هومن افشار* به فصل نقل و انتقال و جابه‌جایی مسکن نزدیک می‌شویم و مطابق هر سال دولت تلاش می‌کند تا از افزایش قیمت اجاره بها بکاهد. امسال درهم ریختگی بازار اجاره بها با آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها درهم آمیخت و افزایش 5 درصدی قیمت اجاره بها را به‌دنبال داشت.
راهکارهای دولت‌های گذشته مانند تعیین سقف افزایش قیمت در بازار اجاره مسکن و همچنین افزایش طول مدت قراردادهای اجاره که عمدتا دستوری بود هیچ یک نتوانست مرهمی بر این زخم کهنه و قدیمی باشد و همچنان این بازار مصرفی وضعیت وخیم‌تری پیدا می‌کند و دولت کنونی نیز تا کنون برنامه جامعی برای توقف افزایش نرخ اجاره بها اجرا نکرده است.
واقعیت امر این است که برای ساماندهی به بازار اجاره نگاه تک‌بعدی کارساز نیست و باید راهکارهای اساسی را در تعیین و کنترل بهای تمام شده کالای ساخته شده (هر واحد آپارتمان مسکونی) جستجو کرد نه آنکه با هدف‌گذاری مستقیم بر بازار اجاره به‌دنبال تاثیر کارآمد بود.
شاید به همین دلیل است که وزارت راه و شهرسازی چاره کار را در افزایش قدرت خرید در مردم، عرضه واحدهای مسکونی ارزان قیمت با کیفیت در قالب طرح مسکن اجتماعی، حمایت از سازندگان و تکمیل واحدهای مسکن مهر می‌داند. *insooansoo.com