تجارت الکترونیک، ایران و فرصت‌های آینده

تجارت الکترونیک نیازمند خلاقیت جوانان

یکی از عرصه‌هایی که ورود به آن نیاز به فکری تازه و روحیه‌ای جوان دارد عرصه تجارت الکترونیک است. جوانان به خاطر خلاقیت، انرژی بالا و دانش به‌روز بهترین گزینه برای استفاده در کنار باتجربه‌ها هستند؛ چراکه دنیای تجارت الکترونیک، دنیایی نوپا بوده و هرچند که بسیاری از کشورها در این عرصه پر سابقه هستند ولی در کشور ما این موضوع هنوز به‌صورت جدی پیگیری نشده و ورود جوانان به این عرصه می‌تواند شروع خوبی برای کشور ما باشد.

همان‌طور که گفته شد عده‌ای از این جمعیت جوان با در دست داشتن ابزارهای علمی و دانشی می‌توانند این ارتباطات تجاری را ایجاد کنند؛ اما قسمت مهم دیگر این موضوع حضور دیگر اقشار متخصص در این عرصه پس از ایجاد اتصال و برقراری راه‌های تجارت الکترونیک است؛ راه‌هایی که می‌توانند تحول عظیمی را در صنعت، اقتصاد و علم و دانش در جامعه ایجاد کنند. اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم وجود نیروی متخصص و به‌خصوص، نیروی متخصص جوان در جوامع به‌مثابه ثروت‌های مادی و معنوی آن جامعه هستند و از طرف دیگر علم، دانش و تخصص در دنیای امروز بسیار کاربردی است و خریدار خاص خود را دارد.

برای همین است که ایجاد این پل‌های ارتباطی به بازارهای ملی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی می‌تواند این تحولی که از آن صحبت شد را در عرصه‌های گفته‌شده ایجاد کند.

چه چیزی را بفروشیم؟!

ارائه علم و دانش در قالب آموزش، ارائه محصولات دانشی، فروش تکنولوژی و... تنها گوشه‌ای از کالاهایی است که می‌تواند ارزش‌افزوده‌ قابل‌توجهی را برای اقتصاد کشور داشته باشد؛ اقتصادی که هم‌اکنون دچار خلأهای مختلفی نظیر فرسودگی زیرساخت‌ها، کمبود نقدینگی در بخش‌هایی نظیر تولید و مشکلات متعدد دیگری است که با فعال شدن این بخش از آن می‌توانیم شاهد ارزآوری به کشور بدون ساخت کارخانه‌های جدید باشیم.

از طرف دیگر با نگاهی گذرا به صنایع و به‌ویژه صنایع تولیدی یک موضوع توجه ما را جلب می‌کند. آن موضوع عبارت است از وجود ظرفیت‌های خالی در بخش تولید کشور!

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که صنعت کشور ما دارای ظرفیت بسیار زیادی در زمینه تولید محصولات مختلف است که به دلیل بعضی از نارسایی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اشتباه دچار ضعف‌هایی شده است. علاوه براین مشکلات اقتصادی هم به این ضعف‌ها افزوده تا امروزه بسیاری از صنایع، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی را در وضعیت رکود، نیمه فعالی یا تعطیلی ببینیم. ورود جدی به عرصه تجارت الکترونیک می‌تواند راه را برای بخش صنعت و تولید کشور بازکرده و گردش اقتصادی حاصل از آن جان تازه‌ای را به این قسمت مهم از اقتصاد کشور ببخشد. به خاطر برکات این ایجاد ارتباط، بازار هشتادوچند میلیونی داخلی نیز از این نتایج بی‌بهره نخواهد بود و با فعال شدن تولیدی‌ها، رونق بازار داخلی را نیز شاهد خواهیم بود.

مزایایی که نمی‌توان از آن غافل شد

تجارت الکترونیک آن‌قدر جذاب است که نمی‌توان از نتایج و ویژگی‌های آن صرف‌نظر کرد و کشورهای پیشتاز در این عرصه طعم آن را چشیده‌اند.

 با ایجاد ارتباط میان بازار داخلی و بازارهای بین‌المللی، عرضه، تقاضا، مبادلات مالی، سرمایه‌گذاری‌ها و بسیاری دیگر از امور تجاری بر بستر فضای مجازی انجام‌شده و درنتیجه آن می‌توانیم شاهد صرفه‌جویی در مصرف انرژی، زمان، هزینه‌ها و بسیاری از شاخص‌های دیگر باشیم که همه این‌ها در جهت کاهش قیمت تمام‌شده و اقتصادی‌تر شدن سیستم‌ تولید و توزیع خواهد بود.

کاهش اثر بحران‌ها بر تجارت الکترونیک

همه ما شاهد نتایجی هستیم که بیماری‌هایی نظیر کووید ۱۹ بر اقتصاد دنیا گذاشته‌اند. بسیاری از کسب‌وکارها در این مقطعی که حدود ۳ سال به طول انجامید به ورطه نابودی کشیده شد و موضوع اشتغال در سطح دنیا برای دولت‌ها به یکی از بحران‌های مهم تبدیل شد؛ اما دراین‌بین کشورهایی که اقتصاد آن‌ها با تجارت الکترونیک مقاوم‌سازی شده بود ضرر کمتری در مواجهه با تکانه‌های اقتصادی این ویروس منحوس دیدند.

به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت کشورهایی که این بسترسازی‌ها را برای تسهیل در امر تجارت الکترونیک انجام داده بودند بارونق خریدهای اینترنتی توانستند زیرساخت‌های خود را قوی‌تر کرده و اقتصاد کشورشان را تقویت کنند.

فرصتی که نباید از آن غفلت کرد

‌تقویت بسترهای تجارت الکترونیک یکی از مسائلی است که گسترش آن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

این شاه‌راه نو که می‌تواند به بخشی بزرگ از اقتصاد کشور تبدیل شود یکی از فرصت‌های پیش روی ماست تا با استفاده از آن بتوانیم شاهد توسعه کشور و آبادانی ایران عزیزمان باشیم.

ستون چپ