آی- هشت‌های جدید در راهند

شرکت ب‌ام‌و رسما اعلام کرد که در آینده نزدیک دو مدل دیگر از خودرو i۸ را روانه بازار خواهد کرد. این تصمیم برای توسعه بازار سری i در این شرکت گرفته شده است. خودروهایی که می‌خواهند دروازه عبور از ماشین‌های سنتی به دنیای آینده اتومبیل باشند. به همین دلیل طراحی آنها با جسارت زیادی انجام شده و استقبال از آنها در جهان نیز با توجه به آنکه نمی‌توانند کاربری عمومی داشته باشند و قیمتشان هم بالا است، بد نبوده است.

نخستین i۸ جدیدی که بازار می‌آید مدل روباز آن است و برای ارائه آن به بازار سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده است. دلیل این تاخیر هم این است که در این فاصله بی‌ام‌و قصد دارد یک مدل از سری i را به بازار بفرستد که احتمالا i۵ نام خواهد گرفت. این خودرو از نظر جثه و قدرت بین دو مدل کنونی قرار می‌گیرد. اگر چه دست کم دو سال تا ورود i۸ روباز به بازار زمان باقی مانده است؛ اما از هم اکنون نگرانی‌هایی در زمینه استقبال از آن وجود دارد. نگرانی‌هایی که از تجربه مرسدس بنز SLS یا مدل کلاسیک آن مرسدس بنز ۳۰۰SL ناشی می‌شود. این دو خودرو که با درهای گالوینگ (باز شونده رو به بالای کامل) نمایی بسیار زیبا و متفاوت داشتند و استقبال زیادی از آنها می‌شد، نتوانستند این موفقیت را در مدل‌های روباز خود تکرار کنند؛ چراکه برگ برنده و وجه تفاوت آنها با دیگر خودروها، زمانی که به مدل روباز تبدیل شدند از بین رفت و دیگر درهای گالوینگ رو به بالا نداشتند.

به همین دلیل به اسپرت‌هایی معمولی تبدیل شدند. حال این نگرانی وجود دارد که بخش مهمی از تمایز طراحی i۸ با دیگر اسپرت‌ها، یعنی سقف و شیب ستون‌هایش، در جریان این تبدیل شدن به مدل روباز از بین برود و استقبال کنونی از آن به عمل نیاید. به غیر از مدل روباز یک مدل دیگر از i۸ هم به بازار خواهد آمد؛ مدل الکتریکی. در حال حاضر این خودرو یک خودروی هیبرید به حساب می‌آید و دارای موتور بنزینی در کنار موتور الکتریکی است. اما به زودی مدل تمام الکتریکی آن نیز به بازار خواهد آمد. بی‌ام‌و i۸ با موتور تمام الکتریکی با توجه به قدرتی که دارد می‌تواند یک تهدید جدی برای تمام الکتریکی‌های کنونی به ویژه خودرو تسلا S باشد. بی‌ام‌و اعلام کرده است که i۸ الکتریکی از باتری‌هایی با ظرفیت بالا و سه موتور الکتریکی بهره می‌برد که مجموع قدرت آنها به ۴۲۰ اسب بخار می‌رسد. این یعنی ۶۳ اسب بخار قوی‌تر از i۸ هیبریدی کنونی!