خراسان رضوی، زیستگاه ۶۰ درصد گونه پرندگان کشور است

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اکنون از ۵۶۰ گونه پرنده در کشور، ۳۳۵ گونه آن معادل ۶۰ درصد در این استان زندگی می‌کنند. وی در ادامه توضیح داد: استان خراسان رضوی به دلیل تنوع بالای زیست محیطی، زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری قرار گرفته و از این حیث غنی است. درحال حاضر از ۱۹۷ گونه پستاندار در ایران، ۸۱ گونه آن معادل ۴۵ درصد، از ۲۳۲ گونه خزنده تعداد ۶۸ گونه معادل ۳۸ درصد و از ۵۶۰ گونه پرنده، ۳۳۵ گونه آن برابر با ۶۰ درصد در این استان زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از هفت گونه گربه‌سان ایران پنج گونه در خراسان رضوی زندگی میکنند، افزود: این گروه جانوری شامل پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا است. عرفانی بیان کرد: خراسان رضوی زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری است و همین امر سبب غنی شدن استان در حوزه محیط زیست شده است. گونه‌های شاخص حیات وحش شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است. وی تصریح کرد: زیستگاه پنج گونه جانوری شامل خفاش نعل اسبی بخارایی، خفاش گوش پیکانی، سنجاب ناخن دراز، قرقاول بال نقره‌ای و جرد زارودنی مختص خراسان رضوی است.

سرشماری گونه‌های مختلف حیات وحش در خراسان رضوی

عرفانی در بخشی دیگر خاطرنشان کرد: سرشماری متعدد از حیات وحش در سطح مناطق حفاظت شده استان با هدف جمع‌آوری اطلاعاتی از اندازه یا تراکم جمعیت وحوش یک نیاز اصلی به شمار می‌رود. با اینکار سیر صعودی یا نزولی جمعیت وحوش در منطقه‌ محاسبه می‌شود. برای مدیریت مناطق چهارگانه و انجام برنامه‌ریزی دقیق نیاز به کسب اطلاعات ساماندهی شده از تعداد، تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق هدف است.