سفر به اعماق مدیترانه
اگر قصد دارید تغییر و تحولی اساسی در برنامه غذایی خود ایجاد کنید و دنبال گزینه مناسبی هستید، بهتر است سراغ سبک و سیاق مدیترانه‌ای بروید. دلیلش کاملا واضح است؛ غذاهای مدیترانه‌ای غنی از مواد مغذی‌ای هستند که بدن روزانه به آنها نیاز دارد.
دقیقا به همین دلیل است که برنامه‌های غذایی مدیترانه‌ای از سالم‌ترین رژیم‌های خوراکی در دنیا شناخته شده‌اند. غذاهای مدیترانه‌ای مملو از میوه، سبزی‌ها، پاستا، برنج، حبوبات و البته ماهی هستند.
البته این فقط سلامت غذایی مردم منطقه مدیترانه نیست که برنامه غذایی آنها را به الگو تبدیل می‌کند، بلکه پیروی از برخی شیوه‌های زندگی‌شان هم می‌تواند در احیای سلامت جسم و روح تاثیر گذار باشد. مثلا ایتالیایی‌ها طی برنامه‌ای روتین در زندگی‌شان، بعد از شام در گشت و گذارهای کوتاه و پیاده با دوستان و همسایگان خود هم کلام می‌شوند. به این ترتیب، نه‌تنها با راه رفتن به هضم غذای خود کمک می‌کنند که ضمن معاشرت با اطرافیان، از نظر روانی هم خود را تغذیه می‌کنند. این برنامه بعد از شام در ایتالیا به «آل پاساگیاتا» معروف است و مردم این کشور در هر محله‌ای فضایی را به این گردش‌های شبانه اختصاص داده‌اند و تقریبا هر شب اعضای آشنایی دور هم جمع می‌شوند و با یکدیگر گپ می‌زنند و البته پیاده‌روی می‌کنند.
در اسپانیا اما مردم در ابتدای بعدازظهر چرت کوتاهی می‌زنند که شاید به نظر خیلی‌ها این خواب میان روز معقول به نظر نرسد، اما جدیدترین تحقیقات انجام شده در کانادا نشان داده است خواب کافی کمک می‌کند مردم برای انتخاب خوراکی خود سراغ غذاهای سالم‌تری بروند.