رسوایی‌های فیسبوک ، پپسی و 6 برند دیگر در سال 2017

داو: داو تلاش کرده است تا خودش را به‌عنوان شرکتی معرفی کند که تعریف متفاوت‌تری از زیبایی را تشویق می‌کند. اما صابون داو، در تبلیغات اخیرش زنی سیاه‌پوست با تی‌شرتی همرنگ با رنگ پوستش را نشان می‌دهد که با درآوردن آن به زنی سفیدپوست با تی‌شرتی سفید تبدیل می‌شود. داو پیشتر نیز از این قبیل تبلیغات نژادپرستانه انجام داده بود. در تبلیغات دیگری از این شرکت پوست تیره به‌عنوان چیزی که می‌تواند (و باید) شسته شود نشان داده شده بود.

Equifax: حتما تصور می‌کنید شرکتی که ذخیره کارت‌های اعتباری، اطلاعات شخصی و شماره‌های تامین اجتماعی برای صدها میلیون نفر را انجام می‌دهد امنیت سایبری را یک اولویت در نظر می‌گیرد. (شماره‌های تامین اجتماعی، یک شماره نه رقمی در ایالات‌متحده است که برای شهروندان آمریکا، اقامت دائم و موقت (کار) صادر می‌شود. این شماره توسط اداره تامین اجتماعی مستقل از دولت ایالات‌متحده آمریکا برای افراد صادر می‌شود و هویت افراد را مشخص می‌کند و هدف اصلی آن ردیابی افراد برای مقاصد تامین اجتماعی است.) در عوض، اکویفکس نه تنها هک شده بود؛ بلکه در گزارش‌دهی این مساله تا ماه‌ها شکست خورد و به‌جای جبران آن برای قربانیان، به آنها یک سال خدمات بی‌فایده ارائه داد تا انها در عوض از حق پیگیری خود انصراف دهند.

فیسبوک: فیسبوک می‌گوید واقعیت مجازی احتمالا بعد از تلویزیون‌های سه بعدی، در آینده یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر خواهد بود. اما زمانی که مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیسبوک تلاش کرد تا با استفاده از واقعیت مجازی در قالب کارتون بازدیدی از مناطق توفان‌زده پورتوریکو داشته باشد، این مساله، این اندکی به دور از عاطفه تلقی شد.

نیوآ: با فرض طیف وسیعی از فرهنگ‌ها در سراسر جهان، جای شگفتی نیست که برندهای بین‌المللی گاهی با تابوهای محلی ناسازگار می‌شوند. نیوآ در تبلیغی که برای محصولاتش در خاورمیانه تهیه کرده بود از عبارت «سفید زیباست» استفاده کرد. این شرکت پس از انتقاد شدید کاربران این تبلیغ را حذف و از مردم عذرخواهی کرد.

پپسی: هر چه فکر کنید جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است»، جای شکی نیست که رفع مشکلات جدی نیاز به تفکر جدی دارد. (Black Lives Matter یک جنبش بین‌المللی است که از جامعه سیاه‌پوستان آمریکا آغاز شد و برای مقابله با خشونت و نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان فعالیت می‌کند.) اما پپسی در یکی از تبلیغات خود نشان داد که یکی از مدل‌های آمریکایی به معترضان نوشابه پپسی می‌دهد. پپسی با تلاش برای تبدیل این جنبش به پول برخی از مردم را رنجاند.

توئیتر: توئیتر بیچاره. گرچه این شرکت در سال ۲۰۱۷ سودآور بوده است، اما این شرکت در تنفر فزاینده‌ای که نسبت به نقش رسانه‌های اجتماعی در گسترش اخبار جعلی وجود دارد، گرفتار شده است. به این ترتیب، وقتی یکی از کارمندان اخراجی این شرکت توانست با حذف مشهورترین کاربر این شرکت، یعنی دونالد ترامپ امنیت را کنار بگذارد، برای توئیتر همه چیز بدتر شد.

اوبر: در برندسازی، مشکلات خوب و بد وجود دارند. بهترین مشکل این است که پس از اینکه برندتان تبدیل به یک اسم یا فعل رایج شد (مانند کلینکس یا زیراکس) بتوانید آن را کنترل کنید. شرکت اوبر کمتر از ۱۰ پس از اینکه سوزان فولر، یکی از کارمندان سابق این کمپانی، در فوریه امسال اوبر را به‌طور رسمی به «بی‌پروایی در آزار جنسی» کارکنان متهم کرد. دچار بحران داخلی شد و تراویس کالانیک، مدیر ارشد اجرایی آن، استعفا داد.

یونایتد ایرلاینز: گاهی به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های هواپیمایی در رقابت برای یک پاداش سری برای بدترین خدمات مشتری در این صنعت هستند. اگر این پاداش وجود داشته باشد، شرکت یونایتد ایرلاینز امسال این جایزه را برده است؛ چراکه در پرواز شماره ۳۴۱۱ یونایتد ایرلاینز، چهار صندلی برای پرواز خدمه شرکت لازم و ضروری بود تا پرواز بعدی این شرکت لغو نشود. از چهار مسافر خواسته می‌شود تا هواپیما را اختیاری و در ازای دریافت ۸۰۰ دلار ترک کنند. اما یک مرد آسیایی‌تبار حاضر به این کار نمی‌شود و کارکنان این شرکت به زور این فرد را که یک پزشک سالخورده است، از صندلی‌اش بلند می‌کنند و در این فرآیند صورت این پیرمرد به دسته صندلی می‌خورد و خون از لبانش جاری می‌شود.