نام جدید برای خودروها امری ناممکن
طی سال‌های گذشته انتخاب نام جدید برای خودروهای تازه‌ساخت هر روز دشوارتر از قبل می‌شد و امروز تقریبا به امری ناممکن تبدیل شده است. واقعیت این است که صنعت خودرو امروز با سرعتی حیرت‌انگیز جهانی شده و برای یافتن نامی ساده و کوتاه که در اغلب فرهنگ‌ها و زبان‌های دنیا به راحتی قابل فهم و تلفظ باشد، گزینه‌های چندانی وجود ندارد.
راس کلارک، مدیر بخش بازاریابی برند شورولت می‌گوید: «در سال ۱۹۸۵ حدود ۷۵ هزار نام ثبت‌شده در عرصه صنعت خودرو وجود داشت، اما امروز این رقم به ۸۰۰ هزار رسیده است.» مساله دیگر این است که خودروسازان طی دهه‌های گذشته به نامی برای خودروی خود با مصرف داخلی احتیاج داشتند، اما امروز گریزی از دسترسی به بازارهای کشورهای مختلف در قاره‌های مختلف نیست و این فرآیند انتخاب نام را دشوارتر از قبل کرده است. همه این‌ها خودروسازان را به اتخاذ استراتژی تازه واداشته است: جست‌وجوی نام‌های رایج و محلی برای خودروها، به‌کارگیری اعداد و یا وفادار ماندن به همان نام‌های قدیمی و حتی بیرون کشیدن نامی از گنجینه قدیمی.
انتخاب نام درست از اولین و مهم‌ترین گام‌ها برای معرفی یک خودرو تازه است. شورولت میلیون‌ها دلار را صرف معرفی محصولات تازه‌اش با نام‌های سونیک، اسپارک و کروز کرده است، نام‌هایی که قرار است گواهی باشند بر خلاقیت و تازگی برندی که سال‌ها با عناوینی تکراری و یکنواخت در بازار حضور داشته است. و به نظر می‌رسد این روش تازه جواب داده است: فروش خودروهای کوچک شورولت به نسبت پارسال ۲۶ درصد و به نسبت ۵ سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.
گاهی اما بهترین چاره وفادار ماندن به همان نام قدیمی است. با وجود عشاق فراوانی که خودروهای تازه شورولت برای خود دست‌وپا کرده‌اند، خودروساز آمریکایی مدل ۲۰۱۴، یکی از بهترین خودروهای سواری‌اش را باز هم ایمپالا نامیده است؛ کلمه‌ای که یادآور نوعی آهوی سرخ‌رنگ و تیزتک است که از سال ۱۹۵۷ به گوش علاقه‌مندان شورولت آشنا است. سال گذشته گروه کرایسلر خودروی سواری تازه‌اش را دوج دارت (Dodge Dart) نامیده که بی‌تردید یادآور روزهای خوش کرایسلر در دهه ۶۰ میلادی است. نیسان مثال دیگری است که طی چند ماه گذشته برند قدیمی و آشنای «داتسون» را احیا و خودروهای جدیدی را با این نام روانه بازارهای نوظهوری چون هند و اندونزی کرده است. این درحالی است که خودروساز ژاپنی در دهه ۸۰ میلیون‌ها دلار را در آمریکا صرف خلاصی از شر داتسون کرد تا بتواند فعالیت‌هایش را در این کشور تحت نام واحد «نیسان» پی بگیرد.
هزینه‌های معرفی محصولی تازه با لقب تازه و جاانداختن آن در بازار و نزد مصرف‌کنندگان، سویه دیگر فرآیندی است که از دور شاید هرگز چنین پیچیده به نظر نرسد. لَری دومینیک، از مدیران مؤسسه ارزش‌یابی ALG در حوزه صنعت، می‌گوید: «هزینه تبلیغات یک خودروی تازه در حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، درحالی‌که این هزینه برای خودرویی با نام تازه ۲۰۰ میلیون دلار است.»
مبلغی که باید صرف جلب توجه مصرف‌کننده و حصول اطمینان از این شود که او دریافته این نام چیست، از کجا گرفته شده و قرار است چه کند. بی‌دقتی یا اشتباه در انتخاب این نام به معنای از دست رفتن این ۱۰۰ میلیون دلار است. وقتی شورولت نام خودروی کوچکش را از کوبالت به کروز تغییر داد، فروش در بازارهای جهانی مهم‌ترین دغدغه‌اش بود. شورولت موفق شد و زیر سایه نامی که تلفظش به وضوح غیرآمریکایی است فروشش در بازار کشورهای غیرانگلیسی‌زبان افزایش یافت.
اینترنت هم عامل دیگری است که در این میان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. خریداران امروز در سراسر دنیا زمان بسیاری را صرف جست‌وجو در اینترنت و دریافت اطلاعات در مورد خودرو مورد علاقه‌شان می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند انتخاب نامی واحد و مناسب بهترین گزینه است، چرا که دلیلی ندارد یک خودرو در اروپا یک اسم داشته باشد و در آمریکا اسمی دیگر. این روش فقط سردرگمی می‌آورد.
برخی نام‌ها اما باید عوض شوند. برای مثال امروزه این فرضیه قطعی است که اسامی وام‌دار زبان‌های اروپای شرقی چندان به مذاق دیگر ساکنان جهان خوش نمی‌آید، هرچند که روس‌ها با انتخاب‌های هوشمندانه‌ای چون «لادا» از پس این مشکل برآمدند. اینفینیتی (شاخه لوکس نیسان) قصد دارد نام خودروهایش را به کلی عوض کند. به مدت ۲۵ سال نام خودروهای اینفینیتی شامل چند حرف و ارقامی نشان‌دهنده حجم موتور آن‌‌ها بود، مانند G۳۵ که به موتور V۶ با موتور ۳/۵ لیتری بود یا G۳۷ با موتوری ۷/۳ لیتری. خودروساز لوکس ژاپنی حالا قصد دارد خودروهایش را چنین نام‌گذاری کند: Q۵۰ و Q۷۰ و همچنین عنوان QX برای خودروهای شاسی‌بلندش.
یوهان دی نیشن، مدیر برند اینفینیتی، در این مورد می‌گوید: «کمتر نامی در سراسر دنیا باقی‌مانده است که خودروسازی به‌کار نگرفته نباشد. می‌توانید سراغ حروف الفبا بروید: A, B, C و به حرف چهارم که می‌رسید متوجه می‌شوید همه حروف اشغال شده‌اند.» او حق دارد. حتی همین حرف Q هم چندان برای اینفینیتی آزاد نبود، چرا که آئودی آمریکا خودروهای شاسی‌بلندش را Q۵ و Q۷ نامیده است.
سیبی کرشر، مدیر یک موسسه مشاور برندینگ در دوسلدورف آلمان می‌گوید تنها در این کشور هر روز ۵۴۶ و در سراسر دنیا ۱۱ هزار و ۵۰۰ نام تازه مرتبط با خودروسازی و صنایع وابسته به آن ثبت می‌شود. او از تمام این محدودیت‌ها و هزینه‌های انتخاب نام تازه، یک نتیجه ساده می‌گیرد: «اگر نام قبلی خاطره یا تاثیر بدی بر مصرف‌کنندگان نداشته، واقعا چه نیازی به عوض کردنش هست؟»