خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد

صنعت معدن با سهم نزدیک به ۶ درصدی از تولید ناخالص داخلی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظام اقتصادی کشور است. تحولی اندک در فناوری این صنعت می‌تواند رشدی فزاینده ایجاد کند. ازاین‌رو واحد همایش‌ها و توسعه دانش دنیای اقتصاد اقدام به برگزاری رویداد معدنکاری دیجیتال کرد تا بتواند فعالان حوزه معدن را با مفهوم تحول دیجیتال آشنا نماید. در این مسیر، خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد به‌عنوان بازوی فناورانه و نوآورانه این مجموعه، همکاری‌های گسترده‌ای را میان اضلاع گوناگون نوآوری در حوزه صنعت و معدن برقرار کرد. در این مسیر با همکاری ایمیدرو و زیرمجموعه‌های آن، ارائه‌دهندگان زیرساخت و راهکارهای نوین و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، فراخوانی مبنی بر دریافت طرح‌های نوآورانه و فناورانه در حوزه معدن منتشر شد. بیش از ۱۰۰ طرح دریافت گردید که از آن میان ۲۳ طرح به مرحله‌های پیش‌داوری راه یافتند. رویداد اکووِست (پیش‌داوری طرح‌های نوآورانه و فناورانه حوزه معدن) در روز ۱۵ شهریور در محل خانه نوآوری و فناوری سلیم و با حضور داوران، سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران برگزار گردید. در این رویداد تیم‌ها با ارائه‌ی طرح‌های خود، آن را به داوری گذاشتند. این طرح‌ها به صورت خلاصه عبارت بودند از:

ای‌تی‌سنس (پردازش تصویر و هوش مصنوعی)؛ بهتا صنعتگوش الکترونیکی (سامانه پایش وضعیت هیدروسیکلون)؛ پیگراسکن (تصویربردار مغزه‌های حفاری)؛ رسام (داده‌کاوی و داده‌پردازی)؛ فلوسمارت (هوشمندسازی استحصال فلز به روش فلوتاسیون)؛ فناوران ایمنی معادن (شبکه‌های بیسیم اینترنت اشیا در معادن تونلی و روباز)؛ پویا فن‌آوران کوثر (جداسازی و دسته‌بندی مواد معدنی)؛ سدنا (اسکنر سه‌بعدی لیزری)؛ کاوش مکانیزه (بازرسی و پایش پیوسته معادن با ربات‌های پرنده هوشمند)؛ سامانه صبا (اطلاعات زنجیره صنایع بزرگ کشور)؛ آسیاوات (خدمات بهینه‌سازی انرژی)؛ لوجیکو (مدیریت هوشمند ناوگان)؛ مشاوره معدنی دینا بین‌الملل (الگوی دیجیتالی صنایع)؛ معدن یاران دانش (طراحی قطعات هشدار انفجار)؛ مغناطیس‌سنج اورهازر؛ کیان ارتباط هوشمند (تحلیل پایداری با استفاده از پردازش تصویر ارتقا یافته)؛ آزمایشگاه شبیه‌سازی و پردازش داده دانشگاه تهران (نرم‌افزار تطابق جهت افزایش دقت مدل کانسار در حین فرآیند استخراج مواد معدنی)؛ شایان فناور (اتوماسیون عملیات فناور)؛ تیم سنجش از دور آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته (پردازش تصاویر ماهواره‌ای جهت تعیین میزان نرخ فرونشست)؛ گروه تحقیقاتی اینترنت اشیا (سامانه RTLS)؛ پداکو (تولید تجهیزات ابزار دقیق)؛ درصا (پردازش تصاویر دیجیتال صنعتی).

از این میان، ۱۰ تیم برای سرمایه‌پذیری در همایش معدنکاری دیجیتال که در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ شهریور در هتل المپیک برگزار خواهد شد، انتخاب می‌شوند. تیم‌ها علاوه بر جذب سرمایه، از سایر خدماتی که ائتلاف همکاران این رویداد متعهد شده‌اند، برخوردار خواهند شد. این خدمات عبارت‌اند از: منتورینگ و کوچینگ، ارائه تسهیلات، ارائه زیرساخت، در اختیار قرار دادن پایلوت، در اختیار قرار دادن آزمایشگاه، فضای کار اشتراکی، کمک به توسعه محصول، تجاری‌سازی و کمک به توسعه بازار. این ائتلاف همچنین در کنار تیم‌هایی که امتیاز لازم را برای سرمایه‌پذیری کسب نکردند، خواهد ماند تا با برطرف کردن ایرادات احتمالی طرح‌ها و محصولات، پلی میان صنعت و این شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد و به تجاری‌سازی آن‌ها کمک کند.