ضرورت تشکیل ستاد خصوصی‌سازی فوتبال

مهرزاد خلیلیان- امروزه چالش‌های بسیاری در حوزه خصوصی‌سازی فوتبال کشور وجود دارد که توجه به رفع این چالش‌ها، به عنوان گامی اساسی در راستای تحقق مسئله اقتصاد فوتبال مطرح خواهد شد. باید گفت که در حال حاضر هیچ اقدام عملی برای تحقق موضوع خصوصی‌سازی فوتبال کشور انجام نشده و این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته است. وقتی وزیر اقتصاد عنوان می‌کند مدیران دولتی در زمینه خصوصی‌سازی بیشتر از همه مقاومت می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد که در این مسیر سنگ اندازی های بسیاری صورت می گیرد. این مسئله در برون‌سپاری پرسپولیس و استقلال و عدم موفقیت طرح خصوصی‌سازی این دو باشگاه مشخص شد و همه آن را به چشم خود دیدند.

موضوع دیگر، بحث حق پخش تلویزیونی به شمار می‌رود؛ همان گونه که مشاهده شد، اخیراً مسئولان صدا و سیما اعلام کرده‌اند که حق پخش را پرداخت نمی‌کنند، بنابراین به طور قطع، در این فضا نمی‌توان به فوتبالی که ۱۰ سال پیش مد نظر قرار گرفته بود، دست پیدا کرد؛با این حال شاید با حمایت دولت، تیم‌های باشگاهی به جایی برسند که در قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا سهمی داشته باشند و به موفقیت های قابل توجهی در این زمینه دست یابند.

توجه به موضوع اقتصاد فوتبال با عزمی ملی

در این حوزه باید در چندین جنبه کار کرد و در درجه نخست می بایست یک مسئول به عنوان واسطه بین وزارتخانه و فدراسیون با اختیارات تام قرار گیرد و بتواند با وزرای مختلف تعامل کند؛ در عین حال باید مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ به او اعتماد داشته باشند تا طرح‌های خوبی را از مجلس بگذراند و قوانین خوبی طراحی و سپس اجرا کند.در هر صورت این کار حداقل دو سال زمان می‌برد و در این راستا می‌توان با تشکیل ستاد خصوصی‌سازی فوتبال، زمینه اقدامات عملی را فراهم کرد. نماینده تام‌الاختیار وزیر و رئیس فدراسیون باید در این ستاد حضور داشته باشند تا با تصویب قوانین در مجلس و دولت، زمینه اجرای آنها را نیز فراهم کنند.