آیا رامسری‌ها می‌توانندبهترین مسافران مریخ باشند؟
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها درفرستادن فضانوردان به اعماق فضا یا استقرار پایگاهی در مریخ مواجهه با پرتوهای کیهانی است که خورشید و دیگر ستارگان به کیهان می‌فرستند. جو زمین و میدان مغناطیسی بدترین پرتوها را منحرف می‌کند اما مریخ چنین میدان مغناطیسی قابل‌توجهی ندارد؛ چرا که بخش قابل توجهی از اتمسفر خود را طی میلیون‌ها سال از دست داده است.چندی پیش سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اطلاعیه‌ای برای استخدام نسل بعدی فضانوردان آمریکایی منتشر کرد.
ناسا در این اطلاعیه اظهار امیدواری کرد که فضانوردانی را به ایستگاه بین‌المللی فضایی، مدار قمری و در نهایت به مریخ بفرستد. ناسا اکنون فضانوردان مناسب برای سفر به فضا و مریخ را از میان کسانی انتخاب می‌کند که مقاومت بالایی در برابر پرتوهای کیهانی داشته باشند. نکته قابل‌توجه این است که این فضانوردان باید آمریکایی باشند؛ اما برای یافتن نامزدهای موردنظر که بتوانند با سطوح شدید پرتوهای کیهانی در فضا و سیاره سرخ مقاومت کنند، این سازمان ممکن است به ورای مرزهای آمریکا بیندیشد. اما اریک مارک یکی از نویسندگان پایگاه خبری سی‌نت گفت که شهروندان برخی نقاط جهان که بدن‌شان نسبت به پرتوهای کیهانی مقاوم‌تر از افراد عادی است، می‌توانند نامزد سفر به فضا و مریخ باشند. اشاره او به دو شهر ساحلی رامسر در ایران و گواپارای در برزیل است. این پایگاه خبری گزارش داده است که مقاومت ذاتی بدن مردمان رامسر نسبت به برخی پرتوهای کیهانی نسبت به مردمان دیگر جهان بیشتر است. در سال ۲۰۰۶ کمیته ملی سازمان ملل متحد در مورد تشعشعات اتمی اعلام کرد که رامسر از بیشترین سطح پرتوزایی در بین تمامی شهرهای دنیا برخوردار است.

منبع تابش در شهر رامسر وجود ۹ چشمه آب گرم معدنی با غلظت‌های متفاوت رادیوم است. مناطق تالش‌محله و چپرسر در رامسر بیشترین میزان این پرتوها را دریافت می‌کنند.چندین سال است که دانشمندان در حال مطالعه ساکنان رامسر هستند که گفته می‌شود بالاترین سطوح «تابش زمینه» را در یک منطقه مسکونی دریافت می‌کنند. این سطوح در رامسر ۸۰ برابر بیش از متوسط جهانی است. با این وجود، تحقیقات به عمل آمده بر چندین هزار نفری که در این منطقه زندگی می‌کنند نشان می‌دهد میزان سرطان ریه در این منطقه پایین‌تر از حد متوسط است. در حقیقت، این تحقیق نشان می‌دهد که یک ژن مسوول در تولید گلبول‌های سفید و آنچه به «سلول‌های طبیعی کشنده» معروف است و به تومورها حمله می‌کند، بین ساکنان این شهر قوی‌تر از سایرین است. گفته می‌شود چون ساکنان رامسر در زمان طولانی و با دز پایین این پرتوها را دریافت کرده‌اند، سلول‌‌های بدن این افراد نسبت به تابش مقاوم شده‌اند. به عبارت دیگر، ممکن است هیچ نیازی به دستکاری ژن‌های انسانی برای ایجاد فضانوردان مقاوم به پرتوها نباشد؛ چرا که ممکن است چشم‌اندازهای خوبی در چندین گوشه از جهان وجود داشته باشد.

منبع Cnet