پایان محدودیت استانداردی واردات خودرو
واردات خودرو در حالی طی آذرماه امسال رشد 11 درصدی را تجربه کرد که بسیاری از خودروهای وارداتی به دلیل عدم رعایت استانداردهای مصوب سازمان ملی استاندارد، مجاز به خروج از گمرکات کشور نشدند.
طی یک دهه گذشته به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و قطع ارتباط شرکت‌های مادر با نمایندگی‌ها، واردات خودرو عمدتا توسط شرکت‌های واسطه‌ای صورت می‌گرفت، به‌طوری‌که بسیاری از شرکت‌های واردکننده مجبور به واردات خودرو از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شدند. این موضوع موجب شد تا استانداردهای واردات خودرو از کشورهای اروپایی که توسط سازمان استاندارد همواره مورد تاکید قرار می‌گرفت با حساسیت بیشتری دنبال شود. به خصوص آنکه خودروهای واردشده به کشورهای حاشیه خلیج فارس انطباق کاملی با استاندارد داخلی کشور ما ندارند. از همین‌رو در آستانه لغو تحریم‌ها، سخت‌گیری سازمان استاندارد آغاز شد تا در روزهای رفع تحریم‌ها، واردکنندگان برای ورود خودروهای سواری خارجی به سمت شرکت‌های مادر سوق پیدا کنند. این موضوع به خصوص طی هفته‌های اخیر و همراه با بحث لغو تحریم‌ها با شدت بیشتری دنبال شد؛ بنابراین با لغو تحریم‌ها مسلم است که واردات خودرو براساس استانداردهای داخلی که عموما منطبق با استانداردهای کشورهای اروپایی است از سوی دولت بیش از گذشته مورد پیگیری قرار گیرد.به این ترتیب طی هفته‌های گذشته می‌توان به ماجرای ترخیص نشدن برخی خودروهای خارجی از گمرک کشور به دلیل نداشتن مه‌شکن و الزام نصب برچسب انرژی اشاره کرد، در همین راستا نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد طی هفته جاری از انبار تعداد زیادی خودروی وارداتی از امارات در گمرک جنوب کشور و سلفچگان خبر داد و اینکه برخی از واردکنندگان در برابر اعمال استانداردها مقاومت می‌کنند به عنوان مثال این سازمان ترخیص این خودروها را منوط به نصب چراغ مه‌شکن می‌داند.سازمان استاندارد در‌شرایطی سخت‌گیری خود نسبت به واردات خودرو از کشورهای حاشیه خلیج فارس را شدت بخشیده که پیش از این نیز استانداردهای موردنظر در دستورالعمل‌ واردات خودرو وجود داشته است. به‌طوری که استاندارد مه‌شکن از سال‌ها پیش تدوین شده بود؛ بنابراین آنگونه که به نظر می‌رسد، دولت با رفع تحریم‌های بین‌المللی، قصد دارد استانداردهایی را که در شرایط تحریم توجه چندانی به اجرای آنها صورت نمی‌گرفت بار دیگر اجرایی کند و از سوی دیگر، واردکنندگان را به واردات از شرکت‌های خارجی اصلی ترغیب کند.

در این‌باره رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: براساس قانون کلیه خودروهایی که از بهمن ماه سال گذشته ثبت سفارش شده‌اند. باید استاندارد ۵۲ گانه و استاندارد آلایندگی یورو۵ (که مه‌شکن نیز شامل آن می‌شود) را داشته باشند و بدون این استانداردها امکان تحت‌پوشش قرار گرفتن گارانتی وجود ندارد. واردکننده با علم به این موضوع باید واردات را انجام دهد. بنابراین اگر ثبت سفارش‌ها مربوط به بعد از بهمن‌ماه سال گذشته باشد باید الزامات براساس دستورالعمل‌های سازمان استاندارد رعایت شود. وی می‌افزاید: در غیر این صورت اگر واردات خودرو پیش از بهمن سال گذشته باشد و تا تاریخ ۱۵ آذرماه ۹۴ انبار شده باشند و تنها موضوع آنها مشکل نبود مه‌شکن باشد با تاییدیه نحوه سیم‌کشی و اتصالات توسط شرکت نمایندگی، تحت پوشش قرارگرفتن گارانتی برای شرکت نمایندگی، تایید شرکت بازرسی مبنی بر بررسی تطابق اجرای آن و نصب فیزیکی مه‌شکن روی خودرو امکان ترخیص از گمرک وجود دارد. اما در صورتی که بعد از این تاریخ آمده باشد، مسلم است که باید استاندارد رعایت می‌شد.در‌حال‌حاضر بسیاری از خودروهای خارجی از مبدا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌شود، بنابراین خودروها منطبق با استانداردهای کشورهای موردنظر تولید شده‌اند و طبیعی است با آنچه در قوانین کشور وجود دارد، متفاوت است. با این حال، فرهاد احتشام زاد مشکل پیش آمده درخصوص مه‌شکن را مربوط به همه شرکت‌ها نمی‌داند و معتقد است که تنها برخی از شرکت‌ها این استانداردها را رعایت نکردند، حال آنکه باید الزامات سازمان استاندارد رعایت شود.پیش‌بینی می‌شود سخت‌گیری سازمان استاندارد در شرایط کنونی که تحریم‌ها نیز رفع شده است بیشتر از گذشته شود. به‌طوری که پس از الزام نصب چراغ مه‌شکن، خبرها حکایت از آن دارد که سازمان استاندارد پیگیر الزام نصب برچسب انرژی در خودروهای وارداتی است.

بنابراین در صورتی که واردکنندگان خودرو از تاریخ اول دی‌ماه سال جاری برچسب انرژی را بر خودروهای خود نصب نکنند، این خودروها به دلیل عدم رعایت استاندارد اجازه ترخیص نخواهند داشت.برچسب انرژی، رتبه و میزان مصرف سوخت خودروها در سه سطح A و B و C را نشان می‌دهد. بنابرآنچه که فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: الزام نصب برچسب انرژی در خودروهای وارداتی در شرایطی اعلام شد که واردکنندگان آمادگی لازم را نداشتند بنابراین به دلیل بحث تخصصی این موضوع انجمن در حال پیگیری است و شرکت‌های واردکننده در حال تهیه برچسب انرژی مخصوص خودروهای خود هستند.در روزهایی که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شده‌اند، گویا دولت از همین حالا بر واردکنندگان خودرو کشور سخت گرفته و می‌خواهد تا حد امکان آنها را به سمت واردات از شرکت‌های اصلی سوق دهد. برهمین اساس در شرایط کنونی که تحریم‌ها لغو شده است، شرکت‌های واردکننده با ارتباط موثر خود با شرکت‌های مادر به واردات خودروهایی منطبق با استانداردهای ایران می‌پردازند.