طعم شیرین سلامتی در ترشی لیمو
دنیای اقتصاد، الهه میرزاده- شاید با شنیدن نام «لیمو ترش»، بزاق شما شروع به ترشح کند. طعم ترش لیمو به‌خاطر وجود اسیدسیتریک موجود در آن است و همین خواص اسیدی، این میوه را به ضدعفونی‌کننده قوی مبدل ساخته است. این میوه خوشمزه که هم مصرف غذایی دارد و هم به‌عنوان چاشنی در بسیاری ازسالادها، دمنوش‌ها و... کاربرد دارد، بسیار محبوب بوده و طرفداران خاص خود را دارد. استفاده و کاشت لیمو قدمت تاریخی دارد، گرچه قریب به 400 سال پیش از تولد مسیح، تئوفراست از لیمو سخن گفت، اما تنها در قرن چهارم میلادی، هنگامی که جنگجویان مسیحی در جنگ‌های صلیبی به فلسطین رسیدند، لیمو را دیدند که در باغ‌های آن سرزمین کشت شده بود. پلین، گیاه‌شناس معروف، لیمو را به‌عنوان پادزهری قوی می‌شناخت. نظریه پلین در پایان قرن دوم مسیحی دوباره بررسی شد و به اثبات رسید و معلوم شد که لیمو واقعا سموم بدن را از بین می‌برد. ابن‌سینا، پزشک معروف ایرانی آب لیمو را بهترین دارو برای تشنجات ناشی از تب می‌دانست و یرقان را هم با لیمو معالجه می‌کرد. استفاده زیاد از لیمو و مشتقات آن امروزه بسیار رایج است، طیف گسترده خواص لیموترش از آن میوه‌ای ساخته است که از صنایع دارویی گرفته تا داروهایی خانگی از آن استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواص این میوه ادامه مطلب را دنبال کنید. لیموترش سرشار از ویتامین‌ها
یک عدد لیموترش تأمین‌کننده ۸۸ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین Cاست.ویتامین C آنتی‌اکسیدان قوی است که علاوه بر از بین بردن سلول‌های بد و رادیکال‌های آزاد در بدن از تشکیل سلول‌های سرطانی و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجود در لیموترش به دفع سموم بدن که به‌دلیل وجود انواع آلودگی‌ها مانند سرب و یا ریزگردهای موجود در هوا ایجاد می‌شود کمک شایانی می‌کند. لیموترش منبع خوبی از ویتامین B کمپلکس و پیش‌ساز ویتامین A است. این ویتامین‌ها ایمنی بدن را افزایش می‌دهند. مصرف این میوه به جهت برخورداری از آهن، مس و اسیدفولیک برای کاهش کم‌خونی مؤثر است.

لیموترش عامل زیبایی
لیموترش یک ماده تقویت‌کننده زیبایی است و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات می‌شود، مانع شل شدن و چروک پوست و پیری زودرس می‌شود. برای پاکسازی لکه‌های پوستی می‌توانید آب‌ لیموترش را روی پوست بمالید و از شب تا صبح بماند، همچنین با استفاده از عصاره لیموترش با گلیسیرین می‌توانید خستگی و ترک‌های پوست را از بین ببرید.اگر تمایل دارید موهایتان شفاف و درخشان شود کافیست مقداری لیموترش تازه با آب سرد ترکیب کنید و روی موها بریزید و سپس موها را بشویید.پوست لیموترش را روی پوست خشک یا جای پوسته پوسته شده بمالید تا مشکلات پوستی برطرف شود، برای نرم شدن پوست ضخیم شده آرنج نیز پوست لیموترش مفید است. از لیموترش تجزیه شده ۶ تا ۸ درصد اسیدسیتریک تهیه و از هسته‌های آن روغنی به نام لیمو تن تهیه و در طب مصرف می‌شود.

ماسک لیمو
این ماسک برای پوست‌های خشک مفید است. برای تهیه این ماسک، آب یک لیموترش تازه را بگیرید و با یک زرده تخم‌مرغ و چند قطره روغن بادام یا آفتابگردان مخلوط کنید و بر روی پوست بمالید و ماساژ دهید و ۱۵ دقیقه بعد آن را بشویید.

لیموترش استرلیزه‌کننده آب مشکوک
خواص اسیدی این میوه یک ضدعفونی‌کننده قوی است، به همین دلیل توصیه می‌شود اگر در مسافرت به آب آشامیدنی مشکوک شدید به آن چند قطره لیمو ترش اضافه کنید و بعد از آن، آب استرلیزه شده را می‌توانید نوش جان کنید.

لیموترش درمانگر بیماری‌ها
همچنین آب لیموترش که ماده‌ای خنک‌کننده (سردکننده) است باعث از بین بردن سموم میکروب بیماری‌هایی مانند دیفتری، حصبه و برخی امراض خطرناک می‌شود؛ ترشح صفرا را افزایش می‌دهد و در رفع یرقان (زردی) و دفع سنگ‌های کوچکی که در مجاری ادرار گیر می‌کنند، موثر است.

رابطه لیموترش و درمان چاقی
لیموترش درمان‌کننده چاقی و برطرف‌کننده بزرگی طحال، شفادهنده گواتر و میخچه، وبا، اختلالات جریان گردش خون، مشکلات گوارش، یبوست، سوء‌هاضمه، زردی و یرقان است و خواص ضدسرطان دارد.پوست لیموترش ویار زنان باردار را کاهش می‌دهد و قوه هاضمه آن‌ها را تقویت و تهوع آن‌ها را از بین می‌برد. کسانی‌که فشارخون بالایی دارند، بهتر است لیموترش بخورند زیرا فیبر آن کمک مضاعفی به کاهش فشار خون می‌کند، بهترین دارو برای گلودرد است و غرغره مخلوط لیموترش و آب نیمه‌گرم، ورم گلو و گلودرد را برطرف می‌کند، خواص ضدعفونی‌کننده‌ای که دارد زکام را درمان می‌کند.

رابطه لیموترش و دندان‌ها
لیموترش باعث محافظت از دندان‌ها، لثه‌ها و حفظ سلامت آن‌ها می‌شود، بهترین دارو برای اسکوربوت (خون‌ریزی لثه‌ها و تغییر حالت بافت لثه) و مخلوط آب لیموترش و عسل و آب برای رفع خون‌ریزی پیشنهاد می‌شود.لیموترش خاصیت ضدپوکی استخوان دارد و به افزایش جذب کلسیم کمک می‌کند و نوشیدن یک لیوان آب لیموترش به افراد در معرض خطر به‌خصوص زنان یائسه بسیار توصیه می‌شود. لیموترش برای درمان خون‌ریزی‌های ریوی، معده، روده، رحم، کلیه‌ها و دیگر اندام‌های داخلی مفید است و لازم است در این موارد چندبار در روز مقداری آب لیموترش را میل کنید؛ برای پیشگیری از خون‌ریزی نیز می‌توانید یک تکه پنبه را به لیموترش آغشته کنید و در سوراخ بینی بگذارید و مانع خون‌ریزی شوید.

تأثیر لیموترش بر حافظه
لیموترش تقویت‌کننده حافظه است؛ وقتی می‌خواهید چیزی را به یاد آورید کافی است چند قطره اسانس لیموترش را بر روی یک دستمال بریزید و از طریق بینی استنشاق کنید.

لیموترش از بین برنده خستگی
برای رفع خستگی‌های روزانه نیز پس از اینکه پاهایتان را در آب گرم قرار دادید و منافذ پاها حسابی باز شد پاها را از آب خارج کنید و هر کدام از پاها را به یک نصف لیمو آغشته کنید، با این کار علاوه بر رفع خستگی، سموم را نیز از طریق منافذ باز شده از بین می‌برید.

لیموترش درمان‌گر سردرد و سکسکه
لیموترش بزاق دهان و شیره معده را زیاد می‌کند، سردردهای میگرنی را از بین می‌برد، برای این کار کافیست هنگام سردرد در یک فنجان قهوه یا چای لیموترش ریخته و میل کنید. گذاشتن یخ لیموترش روی زبان، سکسکه را درمان می‌کند. مخلوط آب لیموترش و آب به همراه شکر یا عسل، نوشیدنی مناسبی برای انواع مریضی‌ها است.

لیموترش به هضم غذا کمک می‌کند
آیا از دیر هضم شدن غذا، دل‌درد و یا ترش کردن معده رنج می‌برید؟ اگر جواب‌تان مثبت است لیموترش را دریابید. یک قطره اسانس لیموترش را با یک قطره روغن ضروری ترخون و یک قطره روغن گیاهی نعناع مخلوط کنید. به مدت ۸ الی ۱۰ روز ۳ قطره از محلولی که درست کرده‌اید را روی یک حبه قند بچکانید و قبل یا بعد از غذا در دهان بگذارید.روغن ضروری لیموترش کبد را تمیز کرده و به تصفیه‌ دستگاه گوارش یاری می‌رساند. توجه داشته باشید این درمان برای زنان باردار، شیرده و افراد مسن توصیه نمی‌شود.

دم‌کرده لیموترش برای بهبود گلودرد
اگر سرفه می‌کنید و گلودرد دارید به سراغ لیموترش بروید. درست کردن یک دم‌کرده ساده به این قبیل ناخوشی‌ها پایان می‌دهد. آب لیموترش را بگیرید و با آب گرم دم کنید و به آن عسل اضافه کنید و قبل از خواب بنوشید. لیموترش سرشار از اسیدسیتریک و ویتامینC است، به همین دلیل خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده دارد. البته باید بدانید که سرفه می‌تواند علامت بیماری‌هایی مثل زکام، آسم و یا برونشیت باشد. اگر گلودردتان طولانی شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

لیموترش؛ ضد شوره
در اغلب موارد استفاده از شامپوی نامناسب و مخمر مالاسزیا (Malassezia) باعث پیدایش شوره در پوست سر می‌شود. خوشبختانه لیموترش به راحتی می‌تواند با این مخمر مقابله کند. برای این کار هفته‌ای یک مرتبه از آب لیموترش استفاده کنید. آب لیموترش را گرفته و به موهای خود زده و ۵ دقیقه بعد موهای‌تان را با شامپو بشویید.لیموترش قابضی است که می‌تواند سلول‌های پوست سر را تنگ‌تر کند. این کار باعث می‌شود پوست سر محکم‌تر و محافظت شود. توصیه می‌کنیم از شامپوی ضدشوره استفاده کنید و اگر شوره‌ها همچنان روی سرتان جا خوش کردند به متخصص پوست مراجعه کنید.

لیموترش؛ ضدآفت
لیموترش برای درمان آفت‌های دهان بسیار موثر عمل می‌کند. برای این کار آب یک عدد لیموترش تازه را گرفته و با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و روزانه ۳ مرتبه دهان خود را با این محلول شستشو دهید.خواص لیموترش درمان آفت‌ها را تسریع می‌کند. باید بگوییم که در ابتدا تماس آب لیموترش با آفت‌ها باعث سوزش خواهد شد اما این حس ناخوشایند در طول درمان رفته رفته از بین خواهد رفت.

برای مقابله با زکام با آب لیموترش غرغره کنید
اگر دماغ‌تان کیپ شده، عطسه امان‌تان را بریده و از زکام رنج می‌برید، لیموترش می‌تواند کمک‌تان کند. مخلوط آب گرم و لیموترش را تهیه و روزانه ۳ الی ۴ مرتبه با این محلول غرغره کنید. اگر دنبال دلیلش می‌گردید باید بگوییم که لیموترش ضدآلرژی و ضدالتهاب است و برای درمان زکام موثر است.

دم‌کرده لیموترش بعد از تب
بعد از تب، بدن احساس خستگی می‌کند و لیموترش می‌تواند توان از دست رفته را بازگرداند. برای این کار 15 گرم پوست لیموترش را با 15 گرم پوست پرتقال، 10 گرم میخک و 30 گرم چوب دارچین مخلوط کنید. دو قاشق غذا خوری از این مخلوط را با 20 سی‌سی آب‌جوش به مدت 15 دقیقه دم کرده و روزی دو مرتبه میل کنید. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این‌که لیموترش دارای خواص ضدالتهابی است و ویتامین C فراوان آن باعث ایجاد حس سرزندگی می‌شود.توصیه می‌کنیم آب فراوانی نیز نوشیده شود تا آبی که در نتیجه‌ تب از طریق تعریق از دست رفته جبران شود. اگر تب بیشتر از 12 ساعت ادامه داشته باشد و یا درجه آن بالا برود باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.