جذاب‌ترین بازار جهان برای خودروسازان
چین اکنون بزرگ‌ترین سازنده خودرو در دنیا است، اما این همه ماجرا نیست. کشور یک میلیارد و 360 میلیون نفری چین اکنون بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان هم به حساب می‌آید. چینی‌ها برای اولین بار در سال 2012 این عنوان را از چنگ آمریکایی‌ها بیرون آوردند؛ اما تنها جمعیت میلیاردی چین نبوده که آن را به این بازار بزرگ تبدیل کرده است؛ چراکه تا قبل از سال 2012 هم چین از این جمعیت برخوردار بود. رشد اقتصادی پیوسته این کشور موجب شد تا طبقه متوسط چین باسرعت بیشتری رشد کرده و اکنون به یک بازیگر اصلی در بدنه اجتماعی این کشور تبدیل شود. این طبقه متوسط که از تامین نیازهای اولیه خود فارغ شده و در آن بخش به توانایی رسیده است، اکنون خریدار اصلی خودرو در چین به‌شمار می‌آید. از سوی دیگر طیف وسیع محصولات در بازار چین که خرید را برای اکثر بودجه‌ها امکان‌پذیر می‌کند، موجب شده تا فروش خودرو در چین با شتاب زیادی رشد کند. براساس آمارهای ارائه شده از سوی مجله فوربس، در سال 2015 بیش از 24 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در چین به فروش رفته است. در حالی که این تعداد در آمریکا 17 میلیون و 200 هزار دستگاه بوده است. این اختلاف زیاد بین بازار دو کشور نشان می‌دهد چین دیگر قصد ندارد این جایگاه را به آمریکایی‌ها پس بدهد.

در یک سال گذشته وضعیت اقتصاد چین به‌خوبی سال‌های قبل نبوده است، اما بازار خودرو این کشور همچنان فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل می‌کند. موسسه China Automobile Association رشد فروش خودرو در چین برای سال ۲۰۱۵ را به میزان ۳ درصد پیش‌بینی کرده بود، اما این رقم در پایان سال به ۷/ ۴ درصد رسید. یکی از دلایل این رشد این بود که دولت چین در سال ۲۰۱۵ مالیات و عوارض خودروهای کم‌مصرف و الکتریکی را به میزان زیادی کاهش داد. در نتیجه قیمت این خودروها پایین آمده و بخش بیشتری از دهک‌های پایین اقتصادی چین نیز توانستند اقدام به خرید خودرو کنند.

رشد اقتصادی متوالی در چین تنها طبقه متوسط این کشور را بزرگ‌تر نکرده است، بلکه موجب به‌وجود آمدن طبقه ثروتمندی در چین شده است که تعدادشان سال به سال افزایش یافته است. این طبقه ثروتمند چند سالی است که چین را به یک بازار پررونق برای خودروسازان لوکس ساز تبدیل کرده‌اند. شاید اگر از شما بپرسند بزرگ‌ترین بازار فروش خودروهای رولزرویس چه کشوری است، کشورهای حوزه خلیج فارس در ذهنتان بیاید. اما واقعیت این است که بازار اصلی رولزرویس ایالات‌متحده آمریکا بود که این جایگاه را هم در سال ۲۰۱۴ چینی‌ها از دستش درآوردند. در سال ۲۰۱۴ تعداد ۴ هزار و ۳۶ دستگاه رولزرویس در جهان به فروش رسید که از این تعداد حدود ۲۸ درصد آن در چین بود. این رقم را در شرایطی در نظر بگیرید که قیمت ارزان‌ترین مدل رولزرویس در چین باتوجه به مالیات و عوارض بالایی که به آن تعلق می‌گیرد درحدود ۵/ ۴ میلیون یوآن، معادل ۷۷۰ هزار دلار آمریکا است. در سال ۲۰۱۵ هم با آنکه فروش رولزرویس با کاهش ۵۸ درصدی در چین رو‌به‌رو شد، باز هم بعد از آمریکا دومین بازار این خودرو لوکس را شکل داد. دلیل این کاهش فروش نیز کاهش رشد اقتصادی و ریزش بازار سهام این کشور بود که موجب شد ثروتمندان در خرج کردن پول‌های خود دست به عصا حرکت کنند.

این میل شدید به خرید خودرو در چین موجب شد تا کشورهای دیگر با دیدی متفاوت به بازار این کشور نگاه کنند. امروزه اکثر شرکت‌های بزرگ خودروسازی در چین کارخانه دارند و حتی خودروسازانی مانند جنرال موتورز و فولکس واگن مدل‌هایی ویژه چین با استانداردهای قیمتی و طراحی مورد پسند مردم این کشور تولید می‌کنند. از سوی دیگر نمایشگاه‌های خودرو چین در شانگهای و پکن در حال تبدیل شدن به نمایشگاه‌های بزرگ و معتبر در جهان هستند.