به دنبال رویاهایتان بروید

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

Design*Sponge یک وبلاگ طراحی است که توسط گریس بونی راه‏اندازی شده است. این وبلاگ در اوت ۲۰۰۴ شروع به‌کار کرد و روزانه ۳ تا ۵ بار به‌روزرسانی می‏شود. Design*Sponge گروه متفاوتی از خوانندگان علاقه‏‏مند را از سراسر جهان جذب کرده است و در حال حاضر روزانه بالای یک میلیون خواننده دارد. Design*Sponge در حال حاضر بیش از ۷۵ هزار خواننده روزانه در سایت اصلی‏اش دارد.وقتی به کلمه «کارآفرین» فکر می‏کنید، چه نوع فردی به ذهن شما متبادر می‏شود؟ ریچارد برانسون؟ الون ماسک؟ مارک زاکربرگ؟ تعداد بسیار زیادی از شما ممکن است تصورتان از یک کارآفرین لزوما یک «مرد» باشد؛ معمولا به این دلیل که اکثر ما به‌طور ناخودآگاه یک کارآفرین نوعی را «مرد» تصور می‏کنیم. اما حداقل یک زن وجود دارد که تصمیم گرفته است تا وضعیت کنونی را به چالش بکشد.

با گریس بونی (Grace Bonney)، موسس وبلاگ مشهور طراحی Design*Sponge آشنا شوید. او همچنین نویسنده کتاب «در شرکت زنان» است که با اشتیاق و توصیه از سوی بیش از ۱۰۰ سازنده، هنرمند و کارآفرین مواجه شده و جدیدا در آمازون منتشر شده است. (اولین کتاب او Design*Sponge at Home در سال ۲۰۱۱ منتشر شده بود و دیدگاه‏های مثبتی نیز دریافت کرد). اگر به طراحی و دکوراسیون علاقه دارید، ممکن است قبلا نام بونی را شنیده باشید. با بیش از یک میلیون بازدیدکننده روزانه از سایت (که از اوت ۲۰۰۴ پایه گذاری شد) و شمار موثری از دنبال‏کنندگان اجتماعی، واژه «موفق» قطعا کلمه خوبی برای توصیف او است. گریس بونی با اینکه مدت زمان کوتاهی در این رشته فعالیت کرده اما موفق شده است اسم و رسمی برای خود به هم بزند. مطالب وبلاگ وی در خصوص طراحی داخلی، روزانه ۳ الی ۵ بار به روز می‏شود. اولین باری که به این کتاب برخوردم، بسیار سریع جذب آن شدم و پس از باز کردن و خواندن بخش‏هایی از آن، می‏دانستم کتابی خواهد بود که به خوانندگان خود در entrepreneur در مورد آن خواهم گفت. خوشبختانه این شانس را داشتم که بتوانم در تور کتاب بونی، پیرامون کتابش، سفر کارآفرینی‏اش و آنچه به او در این مسیر انگیزه می‏دهد صحبت کنم. آنچه در پی می‏آید خلاصه‏ای از این گفت‌وگو است.

هدف‏ شما از انجام فعالیت‏هایتان چیست؟

من با حل مشکلات راضی و خوشحال می‏شوم. من Design*Sponge را شروع کردم؛ چرا که نوعی از طراحی را که دوست داشتم در رسانه‏های جریان اصلی ارائه بدهم نمی‏دیدم. هدف من از نوشتن کتاب جدیدم این بود که همه زنان با توانایی‏های متفاوت در رسانه‏های سنتی کسب و کار حضور ندارند و این انگیزه در من شکل گرفت تا ببینم چگونه می‏توانم به حل این موضوع کمک کنم و این دلیلی بود که پروژه‏ای این چنین را دنبال کردم.

چگونه از یک کارمند به صاحب کسب و کار جهش داشتید؟

زمانی که Design*Sponge را شروع کردم، در اولین شغل بعد از تمام شدن دانشگاه کار می‏کردم؛ بنابراین کار کردن برای فرد دیگر و کار کردن برای خودم به‌طور هم‏زمان اتفاق افتاد. اما سریعا دریافتم که می‏خواهم کسب و کارم را در یک مسیر بسیار خاص راه بیندازم و به نظرم زمانی که توانستم این کار را انجام دهم و صورت‏حساب‏هایم را بپردازم، این جهش صورت گرفت. این جهش موجب شد تا چندین سال بدون یک شغل تمام‏وقت که از من حمایت کند، احساس راحتی و آسایش داشته باشم؛ اما نهایتا دریافتم که باید اطمینان یابم Design*Sponge می‏تواند از من و تیمم از نظر مالی حمایت کند.

چه مرحله مهمی از زندگی شما وجود دارد که به آن بسیار افتخار می‏کنید؟

کتاب جدید ما، «در شرکت زنان» پروژه‏ای است که در ۱۲ سال گذشته از زندگی
کاری ام، بیشترین افتخار را به آن کرده‏ام. این کتاب همه افراد و مسائلی که من به آنها علاقه بسیار داشتم ارائه می‏دهد و مشاهده همه این زنان فوق‏العاده با هم در یک جا، درست مانند این است که همه رویاهایم محقق شده است. من برای اینکه ببینم چگونه این زنان به نسل بعدی برای داشتن رویاهای بزرگ‌تر انگیزه خواهند داد، هیجان‏زده هستم.

پرخطرترین و ریسک‏پذیرترین حرکتی که در کسب و کار خود اتخاذ کرده‏اید چه بوده است؟

ریسک‏پذیرترین قدمی که در کسب و کارم برداشتم این بود که تصمیم گرفتم کوچک و مستقل بمانم. امروزه مسیر سنتی وبلاگ‏ها اخذ سرمایه خطرپذیر، فروش به یک ناشر بزرگ‌تر یا کار برای اسپانسرها برای سنجش کسب و کار موردنظر است. اما چون همیشه به آزادی خلاقیت نسبت به چک حقوق بیشتر (یا دفتر کار بزرگ‌تر یا هر چیز دیگری) اهمیت بیشتری می‏دادم، تصمیم گرفتم کسب و کارمان را واقعا محافظه‏کارانه راه‏اندازی کنم و از بودجه‏ای استفاده کنم که به ما اجازه می‏دهد انتخاب‏هایی بر مبنای اهداف و باورهای اصلی خودمان داشته باشیم تا اینکه بر اهداف و باورهای افراد دیگر تکیه کنیم.

بهترین توصیه‏ای که در حوزه‏ کسب‌وکار دریافت کرده‏اید، چه بوده است؟

اینکه چگونه زمانی که مسائل خوب پیش نمی‏رود، آنها را مدیریت نمی‏کنید، به همان اندازه اهمیت دارد که وقتی همه چیز خوب پیش‏می‏رود، آنها را کنترل می‏کنید. این امر به من آموخت تا لحظات ناکامل کسب‌وکارمان را بپذیریم و از آنها به‌عنوان ارائه آنچه که عمیقا به آن اعتقاد داریم و آنچه هستیم استفاده کنیم.

کاری که هر روز انجام می‏دهید تا هوشیار و متمرکز باقی بمانید چیست؟

پیاده‏روی، پیاده‏روی، پیاده‏روی.

پیاده‏روی و دویدن قدرتمندترین ابزار برای پاک کردن ذهنم و نگاه واقع‏بینانه به مسائل است. همیشه تلاش می‏کنم تا دویدن و هر نوع ورزش دیگری را در برنامه روزانه‏ام بگنجانم اما هیچ چیز به اندازه یک پیاده‏روی طولانی حال من را خوب نمی‏کند. این کار مانند یک فیلتر برای ذهن عمل می‏کند. تا زمانی که به خانه برسم، احساس می‏کنم همه استرس، نگرانی و درگیری‏های ذهنی خود را پشت سر رها کرده‏ام.