مازندران به دلیل برخورداری از جاذبه‌ها و زیبایی‌های طبیعی بی نظیر گردشگری، همواره به‌عنوان یک مقصد مناسب گردشگری مطرح است و سالانه میلیون‌ها نفر برای گذراندن تعطیلات این استان را انتخاب می‌کنند. با این همه به گفته علی تقی‌پور رئیس کمیسیون گردشگری و احمد اصغری عضو هیات نمایندگان اتاق مازندران، درآمد مورد انتظار از این منابع طبیعی به دلیل عدم وجود امکانات مناسب و زیرساخت‌های لازم حاصل نشده است.

رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری، سرمایه‌گذاری و نمایشگاهی اتاق مازندران با تاکید بر اینکه هم دولت و هم نظام باور عمیقی به بخش خصوصی پیدا کرده‌ و آماده اند اقتصاد کشور را به صاحب اصلی آن یعنی بخش خصوصی واگذار کنند، خاطرنشان کرد: در اتاق بازرگانی نیز امروز بسترهای لازم برای یک جهش و گام بلند صورت ایجاد شده و اتاق در پی رسالت خود به‌عنوان مشاور دهنده ۳ قوا در پی شناسایی فعالان بخش خصوصی که در حوزه گردشگری فعال اند، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی منظم و شناسایی مشکلات و معضلات پیش روی این صنعت برآمده و در ارائه راهکارهای لازم همیشه پیشقدم و حامی بوده است. وی تاکید کرد: با تمام تلاش‌های صورت گرفته هنوز از ظرفیت های گردشگری در این استان کاملا استفاه نشده است.

تقی‌پور با اشاره به اینکه مازندران به عنوان قطب گردشگری به لحاظ تاریخی، طبیعی، فرهنگی ، مهمان نوازی ، مراسم‌ آئینی و... بی‌نظیر است، ادامه داد: با این حال هیچ‌گونه تبلیغ مناسب و موثری انجام نمی‌گیرد و در این زمینه ‌ها ضعیف عمل کرده‌ایم؛ همچنین کمبود هتل‌های مناسب از نظر قیمت و کیفیت، کمبود پروازهای مناسب توسط ایرلاین‌های کشور به مناطق گردشگری، کمبود اتوبوس‌های توریستی مناسب این صنعت و حمایت نکردن بانک‌ها از فعالان در این بخش، از موانع توسعه گردشگری در استان مازندران است. وی با اشاره به اینکه سه موضوع درجذب گردشگری خارجی موثر است، تاکید کرد: اولین موضوع امنیت است که امنیت امروز ایران موجب افتخار هر ایرانی است. با وجود درگیری‌های کشورهای همسایه با داعش و جنگ های داخلی، امنیت کشور ما زبانزد دنیاست. مسائل بعدی مربوط به قیمت و کیفیت است که در این زمینه‌ها باید چاره اندیشی کرد تا برای گردشگر به صرفه باشد. متاسفانه همچنان به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم، در این زمینه‌ها توفیق مناسب و خوبی نداشته‌ایم.

تقی‌پور درخصوص مهمترین موانع و مشکلات فعالان حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: بوروکراسی اداری و شرایط سخت در اخذ مجوزها، عدم حمایت مناسب بنگاه های کوچک و متوسط برای اعطای تسهیلات، تعدد مراکز تصمیم‌گیری ومشکلات تورهای داخلی، و وجود اختلافات مالی در سازمان‌های تامین اجتماعی و دارایی از مهم‌ترین موضوعاتی است که توسعه گردشگری استان مازندران را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در همین حال، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز درخصوص شرایط گردشگری استان گفت: اقلیم ویژه مازندران و پنهان ماندن ابعاد تاریخی و فرهنگی و اکوتوریسم استان باعث مغفول ماندن جاذبه‌ها و تنوع حوزه‌های مختلف گردشگری آن از دید گردشگران خارجی شده است. در همین راستا زیرساختارها و محتوای تبلیغاتی مناسب برای جذب گردشگر خارجی فراهم نیست.

وی با اشاره به اینکه با وجود استقبال گسترده گردشگران داخلی برای سفر به استان مازندران، سطح درآمد و اشتغال این استان از کمیت و کیفیت پایینی برخوردار است، افزود: برخی گردشگرانی که این استان را برای سفر انتخاب می‌کنند از آموزش‌های لازم برای فرهنگ صحیح سفر کردن برخوردار نیستند. از طرف دیگر در سال‌های اخیر مسوولان استان توجه کمتری به برنامه‌ریزی و تعیین راهکار برای اشتغال در صنعت گردشگری و بالا بردن سطح درآمد و بهره وری از این صنعت داشته اند. وی درخصوص چالش‌هایی که استان مازندران برای جذب گردشگر با آنها روبروست، تاکید کرد: چالش‌های گردشگری در استان مازندران شامل عوامل متعددی است که از مهم‌ترین‌ آنها می‌توان به عدم برنامه ریزی صحیح برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ناشناخته ماندن حوزه‌های مختلف گردشگری مانند بوم‌گردی، پرنده نگری، اکوتوریسم و... اشاره کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: همچنین کمبود امکانات تفریحی و رفاهی در مسیرهای جاده‌ای مانند سرویس‌های بهداشتی استاندارد و مراکز راهنمایی مسافران و خدمات گردشگری متخصص، کمبود هتل‌های استاندارد با درجه های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت گردشگران و نبود سایت گردشگری ویژه برای اطلاع رسانی و آشنایی بیشتر گردشگران با استان از دیگر چالش‌ها و مشکلات سر راه توسعه گردشگری در استان مازندران است. اصغری تاکید کرد: در چند سال اخیر سازمان گردشگری، شهرداری‌ها و استانداری با پی بردن به اهمیت صنعت گردشگری در توسعه و رشد استان، فعالیت‌های گسترده‌ای را برای توسعه و شناسایی نقاط قوت و فرصت‌ها آغاز کرده اند. در این میان بخش خصوصی همواره در کنار دولت پیگیرانه تلاش خود را برای شکوفایی این صنعت انجام داده است. یکی از مهمترین بازوهای حمایتی این فرآیند، اتاق بازرگانی مازندران بوده که در هر رویدادی حضور فعال و حمایتی داشته است.

وی پیشنهاد کرد که نقشه راه گردشگری استان مازندران برای تهیه زیرساختار صنعت گردشگری در زمینه‌های هتل‌سازی، بوم گردی و جذب توریست، توریست درمانی و توریست زیارتی تدوین و برای اجرایی شدن به مجریان ارائه شود. عضو هیات نمایندگان اتاق مازندران در ادامه با اشاره به مشکلات جذب سرمایه در بخش گردشگری تاکید کرد: عدم اطلاع از فرصت‌های موجود در سرمایه‌گذاری، بوروکراسی و قوانین دست و پاگیر اداری برای انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، کمبود کارشناسان خبره برای بررسی و امکان‌سنجی مطالعات پروژه‌های گردشگری، عدم حمایت بانک‌ها و موسسات مالی از سرمایه گذاران، بی ثباتی فضای روابط ایران با جامعه بین‌المللی که ریسک و خطر سرمایه‌گذاری را نزد سرمایه‌گذاران بالا می‌برد، از مواردی است که باید به آنها رسیدگی کرد. از سوی دیگر محدودیت‌های اقتصادی ایران در رابطه با انجام امور مالی با موسسات مالی خارج از کشور به علت تحریم‌های اقتصادی نیز از معضلات جذب سرمایه‌گذار است.

تدوین نقشه راه گردشگری مازندران

تدوین نقشه راه گردشگری مازندران