راه طولانی صنایع تبدیلی مازندران

مشاور هیات رئیسه و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: چالش‌های زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که عدم هماهنگی در برنامه‌ریزی تولید محصولات کشاورزی و بازارشناسی برای فروش،گران بودن نهاده‌های کشاورزی، عدم استفاده از فناوری روز در تولید و استفاده از ماشین‌آلات فرسوده، تبدیل شدن زمین‌های کشاورزی به قطعات کوچک و در نهایت صدور مجوز‌های طرح‌های کاربری که زمین‌های کشاورزی را به راحتی از کشاورزی بودن خارج می‌کند، تنها بخشی از این مشکلات است. محمد چلنگری افزود: عدم استفاده صحیح از منابع و جنگل‌ها و بالا بودن نرخ سود بانکی برای تسهیلات در بخش کشاورزی از دیگر مواردی است که سر راه کشاورزان قرار دارد و برای عبور از این چالش‌ها باید با برگزاری جلسات و کار کارشناسی برنامه‌ریزی کرد. وی یادآوری کرد : اولویت قرار دادن بخش کشاورزی در توسعه استان با توجه به اشتغالزایی بالایی که دارد، می‌تواند در رفع موانع موجود راهگشا باشد.

چلنگری در ادامه به اهمیت صنایع تبدیلی در کشاورزی اشاره کرد و افزود: بخش کشاورزی تنها با توسعه صنایع کشاورزی و استفاده از فناوری روز می‌تواند توسعه یابد که متاسفانه صنایع تبدیلی ما با وجود تلاش‌ها و صرف هزینه‌های زیاد نتوانسته جایگاه خود را در اقتصاد کشاورزی پیدا کند. به همین دلیل باعث از بین رفتن مازاد تولید محصولات کشاورزی شده است. همچنین استفاده از سیستم‌های قدیمی با فناوری پایین و جایگزین نشدن فناوری‌های جدید باعث عقب ماندگی این بخش شده است و پیشرفتی در آن به چشم نمی‌آید. چلنگری با بیان اهمیت فعالیت بخش خصوص در اقتصاد کشورها گفت: این یک اصل است و در تمام جوامع حضور فعال بخش خصوصی و ارتباط آن با بخش دولتی باعث رشد و توسعه اقتصادی می‌شود، اما در ایران هنوز برنامه‌ریزی دراز‌مدت و مطلوب برای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی و رسیدن به بهره‌وری مناسب از آن به عمل نیامده است.

وی با اشاره اینکه حضور بخش خصوصی با هماهنگی دولت در تولید و حمایت از بخش خصوصی می‌تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد، افزود: تاکنون بیشتر برنامه‌ریزی‌ها مقطعی و با سعی و خطا همراه بوده است. در حال حاضر بخش خصوصی بدون برنامه‌ریزی دقیق دولت یا وزارت جهاد کشاورزی برای تولید، با آمارهای نادرست، سلیقه های شخصی، چشم و هم چشمی در تولید یک محصول یا با مازاد بر تولید مواجه می‌شوند و موفق به صادرات هم نبوده‌اند. وی با اشاره به شرایط جغرافیایی مناسب در استان مازندران تاکید کرد که می‌توان با برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت اشتغال زیادی در صنایع دریایی، کشاورزی، جنگلی، گردشگری و معادن ایجاد کرد و نرخ بیکاری استان را به صفر یا منفی رساند. وی یادآورشد که با وجود این پتانسیل ها، به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و استفاده صحیح ، از این موقعیت‌ها به خوبی بهره برداری نمی‌شود و در صورت استفاده مطلوب می‌توان رونق اقتصادی ایجاد کرده و افتخار و بالندگی در تولید و اقتصاد را نصیب استان مازندران کرد.