«مـادر» 60 ساله شد

محمدرضا اکبرزاده/مدیر مارکتینگ و عضو هیات مدیره شرکت پخش ویتانا

روزی که برادران تهرانچی در اوایل دهه ۳۰ اقدام به تولید انواع بیسکویت و نان و شیرینی کردند، کمتر کسی فکر می‌کرد که آنها پنج سال بعد با توسعه فعالیت‌های خود برندی را پایه گذاری کنند که محبوب ایرانیان شده و برای آنها سرشار از خاطره شود. آن روزها ویتانا با تولید بیسکویت مادر صاحب نام و نشانی شد و با توجه به طراحی خاص این محصول، توانست به فروش گسترده‌ای در بازار نوپای شیرینی و شکلات صنعتی ایران دست یابد و خود را به عنوان یکی از نخستین بیسکویت‌های صنعتی کشور معرفی کرده و در جامعه شهری آن زمان جا باز کند. شاید خود بنیانگذاران ویتانا هم باورشان نمی‌شد که با نام مقدس مادر بتوانند توجه مشتریان مشکل پسند ایرانی را به سوی محصول ۷۰ گرمی خود جلب کرده و دهه‌ها بعد نیز آن را تولید کنند. بیسکویت مادر امروز در آستانه ۶۰ سالگی است و در بازار کشور جزو پرطرفدارترین برندهای ایرانی است. هنوز هم برخی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به یاد گذشته چای عصرانه خود را با این بیسکویت صرف می‌کنند؛ گویی می‌خواهند گذشته را کالبدشکافی کرده و در دوران کودکی خود قدم بزنند و نفس بکشند. مادر، امروز حدود ۶۰ سال دارد و هنوز سرزنده است. این برند متعلق به همه مردم ایران است و به نظر می‌رسد همچون گنجینه‌ای نسل به نسل منتقل شود و تولد صد سالگی اش را نیز جشن بگیرد.

از آنجا که شرکت ویتانا چند سال است به بخش خصوصی سپرده شده و سرمایه‌گذاری هایی از سوی این بخش در ویتانا انجام شده، نه تنها برند مادر بلکه برندهای جدیدی از سوی ویتانا وارد بازار خواهد شد تا صنعت بیسکویت ایران میهمانان جدیدی داشته باشد. مدیران این شرکت قصد دارند با توسعه برند مادر، این محصول را با دانش روز درآمیخته و محصولی با همان طعم وارد بازار کنند که از روغن و شکر مناسب‌تری تهیه شده و به صورت رژیمی تولید شود تا افراد سالمند بدون هراس از بالا رفتن قند خون و با آرامش از آن استفاده کنند. مدیران ویتانا قصد دارند با ارائه مادرهایی با طعم جدید و پیش زمینه مادر که در واحد علمی و تحقیقاتی شرکت نیز بررسی شده، محصول جدید بیسکوپوره را تولید کنند تا مانند شرکتهای خارجی، در کشور ما نیز پودر غنی شده بیسکویت که به دلیل روش و کامل بودن پخت به مراتب بهتر از انواع غذاهای کودک است، پاسخگوی مناسب تری به نیاز مادران باشد. این موضوع سبب خواهد شد که مادران امروز با خیال راحت‌تر بیسکویت‌های نسل جدید مادر را به فرزندان خود بدهند و به عنوان مکمل غذایی از آن استفاده کنند.

بر اساس آخرین آمار، روزانه بیش از پانصدهزار عدد انواع بیسکویت در کشور تولید می‌شود که بیسکویت مادر بعد از ساقه طلایی با استقبال بیشتری روبرو بوده و رتبه دوم بازار بیسکویت ایران را در اختیار گرفته است. در این رده بندی دو نکته حائز اهمیت است. نخست آنکه برند بیسکویت مادر در نظرسنجی گسترده صدهزار نفری از مردم، ظرف سه سال اخیر با اختلاف آرا به عنوان برند محبوب و منتخب مصرف کنندگان شناخته شد. دوم آنکه سلامت بیسکویت مادر به دلیل فناوری پخت کامل، در بین رقبا همتا ندارد و با توجه به استفاده از بهترین مواد اولیه و به کار بردن انواع ویتامین‌های A ,D ,E و K این محصول را به میان وعده‌ای کامل برای تمام سنین و به خصوص کودکان تبدیل کرده است. برند مادر و ویتانا با توسعه ساب برندها و سرمایه‌گذاری در خطوط جدید منحصربفرد، محصولاتی پرمخاطب و متفاوت به بازار عرضه کرده‌اند. برندهای تی وان، ریوا و نیکا متولدین برند مادرند که علاوه بر کانسپت سلامت و رژیمی، به معرفی بیسکویت‌های کاکائویی تی.وی.کا، ویفر کارامل دومیکا و دایجستیو ویتانا کمک شایانی کردند.

از سوی دیگر، در خطوط تولید انبوه تمام مکانیزه ویتانا سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته و با توانمندسازی نیروهای انسانی و مسوولیت چندگانه آنها، گام‏هایی محکم برای ایجاد سازمان لاغر و چابک «lean organization» برداشته‌ایم تا با افزایش بهره‌وری بتوانیم محصولات رقابتی را وارد بازار کشور کنیم. صنعت بیسکویت نیز مانند هر صنعت دیگر کشور با مشکل تامین مالی با بهره بالا مواجه بوده که صاحبان این صنعت را برای توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش فعالیت‌های خود با مشکل روبرو کرده است. ظرف چند سال گذشته بسیاری از فعالان این صنعت با مشکل تعطیلی روبرو شده‌اند، به طوری که امروز از ۲۵۰عضو انجمن صنعت شیرینی و شکلات تنها ۹۰ نفر باقیمانده‌اند. در همین حال شرکت ویتانا طی هشت سال اخیر که خصوصی شده ، همیشه برای این مسائل راهکار و برنامه داشته و جزو معدود شرکت‌های موفق است که توانسته به نقش آفرینی خود در بازار بیسکویت و انواع نان صنعتی ایران ادامه دهد.