گروه سلامت- نوشتن در باره خواب برای من از مسایل جالبی است که همیشه در مطالعه آن به یافته های جدیدی دست پیدا کرده ام ، فرایند خواب و تاثیرات آن بر بدن ما از مهمترین مسایل حیات انسان است. همانطور که داشتن خواب کافی به حفظ و سلامت روحی و روانی انسان کمک می کند باید بدانیم که کمبود خواب یکی از عوامل ایجاد انواع بیماری ها در بدن می باشد و همه انسان ها باید سعی کنند به اهمیت داشتن خواب کافی توجه کنندو اگر مشکل اختلال در خواب دارند با مراجعه به پزشک آن را برطرف کنند. هر چه درمورد بیماری هایی که به دلیل بد خواب بودن و یا کمبود خواب به جان شما می افتند بگوییم، کم گفته ایم، از ابتلا به افسردگی گرفته تا چاقی و دیابت حتی دچار شدن به بیماری آلزایمر. محققان کشف کرده اند کسانی که به اختلالات خواب دچار هستند، بیشتر در خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.از نظر محققان شاید این عامل، از شایع ترین عوامل دچار شدن به این بیماری باشد و باتوجه به بررسی های آنها افرادی که نمی توانند ۷، ۸ ساعت از شب را با آرامش بخوابند، دیر یا زود به این بیماری مبتلا می شوند.

فشارخون بالا می رود

اگر بگوییم که کودکان هم می توانند به مشکل بالا رفتن فشارخون دچار شوند احتمالا تعجب می کنید؛ اما بی خوابی
می تواند این مشکل را در میان کودکان هم به وجود بیاورد. به نوشته ام اس ان بی سی، پژوهشگران می گویند بچه هایی که کمتر از شش ساعت و نیم در شبانه روز می خوابند، به مشکلات جدی فشارخون دچار می شوند.البته نوسان فشار خون تنها مشکلی نیست که سراغ بچه های بی خواب می رود. پژوهشگران می گویند این افراد در نوجوانی 14 درصد بیشتر از دیگران ممکن است بیش فعال شوند. محققان می گویند کودکان به حدود 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. پس تصور نکنید تنظیم خواب شبانه کودکتان تنها آموزش نظم به اوست؛ بچه هایی که خوابشان ساعات متغییری دارد و تا نیمه شب بیدار می مانند بیشتر چاق می شوند و حتی نوسان های فشار خون را پیش از آدم هایی که ساعات خوابشان تنظیم شده تجربه می کنند.

طلاق می گیرید

بله! به همین سادگی! چند ساعت کمتر خوابیدن در شبانه روز می تواند جرقه های اختلاف میان شما و همسرتان را روشن کند و روابط عاطفی تان را دچار مشکل کند. «بی بی سی» به نقل از بنیاد سلامت روانی بریتانیا نوشته است که مشکل در روابط عاطفی، خستگی پذیری بالا و فقدان تمرکز فکری از مشکلاتی است که بخاطر بی خوابی ایجاد می شوند.این بنیاد ادعا می کند که بی خواب ها چهار برابر دیگران با مشکل در روابط عاطفی شان روبه رو هستند و سه برابر آدم هایی که حدود 8 ساعت در شبانه روز می خوابند، افسرده می شوند و تمرکزشان را از دست می دهند. از نظر محققان بی خوابی افراد را وارد چرخه معیوبی از مشکلات روانی می کند که تا زمان تنظیم شدن خواب افراد نمی توان امیدی به بهبودشان داشت.

خوراکی زیاد می خرید

اگر نمی خواهید جیبتان خالی شود، شب ها خوب بخوابید. محققان می گویند فردای روز بی خوابی، میل شما به خریدن مواد غذایی چند برابر می شود. به گزارش مجله چاقی، سطوح هورمون گرلین در خون بی خواب ها بالا می رود و باعث گرسنه شدن و افزایش تمایلشان به خرید خوراکی می شود. محققان می گویند که افزایش این هورمون بر قدرت تصمیم گیری افرادی که خواب کافی نداشته اند تاثیر می گذارد و حتی به جای آنها تصمیم می گیرد.

از نظر پژوهشگران یکی از دلایل چاق شدن بی خواب ها، افزایش سطح همین هورمون است. آنها معتقدند کسانی که به خاطر بیشتر تمرکز داشتن در شب و یا به دلیل اجبار شغلی که مشغول انجامش هستند نظم خوابشان را به هم می ریزند و شب زنده داری می کنند، بیشتر در معرض چاقی هستند؛ حتی اگر اشتهایشان زیاد نباشد و اهل فست فود خوردن و با مصرف غذا های پرکالری هم نباشند.

دیابت می گیرید

اضطراب و افسردگی تنها مشکلات ناشی از بی خوابی نیستند. محققان می گویند سطح قند خون افرادی که خواب شان ناکافی است هم بالاتر از دیگران می رود و توانایی بدنشان در تنظیم میزان انسولین خون پایین می آید. همین دلیل است که بی خواب ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می گیرند. محققان می گویند فشارهای روانی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو هستند و مردانی که دچار این فشارها هستند، دو برابر مردهایی که سلامت روان دارند دچار دیابت می شوند.به گفته محققان از آنجا که بی خوابی شبانه می تواند تحمل تنش ها برای افراد را دشوارتر کند و از آنجا که کافی نبودن خواب باعث مضطرب شدن و افسردگی می شود، می توان این مشکل را به عنوان یکی از دلایل ابتلا به دیابت معرفی کرد. گذشته از این، خود بی خوابی هم می تواند میزان قند خون را دچار نوسان کند و باعث ابتلا به دیابت شود.

سکته مغزی می کنید

مغز تنها به خاطر بی خوابی خسته و فرسوده نمی شود. محققان می گویند بی خوابی شبانه می تواند مرگ این عضو بدن را هم به همراه بیاورد. از نظر محققان تایوانی خطر سکته مغزی به ویژه در میان جوانان بی خواب بیشتر است.بی خوابی می تواند خطر سکته مغزی را تا 54 درصد بالاتر ببرد. از نظر آنها خطر سکته مغزی در میان جوانان 18 تا 24 ساله بی خواب، هشت برابر افرادی است که در این سنین خواب مناسب و منظم دارند. از نظر آنها حتی بی خوابی گاه و بی گاه هم می تواند مغز را در مرض چنین خطری قرار دهد. از نظر محققان مغز بی خواب ها در فردای آن روز هم کارایی پایین تری دارد و از پس انجام تکالیف دشواری که در حالت عادی فرد آنها را انجام می دهد برنمی آید. به همین دلیل پژوهشگران توصیه می کنند قبل از انجام کار های مهم، به خوبی بخوابید و حتی می گویند بهتر است کارمندان در میانه روز نزدیک به بیست دقیقه چرت بزنند، تا برای ادامه فعالیت هایشان آماده تر شوند.

ادامه دارد...