مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در این آیین اظهار کرد: یکی از علت‌هایی که صادرات در کشور موفق نبوده نگاه اشتباه ما به صادرات بوده است. متأسفانه در کشور مقوله صادرات برای فروش مازاد تولید به کشورهای دیگر شناخته می‌شود درحالی‌که باید بر تولید صادرات محور و صادرات کالاهای باارزش افزوده بالاتر متمرکز شد. وی با تأکید بر اینکه اصفهان از توانمندی ذاتی در حوزه تجارت و روش‌های خلاقانه در صادرات بهره‌مند است، گفت: سال‌هاست کشور به صادرات غیرنفتی ورود کرده، اما در زمینه حمایت از صادرکنندگان غیرنفتی باید بهتر عمل کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تلاش‌های سازمان توسعه تجارت برای رفع موانع صادرات گفت: با توجه به اینکه هنوز درباره تک‌نرخی شدن ارز مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی وجود دارد، تلاش شده با ارائه راهکارهایی ازجمله واردات شمش طلا در قبال صادرات، از تبعات دونرخی بودن نرخ ارز کاسته شود. همچنین آیین‌نامه امتیاز صادراتی از سوی سازمان توسعه تجارت تدوین‌شده که امیدواریم به تصویب هیات دولت برسد.

ضیغمی با اشاره به تعداد رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌های ایران نیز گفت: تا دو سال پیش تنها سه رایزن بازرگانی در کشورهای خارجی حضور داشتند. این تعداد اکنون به ۲۰ رایزن افزایش‌یافته و قرار است تا پایان سال جاری دو برابر شود.

جای اصفهان در مقصدهای صادراتی ایران خالی است

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، نیز در این مراسم از عزم جدی دستگاه‌های اجرایی و اتاق اصفهان برای رشد صادرات استان طی مدت ۴ سال خبر داد و گفت: استان اصفهان با در اختیار داشتن حدود ۷ درصد جمعیت کشور، استقرار بیش از ۸ درصد صنایع و سهم ۷.۲ درصدی در ایجاد درآمد، سهم کمتر از ۴ درصدی از بودجه عمومی کشور دارد که زیبنده چنین استان صنعتی نیست.

وی افزود: باوجود توجه ویژه اصفهان بر روی منابع انسانی و امکان کمک شایان این استان برافزایش آمار صادراتی، صرف انرژی و وقت بیشتر برای اصفهان آمار صادراتی کشور را بسیار افزایش خواهد داد. استان اصفهان رتبه اول تولید در بسیاری از محصولات صنعتی را داراست بنابراین لازم است به توسعه صادرات محصولات این استان توجه ویژه شود. جای برخی کشورها، به‌ویژه چین و هند در مراودات بین‌المللی اصفهان خالی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به لزوم افزایش ظرفیت دیپلماسی اقتصادی کشور در راستای صادرات کالای ایرانی، داشتن نگاه ویژه به افزایش کیفیت محصولات و رقابت‌پذیری آن‌ها در سطح جهانی از طرق مختلف ازجمله حمایت جدی از به‌روزرسانی فنّاوری و تجهیزات تولید و تک‌نرخی شدن ارز به‌منظور کمک به توسعه صادرات شد.

کشانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر راهی به‌جز صادرات وجود نداشته و حمایت جدی سازمان توسعه تجارت از تولیدات صادرات محور، ایجاد واگن‌های صادراتی با کشورهای هم‌جوار و ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل صادراتی، در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی، قرار دادن ظرفیت سیستم‌های بانکی و ارزی کشور در راستای خدمت به توسعه صادرات و ایجاد بانک‌های مشترک با کشورهای هدف صادراتی باید برای کمک به بخش‌ خصوصی در مسیر توسعه صادرات در نظر گرفته شود.

بی‌ثباتی در قوانین بازارهای صادراتی را از بین برده است

امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان، نیز اظهار کرد: تولید صادرات محور نه‌تنها یک توصیه، بلکه یک الزام برای کشور است. البته موانع زیادی بر سر راه توسعه صادرات وجود دارد که باید باهمت جمعی و کمک گرفتن از بخش خصوصی مرتفع شود.

وی با اشاره به رفع مشکلات صادرکنندگان استان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: باید برای رفع این مشکلات در سطح کلان و ملی اقدام شود. از طرف دیگر عدم ثبات در قوانین و بخشنامه‌ها و صدور دستورالعمل‌های متعدد موجب اخلال در صادرات و از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است؛ بنابراین در زمان وضع قوانین و تدوین دستورالعمل‌ها باید از نظرات فعالان بخش خصوصی استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با تأکید بر لزوم لغو مقررات مخل تولید و صادرات در هیات مقررات زدایی اظهار کرد: اتاق بازرگانی اصفهان با تأسیس شتاب‌دهنده صادراتی گام‌های خوبی برای حمایت از صادرات برداشته است. از طرف دیگر برای رفع موانع صادرات، باید در ساختار کارگروه توسعه صادرات استان تحول صورت گیرد.

امیرحسین کمیلی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، نیز خاطرنشان کرد: لازم است زیرساخت‌های لجستیکی مناسب برای توسعه صادرات در استان اصفهان راه‌اندازی شود. تسریع راه‌اندازی دهکده لجستیک، تصمیم‌گیری عاجل در خصوص تبادلات مالی با کشورهای مختلف و ایجاد بازارهای صادراتی کلان ازجمله مواردی است که می‌تواند در مسیر توسعه صادرات به ما کمک کند. وی ادامه داد: درنتیجه همبستگی و تعامل خوب دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان اصفهان، شاهد ارتقاء چشمگیر رتبه کسب‌وکار استان در سال گذشته و رشد ۴.۶ درصدی بخش صنعت اصفهان هستیم.

وجود رایزنان بازرگانی بدون تخصص کمکی به توسعه صادرات نمی‌کند

در بخش دیگری از این مراسم محمدامینی، رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان استان اصفهان، اظهار کرد: سال‌هاست که صادرات به واردات یارانه می‌دهد که در ۹۰ درصد اوقات نیز بی‌فایده است. درواقع بااینکه واردکننده محصول خود را با استفاده از دلار دولتی، ۲۰ تا ۳۰ درصد باقیمت کمتر وارد می‌کند اما عملا محصولات خود را در بازار داخلی بر اساس قیمت دلار ۵۰ هزارتومانی تعیین می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که قوانین سخت‌گیرانه‌ای هم برای ورود اسکناس به کشور وجود دارد. به‌طورکلی بسته شدن راه‌های صادرات ریالی، بی تخصصی رایزنان بازرگانی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی، مشکلات صدور ویزا برای صادرکنندگان و مشکلات تأمین انرژی برای واحدهای تولیدی ازجمله موانع توسعه صادرات به شمار می‌رود. وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز به اهمیت رایزن‌های بازرگانی پرداخت و گفت: امروزه این موقعیت تأثیری درروند صادرات ندارد زیرا بعضاً افراد بی‌اطلاع در این منصب قرار می‌گیرند. لازم است حضور رایزن‌های بازرگانی قدرتمند و مطلع در عرصه صادرات تقویت شود. البته برای حفظ نیروهای انسانی متخصص هم باید برنامه جدی تدوین شود. در بخش دیگری از این رویداد تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه به‌عنوان نماینده صنعتگران و بازرگانان اصفهانی به سخنرانی پرداختند.

علی‌محمد خوروش، عضو هیات‌مدیره مجتمع فولادی سپید فراب کویر، با اشاره به اهمیت انکارناپذیر صادرات برای رسیدن به توسعه پایدار در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی گفت: حفظ بازارهای صادراتی نیازمند به‌روزرسانی خطوط تولید است. وضع برخی قوانین خلق‌الساعه مانع رشد و توسعه صادرات شده که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

از دست رفتن  فرصت‌های صادراتی!

داوود صافی، صادرکننده نمونه، مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت غلتک سازان، نیز با تأکید بر اولویت نبودن صادرات در کشور اظهار کرد: با شرایط امروز کشور نظیر مشکلات نقل‌وانتقال پول، قطعی برق و مسائل مالیاتی به نظر می‌رسد صادرات اولویت کشور نیست. برای تائید این ادعا می‌توان به چند مورداشاره کرد. متأسفانه در اسفندماه سال ۱۴۰۰ جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد. اگرچه جنگ در هرکجا و به هر بهانه‌ای مذموم است اما فرصت کم‌نظیری برای توسعه صادرات محصولات فولادی کشور ایجاد کرد. بااین‌وجود ما به بهترین حالت ممکن این فرصت را با وضع تعرفه صادراتی از بین بردیم. وضع این تعرفه حتی صادرات برخی محصولات فولادی را به صفر رساند و ضرر جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرد! اثری بسیار مخرب‌تر از تحریم‌های ظالمانه چندین ساله.

قطعی برق؛ توقف کامل تولید، نه کاهش ظرفیت!

وی افزود: اگرچه در برخی اخبار آمده است که ۹۰ درصد برق صنایع در تابستان بدون محدودیت تأمین می‌شود اما در عمل به نظر می‌رسد هنوز تابستان از راه نرسیده! چراکه باوجود همکاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده شهرک‌های صنعتی استان حداقل یک روز در هفته برق ندارد. وقتی یک فرآیند تولیدی، پروسه تولید پیوسته ۱۰ روزه دارد، قطعی تنها یک ساعت برق طی این مدت، نشان می‌دهد که این فرایند هرگز قابل شروع نیست. به‌بیان‌دیگر قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق برای برخی صنایع به معنی کاهش ظرفیت تولید نیست، بلکه به معنی قطع کامل فرآیند تولیدی است. این درواقع یعنی پایداری تولید وجود ندارد و صادرات در اولویت کشور نیست.

پیشنهاد عملیاتی برای حمایت از صادرات

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه یک پیشنهاد عملیاتی برای حمایت از صنایع صادراتی پرداخت و گفت: پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های صادراتی از محدودیت گاز و برق معاف شوند. پیشنهاد اجرایی و دقیق‌تر این است که برق موردنیاز یک شرکت صادراتی به‌اندازه نیاز برای تولید حجم صادراتی محصولات خود از محدودیت برق معاف شود و تنها به‌اندازه سهم فروش داخلی محصول با محدودیت برق و گاز دست‌وپنجه نرم کند.

گفتنی است در ادامه این مراسم از شرکت‌های صادرکننده برتر استان در رشته های مختلف صنعتی مانند غلتک سازان، ایران ذوب و  مجتمع فولادی سپید فراب کویر  و  تعدادی دیگر قابل‌تقدیر و  تجلیل شد.