ذوب‌آهن اصفهان بسترساز صنعت ساختمان

پروین پور خاطرنشان کرد: تنوع بیشتر مقاطع ساختمانی و تولید انواع گریدهای فولادی جدید نیازمند توجه بیشتر دولت در بخش تامین نهاده‌های تولید است و در این بخش نیز برنامه‌های خوبی در دست اقدام قرار دارد. مشاور وزیر صمت، دو پارامتر مهم کاهش قیمت تمام‌شده ساختمان و احداث واحدهای ایمن و استاندارد را از جمله مهم‌ترین اهداف طرح نهضت ملی مسکن برشمرد و اظهار‌کرد: بر اساس تعاملی که بین ذوب‌آهن اصفهان و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در بخش تدوین آیین‌نامه‌ها نیز برقرار می‌گردد، طراحی و احداث واحدهای ساختمانی بر پایه مصالح استاندارد کلید زده می‌شود که این موضوع تسریع در ساخت‌وساز، ایمن بودن سازه‌ها و کاهش قیمت تمام‌شده ساختمان را در پی دارد.

دولت باقاعده گذاری صحیح در سه بخش تولید، توزیع و مصرف می‌تواند یاری‌رسان فولادی‌ها باشد

وی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند جهش تولید فولاد را به رونق تولید مسکن پیوند دهد، چنین گفت: وزارت صمت باقاعده گذاری صحیح در سه بخش تولید، توزیع و مصرف شمش و همچنین محصولات فولادی می‌تواند یاری‌رسان کارخانه‌های تولید فولاد در سطح کشور باشد که این موضوع به طور مستقیم بارونق بیشتر ساخت‌وساز مرتبط است. محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور نیز در ادامه به خبرنگار ما گفت: تامین مسکن جزء نیازهای اولیه مردم است و لذا دولت سیزدهم، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در سال را با جدیت دنبال می‌کند تا هموطنان عزیزمان بتوانند زیر یک سقف ایمن و استاندارد زندگی کنند.

وی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن، یکی از مهم‌ترین موضوعات بعد از زمین، تامین مصالح ساختمانی موردنیاز است. بدین منظور در قانون طرح نهضت ملی مسکن، زنجیره تامین مصالح پُر مصرف (فولاد و سیمان) مصوب شد که در این راستا وزارت راه و شهرسازی به همراه وزارت صمت، مدیریت این زنجیره را بر عهده‌دارند تا مصالح ساختمانی مرغوب و استاندارد در کوتاه ترین زمان ممکن به پروژه‌ها ساختمانی کشور تزریق شود.

تجربه طراحی و تولید مقاطع ساختمانی به صورت مستقیم در تدوین استانداردها لحاظ می‌شود

این مقام مسوول ادامه داد: ارتباط دو سویه ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تولید کننده مقاطع ساختمانی استاندارد در کشور با مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به منظور تدوین این آیین‌نامه‌ها، سبب می‌شود، این دو بخش تأثیرگذار در ساخت‌وساز، همگام با یکدیگر و به صورت تخصصی در تحقق طرح نهضت ملی مسکن با افتخار نقش‌آفرین باشند زیرا تجربه طراحی و تولید مقاطع ساختمانی به صورت مستقیم در تدوین استانداردها لحاظ می‌شود و در ادامه جامعه نظام مهندسی ملزم به بکار گیری این قوانین می‌شود.

حیدری اضافه کرد: استفاده از سیستم های ترکیبی هم‌زمان، مانند فولاد و بتن که در ساخت‌وسازها استفاده می‌شد، با رویکرد جدید نیز مد نظر قرارگرفته است تا بر اساس آیین‌نامه‌های علمی، این شیوه هم در ساختمان‌سازی به صورت ایمن رواج یابد که در این مسیر نیز، دو بخش طراحی و تولید ذوب‌آهن اصفهان تأثیرگذار هستند.

سبک‌سازی و تسریع در ساخت‌وساز، دو ویژگی سبد محصولات ساختمانی ذوب‌آهن اصفهان

این مقام مسوول ادامه داد: جوشکاری‌های ناایمن در ساخت‌وساز مخاطرات بسیار زیادی را به دنبال دارد و لذا این موضوع در آیین‌نامه‌ها به صورتی تدوین می‌شود که محصولات کیفی و استاندارد، ملاک ساختمان‌سازی قرار گیرند که از جمله مزایای آن‌ها می‌توان به سبک‌سازی و تسریع در ساخت‌وساز اشاره کرد. این شاخص‌ها نیز در سبد تولید مقاطع ساختمانی ذوب‌آهن اصفهان وجود دارد.

گام اول مدیریت زنجیره تامین مصالح، تخصصی و محکم برداشته شد

حیدری بیان کرد: ذوب‌آهن اصفهان بخش مهمی از تولید فولاد کشور را پوشش می دهد، بنابراین اولین تعامل را به همراه وزارت صمت با این مجتمع عظیم تولیدی برقرار نمودیم تا گام اول قانون مدیریت زنجیره تامین مصالح پُر مصرف، به صورت عملیاتی برداشته شود و بتوانیم باهم افزایی کامل در مسیر تحقق وعده دولت سیزدهم حرکت کنیم.

سبد متنوع محصولات ذوب‌آهن اصفهان، منشأ تحول در صنعت ساختمان

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اظهار‌کرد: در بازدید امروز از ذوب‌آهن اصفهان، سبد متنوعی از مقاطع ساختمانی استاندارد مانند انواع تیرآهن، میلگرد، همچنین ریل و ... را از نزدیک مشاهده کردم، این محصولات که بر مبنای آزمون دقیق، تولید می شوند در صنعت ساختمان‌سازی و در بخش عمرانی کشور می‌توانند منشأ تحول قرار بگیرند، انشاا... تنوع بیشتر گریدهای فولادی را در آینده نزدیک شاهد باشیم.