جدیدترین شاخص‌ها و نماگرها

بر اساس جدیدترین گزارش مربوط به شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اصفهان که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منتشر شده، میزان تولید نخ فیلامنت پلی‌استر در سال گذشته ۶۱۰ هزار و ۱۷۴ تُن بوده که ۴۸۶.۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است و بالاترین رشد را نسبت به سایر محصولات صنعتی منتخب نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، میزان تولید الیاف پلی‌استر در استان اصفهان در سال قبل نیز ۶۳ هزار و ۵۱۵ تُن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است.

نگاهی به آمار فصلی تولید این محصولات منتخب نشان می‌دهد که میزان تولید الیاف پلی استر در همه فصول پارسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ روند افزایشی داشته که بیشترین رشد آن مربوط به تابستان با ۷۶.۱ درصد است.

میزان تولید نخ فیلامنت پلی استر نیز در سه فصل بهار، پاییز و زمستان پارسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش داشته که بیشترین میزان رشد مربوط به فصل پاییز با حدود یکهزار درصد افزایش است.

نخ‌های فیلامنت پلی‌استری از مواد اولیه صنعت نساجی به‌شمار می‌آید که به‌دلیل ویژگی هایی مانند عدم پُرزدهی، استحکام زیاد و درخشندگی در تولید محصولاتی مانند پتو، فرش، موکت، لباس، پارچه روتختی و پرده کاربرد دارد.

رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان در این رابطه اظهار‌کرد: حدود ۶۰ درصد از الیاف و انواع نخ پلی‌استر کشور در استان اصفهان تولید می‌شود.

حبیب الله شاه کرمی با تاکید بر اینکه میزان تولید الیاف و نخ پلی‌استر در سال گذشته در اصفهان رشد داشت، افزود: این افزایش در خطوط تولید حدود ۶ کارخانه و واحد صنعتی استان اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از این خطوط تولیدی، جدید راه اندازی شدند و تعدادی نیز واحدهای قدیمی بودند که خطوط تولید خود را توسعه دادند.

شاه کرمی دلیل این رشد تولید را افزایش تقاضا دانست و اضافه کرد: قیمت تمام شده نخ فیلامنت پلی‌استر نسبت به سایر نخ‌های تولیدی، کمتر است.

 در آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان اصفهان، مقدار تولیدات محصولات صنعتی منتخب در سال ۱۴۰۱ و میزان تغییر آن در مقایسه با سال ۱۴۰۰ ذکر شده است.

محصولات صنعتی منتخب استان که آمار آنها بطور کامل در این گزارش آمده شامل الیاف پلی استر، نخ فیلامنت پلی استر، انواع تلویزیون، ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر، روغن موتور تصفیه اول، سیمان، فولاد خام، محصولات فولادی و قند و شکر است.

طبق آمار و اطلاعات موجود در این گزارش، پس از نخ فیلامنت پلی استر، بیشترین نرخ رشد تولید محصولات صنعتی منتخب استان اصفهان مربوط به قند و شکر است بطوریکه میزان تولید آن در سال گذشته ۱۷۰ هزار و ۸۳۶ تُن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۷۱.۶ درصد افزایش یافته است.

گروه محصولات لوازم خانگی نیز در سال گذشته با افزایش میزان تولید مواجه شدند بطوریکه بیشترین نرخ رشد تولید به ترتیب مربوط به انواع تلویزیون (۳۳.۷ درصد)، ماشین لباسشویی (۲۹.۵ درصد) و یخچال و فریزر (۱۹.۷ درصد) بوده است.

میزان تولید انواع تلویزیون در سال ۱۴۰۱ در استان اصفهان ۶۵۷ هزار و ۴۹۷ دستگاه، ماشین لباسشویی ۶۵۱ هزار و ۵۹۸ دستگاه و یخچال و فریزر ۵۴۰ هزار و ۳۵۰ دستگاه بود.

روغن موتور تصفیه اول نیز یکی از محصولات صنعتی منتخب در این آمار و اطلاعات است که میزان تولید آن در سال گذشته در استان اصفهان ۱۵۶ هزار و ۷۲۳ تُن بوده و نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۲۱.۳ درصد افزایش یافته است.

درحالی‌که میزان تولید برخی از محصولات صنعتی منتخب استان اصفهان در سال گذشته روند افزایشی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشت، این موضوع درباره تعداد دیگری از محصولات صدق نمی‌کند، بطوری‌که میزان تولید سیمان در سال ۱۴۰۱ حدود پنج میلیون و ۲۹۳ هزار تن بوده که نسبت به سال قبل آن معادل ۴.۲ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین میزان تولید محصولات فولادی در استان اصفهان در سال گذشته ۹ میلیون و ۵۷۸ هزار تن با کاهش ۱۳.۸ درصدی و فولاد خام حدود هفت میلیون و ۶۵۵ هزار تن با کاهش ۳۰.۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده است.

بر اساس این گزارش، میزان تولید فولاد خام و محصولات فولادی در این استان در بهار سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۰ روند افزایشی داشت اما در فصل های بعدی، کاهشی شد.

تولید فولاد خام در استان اصفهان در بهار پارسال حدود سه میلیون و ۴۱۵ هزار تن، تابستان یک میلیون و ۲۸۷ هزار تن، پاییز ۷۵۵ هزار تن و زمستان ۲ میلیون و ۱۹۸ هزار تن اعلام شده است.

محمدرضا لعلی با بیان اینکه ماخذ این اطلاعات و آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان است، افزود: میزان کل تولید هر محصول در واقع تجمیع آمار و اطلاعات مربوط به تولید کارخانه های فعال و صورت مالی آنهاست.

اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور جزو مولدترین استان‌ها در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و اقتصاد دانش بنیان به‌شمار می‌آید که با حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی، ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان، ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.