افزایش تولید، توسعه محصول و پاسخگویی به مشتریان
دنیای اقتصاد- همزمان با نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» ، افزایش تولید، توسعه محصول و پاسخگویی به نیاز مشتریان از سوی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان،به عنوان جهت گیری فولادمبارکه در سال 95 معرفی شد.به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه، در گردهمایی آغاز سال جدید که با حضور مدیرعامل، معاونین، مدیران و کارکنان شرکت در سالن تشریفات شرکت فولادمبارکه برگزار شد، اهداف و اقدامات نواحی مختلف تولیدی و پشتیبانی شرکت مورد بررسی قرار گرفت و دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت ضمن تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و شادی برای کارکنان و خانواده آنان، با تأکید و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: سال 1395، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» نامیده شده است و اینکه ایشان برای چندمین بار موضوع اقتصاد را مطرح می کنند یعنی همچنان اقتصاد بزرگترین و مهمترین چالش و پاشنه آشیل کشور است. وقتی صحبت از اقدام و عمل می شود، قلم فرسایی و کنفرانس و همایش و سخنرانی کافی است و در حقیقت اقتصاد مقاومتی را باید در عمل پیاده کرد و آنچه که فولادمبارکه در سال گذشته انجام داد، تحقق اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل بود، چراکه وقتی در دنیا، صنعت فولاد دچار چالش اساسی می شود و شرکتهای بزرگی عرصه را خالی می کنند، فولادمبارکه در همین شرایط توانست خود را از این آسیب نجات دهد و پایدار بماند که بر همین اساس، جهت گیری فولادمبارکه در سال 95، « افزایش تولید، توسعه محصول و پاسخگویی به نیاز مشتریان» معرفی می گردد.
مدیرعامل فولادمبارکه افزود: سال ۹۴، سالی بی سابقه و فوق العاده سخت بود، سالی که با وجود تلاطم های اقتصادی و شرایط خاص حاکم بر بازار فولاد و از جمله فولاد مبارکه سال پرفراز و نشیبی گردید، ولیکن مجموعه فولاد مبارکه توانست همانند گذشته، دستاوردهای خوبی را کسب نماید. سال ۹۴ به گونه ای بود که تاریخ چندین ساله فولاد دنیا این شرایط را تجربه نکرده بود. اگرچه افت و خیز قیمتها همیشه بوده و دره مرگ و نقطه آتشفشان هر ۱۰ سال یکبار در صنعت فولاد تکرار می شود اما تاکنون چنین شرایطی را نداشته ایم که به یکباره در کمتر از ۶ ماه قیمتها ۶۰ درصد افت پیدا کنند و همه غافلگیر شده، فرصت برنامه ریزی پیدا نکنند. در حالت عادی در مقاطعی هم که قیمتها به صورت تدریجی نزول پیدا میکرد، سریع بازیابی می شد و در واقع دوره رکود کوتاه بود، قیمتها با یک شیب ملایم به کف می رسید و بلافاصله شتاب میگرفت، اما در سال گذشته این اتفاق، کاملا بر عکس بود، تا جاییکه در سال گذشته، افت ناگهانی و شدید، دوره رکود طولانی و رشد بسیار کند قیمتها را شاهد بودیم.دکتر سبحانی شرایط موجود را دوره بحران فولادسازهای جهان خواند و افزود: شرایط سال گذشته باعث شد، روند به گونه ای گردد، که شرکتهایی نتوانند خود را نجات دهند، ورشکست شده و از دور خارج شوند. همانگونه که از تیتر اخبار صنعت فولادجهان مشخص است شرکتهای متعددی از گردونه خارج شدند و شرکتهایی به حیات خود ادامه دادند که یا سوبسید دولتی داشتند یا اندوخته قبلی که توانستند زیان خود را تحمل کنند. در این بین شرکتهای چینی هم علی رغم سوبسیدها و کمکهایی که از دولت خود می گرفتند ۸ میلیارد دلار زیان ثبت کردند، تاتا استیل لندن تعطیل شد و بزرگترین تولیدکننده فولاد ایتالیا با ۱۰ میلیون تن تولید ظرفیت خود را به ۵ میلیون تن رساند و ۵۰۰ میلیون یورو در سال میلادی گذشته زیان داد و زیان ۹۰۰ میلیون یورویی را برای سال ۲۰۱۶ پیش بینی کرده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، فولادمبارکه را بنگاهی قدرتمند دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص صنعت فولاد در جهان و در همین شرایط سخت، شرکت فولادمبارکه توانست با همکاری و همدلی کارکنان خود، همانند گذشته سربلند شود در حالی که شرایط فولادمبارکه به دلایلی، سخت تر از فولادسازهای دیگر کشورها بود، چراکه با افت ۶۰ درصدی قیمت بازارجهانی، قیمت تمام شده فولادسازهای دیگر کشورها نیزکاهش یافت، قیمت سنگ آهن و انرژی یک سوم شد و درنهایت قیمت تمام شده کاهش پیدا کرد و قیمت محصول هم پایین آمد ولی این شرایط اصلاً برای فولادمبارکه مهیا نگردید و فولادمبارکه در شرایطی در سال ۹۴ قیمت خود را ۱۵ درصد کاهش داد،که هزینه های این بنگاه اقتصادی از حقوق و دستمزد گرفته تا مواد اولیه، حمل و نقل و .... همه افزایشی بوده است و در حقیقت اگر فولادمبارکه توانست این بحران را پشت سر بگذرد، فقط نتیجه همدلی و همزبانی کارکنان این شرکت بود و در مواقعی هم که صحبت از نهضت صرفه جویی و مدیریت و کنترل هزینه ها مطرح شد همه باهم لبیک گفتند و مشارکت کردندکه جای دارد از تک تک دوستان و همکاران به خاطر توفیقات سال گذشته تشکر کنم که البته حفظ و تداوم توفیقات حتماً در گرو همت و تلاش مضاعف در سال جدید است.دکتر بهرام سبحانی با مروردستاوردهای شرکت در سال ۹۴ گفت: تولید فولاد خام گروه ۶.۹۷۷.۹۰۰ تن و تولید ورق نوردگرم گروه ۵.۴۷۴.۵۷۵ تن بود که از این مقدار بر اساس برنامه سال ۹۴ صادرات ۱.۵ میلیون تن محصول بوده که با همت و تلاش همه همکاران موفق شدیم ۱میلیون و ۷۹۳ هزار تن صادر کرده و رکورد سالیانه صادرات از ابتدای راه اندازی تاکنون را به ثبت برسانیم. از دیگر دستاوردهای شرکت باید به آخرین رتبه بندی شرکتهای ایرانی در ارزش روز دارائی ها اشاره کنم که فولادمبارکه به عنوان تنها شرکت تولیدی رتبه هشتم است و قبل از فولادمبارکه همه مؤسسات مالی و بانکها در رتبه بالاتر قراردارند. علاوه بر این موفقیت، باید به قرار گرفتن در جایگاه دهم بین شرکتهای جهان تراز در ارزیابی WSD اشاره کنم. مؤسسه آمریکایی ورلد استیل داینامیک، مؤسسهای مطالعاتی و تحلیلگر صنایع فولاد جهان است. اکثر گزارشها و تحلیلهایی که بر اساس آن بازار فولاد را پیش بینی میکنند توسط این مؤسسه تهیه می شود، که در آخرین گزارش خود فولادمبارکه در بین ۳۶ شرکتی که در کلاس جهانی هستند جایگاه دهم را پیدا نموده است.

بنا بر این گزارش در ادامه این گردهمایی، مدیرعامل فولادمبارکه اهداف کلان شرکت در سال ۹۵ را تشریح نمود و افزود: تکمیل و راه اندازی طرح های توسعه ای که شروع شده باید انجام شود و هرچه زودتر در مدار تولید قرارگیرند. بازسازی کوره ها با راه اندازی ریخته گری جدید شماره ۵ امکان تولید ۷.۲میلیون تن را فراهم می کند. توسعه سبا باید به اتمام رسیده و به بهره برداری برسد. در طرح سپید دشت هم واحد احیا مستقیم در حال اتمام است که به زودی راه اندازی میشود که با این روند تولید با حداکثر ظرفیت، تنوع محصول، تأمین نیاز بازار باید در دستور کار سال جدید قرارگیرد. در این بین چشم انداز آینده نشان می دهد که در فضای رقابتی جدید و بازشدن منابع خارجی بر روی سرمایه گذاران داخلی نوید این داده می شود که تحرکی در بازار اتفاق می افتد و تحرک یعنی رشد تقاضا که حتماً فولادمبارکه باید پاسخگو باشد.دکتر سبحانی در ادامه حفظ بازارهای صادراتی و تلاش برای توسعه بازار و برنامه برای صادرات ۲ میلیون تن را از دیگر اهداف سال ۹۵ خواند و افزود: افزایش بهره وری در همه زمینه های مصرف انرژی، نیروی انسانی، مواد، تجهیزات و...، جانشین پروری، مدیریت و بهینه سازی سطح موجودی های کالا و قطعات، مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از پساب شهری و صنعتی، حفظ محیط زیست و حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده از دیگر اهدافی است که در فولادمبارکه با همراهی و همکاری همه همکاران انجام خواهد شد.این گزارش حاکی است، در این گردهمایی معاونین بهره برداری، خرید، اجرای پروژهها، نیروی انسانی و سازماندهی، تکنولوژی، فروش و مالی و اقتصادی با شرکت در پانل آزاد به مرور دستاوردهای سال گذشته و تشریح اهداف سال ۹۵ پرداختند.