با توجه به اقلیم آب‌وهوا، در خنک‌تر شدن موثر بوده و این خنک بودن هوا می‌تواند در ساعات اوج مصرف، مصرف برق را کاهش دهد. آب جاری خود باعث کمتر شدن آلودگی هوا و آلاینده‌ها می‌شود. این کم شدن آلودگی‌ها برای بیماری‌هایی مانند آسم، سرطان، آلزایمر، هیپرتروفی، بطن قلب موثر است. جریان‌های رودخانه به سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند که از فرونشست پل‌های تاریخی، خیابان‌ها، منازل شهر جلوگیری می‌کند. هنگامی‌که رودخانه دائمی جاری باشد، فضای سبز اطراف آن و سرسبزی چند برابری دارد. حتی برای کمی قدم زدن و گذراندن اوقات فراغت خود باعث سلامت روح و روان شهروندان می‌شود. تاثیر آب روان بر هوا موجب جذب مسافر و توریست در شهر می‌شود. صنعت گردشگری در ارتباط با دیگر بخش‌های اقتصاد است و بر دیگر بخش‌های اقتصاد نیز تاثیر می‌گذارد، ولی میزان تاثیر آن بر هر بخشی متفاوت است. به‌گونه‌ای به بخش‌هایی که در ارتباط نزدیک با صنعت گردشگری است تاثیر بیشتری می‌گذارد.

اشتغال زایی

 مصرف آب در صنایع بزرگ فلزی که خود باعث درآمد بیشتر و درنهایت زندگی بهتر برای کارکنان این مجموعه‌ها تاثیر بسزایی داشته و خود باعث کارآفرینی شده است.

چه مقدار آب رودخانه هرز می‌رود؟

برای جلوگیری از هدر رفتن آب آشامیدنی برای مصرف آبیاری فضای سبز باشد کیفیت بهتر آب جاری و پشت سد برای مصرف آب شرب که بعضی از شهرهای مجاور از چاه آب و منابع آن استفاده می‌کنند. آب سرمایه ملی است و باید در شرایط بحرانی به ترتیب اولویت عمل شود لازم به ذکر است که بخش زیادی از آب طریق ارگان‌های صنعتی اصفهان و یزد مصرف می‌شود و همین‌طور بخش قابل‌توجهی از طریق آبیاری نادرست و بخش دیگر کشاورزی است. به دلیل مدیریت نادرست آب، خشک شدن سفره‌های زیرزمینی و آسیب فراوان به دلیل فرونشست بیشتر مناطق شهر شده است. همین استفاده‌های بی‌رویه از آب چاه‌های اصفهان در مناطق شرق و باغ‌های اطراف که دارای چاه‌های غیرمجاز هستند و باعث شور شدن آب چاه‌های اصلی و حتی کم و خشکی سفره‌های زیرزمینی شده است با توجه به پیگیری شهرداری، اداره آب، مبارزه با چاه‌های غیرمجاز هنوز افرادی هستند که با بی‌توجهی به این مساله بسیار مهم اقدام به حفر چاه غیرمجاز می‌کنند. بحران آب چالشی بزرگ که در چند سال اخیر فراگیرتر شده است که پیامدهای آن موجب خسارت‌های فراوان بوده است و دولت‌ها درصدد ارائه تدابیری هم برای مدیریت این موضوع بوده‌اند.

در کشور ما تصور می‌شود اگر رودخانه وارد دریا شود، آب آن هدررفته است و باید از آن برای مصارف کشاورزی، توسعه شهرها یا برای صنعت استفاده شود. این در حالی است که رودخانه نه‌تنها آب را جابه‌جا نمی‌کند، بلکه املاح و مواد مغزی را نیز با خود حمل می‌کند.

برای استفاده بهینه آب حامل از رودخانه که برای کشاورزی است می‌توان از فنّاوری آبیاری تحت‌فشار یا قطره‌ای استفاده شود که باید تحت نظارت مسوولان زیر ربط باشد. در غیر این صورت نمی‌توان امیدی به فرهنگ درست مصرف کردن و کم‌آبی داشته باشیم.

چرا محیط تفریحی در آن منطقه وجود ندارد؟

به دلیل جاری نبودن دائم رودخانه اصفهان و کم استقبالی مردم هنگام خشک شدن رودخانه، امکان ساخت رستوران و ... وجود ندارد.

آیندگان بعد از ما داشتن رودخانه و فضای سبز و اماکن تفریحی وابسته به این آب روان برایشان آرزو می‌شود و ما باید دست‌به‌دست یکدیگر دهیم و با یاری مسوولان برای جلوگیری این وضع اسف‌بار کمر همت را محکم ببندیم. و به قول شاعر دست‌به‌دست هم دهیم تا همین خوشی را کنیم آباد... زاینده‌ترین رود روان باش و بخند چون باد صبا مشک‌فشان باش و بخند.