود از هنرمندان و فرهیختگان اصفهانی به دیدار استاد رضا بدرالسماء خالق اثر باشکوه فاجعه منا رفت تا پای صحبت‌های این هنرمند اصفهانی که اثر وی بازتاب بسیاری در سطح کشور و شبکه‌های اجتماعی داشت، بنشیند. استاد رضا بدرالسماء در این دیدار که به مناسبت سالگرد فاجعه منا برگزار شد، اظهار کرد: طراحی این اثر نزدیک به یک سال به طول انجامید و در طول کار تلاش من بر این بود تا حق مطلب را ادا کنم. وی ادامه داد: ابعاد این اثر ۱۰۰ در ۸۰ سانتی‌متر است و با تکنیک گواش و آبرنگ طراحی شده است. بدرالسماء تاکید کرد: در این اثر تلاش ما بر این بوده است تا ۲۰۰ حاجی را در طواف شهادت نشان دهیم و یک خوف و رجاء نیز در چهره افراد و فضا به چشم می‌خورد. این هنرمند اصفهانی با اشاره به اینکه گرمای هوا و نشان دادن حالت تشنگی از دیگر شاخصه‌های این اثر است، گفت: در این اثر آیات ۱۰۰ سوره نساء و ۲۵ سوره حج نیز در اطراف خانه خدا نوشته شده است.

فاجعه منا امری فراموش شدنی نیست

شهردار اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه شیعه و سنی در کنار یکدیگر همگام و یکصدا هستند، گفت: متاسفانه امروز در عربستان حاکمانی در حال حکمرانی هستند که عروسک و بازیچه آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌روند. مهدی جمالی‌نژاد در ادامه با اشاره به راهپیمایی روز جمعه در سراسر کشور بیان داشت: مردم اصفهان نیز در کنار سایر مردم ایران اسلامی حضوری حماسی و گسترده در تظاهرات محکومیت جنایات آل‌سعود و آل‌خلیفه در فاجعه منا و هتک حرمت به شیخ عیسی قاسم داشتند. وی بیان داشت: حضور مردم اصفهان در این راهپیمایی در واقع به نوعی ابراز همدردی با عزاداران فاجعه منا بود.شهردار اصفهان گفت: این امر پسندیده نیست که یک حکومت که البته خود را مسلمان می‌خواند به دنبال آن باشد که میان شیعه و سنی تفرقه‌افکنی کند و از سوی دیگر بی‌تدبیری خود را به دیگران پیوند دهد. وی اضافه کرد: عربستان باید بداند فاجعه منا امری فراموش شدنی نیست و ملت ایران امسال با وجودی که در مراسم حج شرکت نکرده اما در کنار خانواده شهدای فاجعه منا و مکه محکومیت بی‌تدبیری آل‌سعود را دوباره گوشزد می‌کند.