اصفهان میزبان دو نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و تبلیغات

شرکت‌های فعال در زمینه غذای آماده، لبنیات، نوشیدنی، مواد پروتئینی، بیسکوییت، کیک و کلوچه، ماشین‌آلات غذایی، تجهیزات برودتی، بسته‌بندی، چاپ، ماشین‌آلات کارتن‌سازی، هدایای تبلیغاتی و شرکت‌های ارائه‌دهنده مشاوره در حوزه تبلیغات از استان‌های اصفهان، تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، کرمان، همدان و یزد در این دو نمایشگاه حضور دارند. نامی‌نو، آرشه کار، چیکا، تانیس، عدیلی، چاپ نگارستان، خوشگوار و اصفهان شکلات نام‌آشناترین برندهای حاضر در این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

به طور کلی برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی، ماشین‌‌آلات و تجهیزات وابسته به دلیل پوشش دادن یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای هر انسان یعنی غذا از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت‌های فعال در این حوزه که همواره با چالش‌های مختلفی تحت تأثیر شرایط اقتصاد کلان کشور روبه‌رو هستند، اغلب می‌کوشند تا با خلق اثری جدید، در ذهن مخاطب خود ماندگار شوند. البته در این میان شرکت‌هایی نیز وجود دارد که برای حفظ وضع موجود تلاش می‌کنند و تنها به دنبال ارائه محصولات فعلی خود و نه رونمایی از محصول جدید در نمایشگاه هستند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قریب به‌اتفاق شرکت‌های حاضر در نوزدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی، ماشین‌‌آلات و تجهیزات وابسته و دوازدهمین نمایشگاه تخصصی بازاریابی و تبلیغات، چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته گزینه دوم را انتخاب کرده و به دنبال رونمایی از محصولی جدید نیستند. این شرکت‌ها در مقابل تلاش دارند تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف بازاریابی و فروش، محصولات فعلی خود را به مشتریان معرفی یا در ذهن آن‌ها ماندگار کنند. در اینجا باید گفت اثر برگزاری یک نمایشگاه در سطوح مختلف ملی یا بین‌المللی بر اشخاص مختلف، گاه می‌تواند تا چندین دهه ادامه یابد. همین اهمیت بسیار بالای صنعت نمایشگاهی است که باعث می‌شود شرکت‌های برتر و شناخته شده، علی‌رغم سهم بالا در بازار تخصصی خود، باز هم در نمایشگاه‌های تخصصی یا مرتبط با حرفه خود حضور داشته باشند. یک قانون نانوشته بازاریابی می‌گوید «برای ماندگار شدن در ذهن مخاطبانتان، همواره جلوی چشمانشان حضور داشته باشید» و به همین دلیل است که تقریباً تمامی شرکت‌های برتر، با دیدی بلندمدت و برنامه‌ای استراتژیک، پیوسته در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند و برای این مهم از تیم‌های کارکشته و مجربی بهره می‌برند. یکی از تفاوت‌های مهم این دوره از دو نمایشگاه یاد شده نسبت به دوره‌های پیشین، تلاش برای برگزاری دوره‌های آموزشی درخصوص حضور در نمایشگاه، توسعه کسب‌وکار، آشنایی با روش‌های نوین بازاریابی و مدیریت است. به علاوه در این دوره از نمایشگاه تلاش شده تا شرکت‌ها به صورت تخصصی‌تر نسبت به دوره‌های قبل حضور پیدا کنند. با این حال بررسی‌های میدانی خبرنگار دنیای اقتصاد نشان می‌دهد فارغ از برندهای بسیار نام‌آشنایی که هر ساله در نمایشگاه‌های تخصصی مرتبط شرکت می‌کنند، استقبال کمتری نسبت به دوره‌های گذشته از این نمایشگاه صورت گرفته است. وجود فضاهای خالی در هر دو نمایشگاه، فضاسازی معمولی در اکثر غرفه‌ها و حتی استقبال بی‌رنگ و بوی مسئولان حاضر در مراسم افتتاحیه از مواد سوال‌برانگیز این دوره از نمایشگاه است. مرد جوانی که در حال بازدید از نمایشگاه بود، به دنیای اقتصاد می‌گوید: شرکت‌های خوب و نام آشنایی در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا کرده و محصولات خوبی را هم به نمایش گذاشته‌اند اما انتظار بیشتری برای حضور شرکت‌های مختلف داشتم. با اینکه این نمایشگاه تخصصی بسیار در رونق صنعت غذایی اثرگذار است اما این دوره از نمایشگاه را نسبت به دوره‌های مختلفی که سالیان گذشته برگزار شده، ضعیف ارزیابی می‌کنم. یکی از غرفه‌داران هم با اشاره به مشکلات مختلفی که شرکت‌های فعال این صنعت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: حضور در نمایشگاه‌های مختلف فرصتی برای بازاریابی و شبکه‌سازی میان شرکت‌ها و مشتریان محسوب می‌شود اما این مسئله نیازمند حضور حداکثری شرکت‌ها و فعالان این حوزه در قالب شرکت‌کننده یا بازدیدکننده است. تاکنون شرایط بر اساس آنچه پیش‌بینی می‌کردیم پیش نرفته است.