امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در این رویداد با موضوع نقش تشکل‌های اقتصادی در دیپلماسی تجاری، بازار اظهار کرد: اصفهان با تاریخی بی‌نظیر، فرهنگ غنی کار  و تولید همراه با زیرساخت‌های قوی مقصد بسیاری از گردشگران، صنعتگران و سرمایه‌گذاران اقصی نقاط دنیاست. وی با اشاره به تحریم‌ها طی سالیان اخیر افزود: بااینکه ما موفق شدیم با تلاش بسیاری از مشکلات ازجمله تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم اما تحریم‌هایی که همواره زندگی اقتصادی مردم را نشانه گرفته، هیچ‌گاه حتی در دوران کرونا هم تخفیف داده نشد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان بابیان اینکه سرمایه‌گذاری و توسعه تجاری می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌های جدید شود، گفت: اصفهان باوجود صنایع بزرگ، مرکز تولید فولاد ایران، بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید آهن، پالایشگاه، هواپیماسازی، مراکز انرژی مختلف، داروسازی، نساجی، سیمان، طلا و جواهر، فرش، شیر، گوشت، سیب، کاشی و سرامیک، صنایع شیمیایی و معادن همواره رتبه اول کشور بوده است. این در حالی است که تنوع اقلیمی، رشد گردشگری و توجه ویژه به ژئوتوریسم و حتی گردشگری همواره موردتوجه مردم بوده است.

کشانی خاطرنشان کرد: اصفهان با ۱۷ شهر دنیا قرارداد خواهرخواندگی دارد. بنابراین مردم اصفهان می‌توانند شرکای تجاری خوبی برای کشورهای دیگر باشند. در همین راستا اعلام می‌کنم که اصفهان آمادگی دارد با اتاق بازرگانی‌های شهرهای کشورهای دیگر روابط تجاری و اقتصادی دوطرفه، میزهای مشترک تجاری و انتقال هیات‌های تجاری را برقرار کند. همچنین اصفهان می‌تواند انتقال تکنولوژی را در حوزه‌های مختلف استان از سایر کشورها به این شهر تسهیل کند. ازآنجاکه اتاق اصفهان در دوره جدید علاقه خاصی به توسعه صادرات به کشورهای دوست و همراه دارد، می‌توانیم با برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک و کنفرانس‌های علمی و صنعتی، همراه سفرای کشورهای مختلف باشیم.

وی ادامه داد: تبادل هیات‌های تجاری، مشارکت در نمایشگاه‌ها و استفاده از خدمات تجاری، صنعتی، کشاورزی و معدنی متقابل می‌تواند نقطه عطف فعالیت‌ها و ارتباطات ما باشد. پیشنهاد می‌کنم برای توسعه روابط تجاری با معرفی اتاق بازرگانی اصفهان، فعالین اقتصادی معرفی‌شده را در امر صدور ویزا و حضور در کشورهای مختلف و سفر فعالین اقتصادی دیگر کشورها به اصفهان را مدنظر قرار دهید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: اتاق بازرگانی اصفهان آمادگی دارد با توجه به موضوع مهم محیط‌زیست، توجه شرکای بین‌المللی و انتقال تجربه به‌منظور توجه به اهمیت توسعه پایدار اقدام کند.

پس از سخنرانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان که نقش میزبان را ایفا می‌کرد، علی‌اکبر صالحی، وزیر اسبق امور خارجه ایران به سخنرانی پرداخت و لزوم تقویت فعال دیپلماسی از جنبه‌های مختلف را تشریح کرد. وی با تاکید بر اینکه اصفهان برای توسعه به ابتکار عمل نیاز دارد، گفت: این استان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلفی در اختیار دارد که می‌تواند توسعه استان را تسهیل کند. وجود دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر به‌عنوان زیرساخت اصلی در کنار مرکزیت جغرافیایی، وجود صنایع بسیار و منابع انسانی مناسب ظرفیت خوبی برای توسعه در این استان ایجاد کرده اما لازم است برای این مهم ابتکار و نوآوری به خرج داد.

صالحی با اشاره به موضوع مهم تولید اظهار کرد: وقتی «تولید» موردتوجه مسئولان کشور قرار می‌گیرد، باید به اقتضائات و الزامات آن نیز توجه شود. وقتی تولید را به‌عنوان یک هدف مهم مطرح می‌کنیم، باید به الزامات آن نیز توجه شود. تولید وقتی می‌تواند پایدار باشد که بازار صادراتی مناسب برای آن وجود داشته باشد. ایران با ۸۵ میلیون جمعیت و در موقعیتی که به حدود ۵۰۰ میلیون مصرف‌کننده از کشورهای اطراف دسترسی دارد، فرصت خوبی برای تبدیل‌شدن به مرکز تولید در اختیار دارد. در این صورت علاوه بر تامین نیازهای داخلی می‌تواند نیاز کشورهای اطراف را نیز تامین کند. یکی از الزامات توسعه صادرات، روابط بهینه با سایر کشورها است. ما به دلیل اجازه ندادن آمریکا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از کشوری (عراق) طلب داریم که نزدیک‌ترین روابط را با آن داریم. نمی‌توان در این شرایط صادرات انجام داد؛ تولید به بازار نیاز دارد.

صالحی ادامه داد: امیدوارم استان اصفهان با پیشینه و ظرفیتی که دارد، راه‌حل‌ها‌ی سازنده‌ای را پیشنهاد کند تا با حفظ منافع ملی، روابط ایران با سایر کشورها بهبود یابد و زمینه توسعه صادرات مهیا شود. خواهرخواندگی اصفهان با ۱۷ شهر جهان فرصتی ویژه و قابل‌توجه است که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وزیر اسبق امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش توانایی مردم ایران در تجارت طی دوران مختلف اشاره کرد و گفت: طبیعت ایران و سنت دیرینه آن ایجاب کرده که ما مردم تجارت پیشه‌ای باشیم. موقعیت جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که ایرانیان را به تجار قدرتمندی تبدیل کرده است. از سوی دیگر همین سنت دیرینه نیز باعث شده اصفهان به‌عنوان نماد قدرت تجاری کشور معرفی شود.

صالحی افزود: ایران در حوزه‌های مختلفی نظیر هوش مصنوعی و هسته‌ای ظرفیت‌های خوبی دارد. اخیرا هم گام‌های خوبی در زمینه کوانتوم برداشته‌شده که باید موردتوجه قرار گیرد. اما در زمینه تبدیل این توانمندی به محصولات تولیدی، کمبودهایی نیز در کشور وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار ایران، این امکان وجود دارد که به کشوری فیاض در زمینه تولید تبدیل شود. پیش‌تر برخی کشورهای اسلامی وجود داشته‌اند که ازنظر صنعتی پیشرفته بوده و تولیدات خوبی داشتند اما به دلیل تولیدات مونتاژی و درونی نبودن این محصولات، ناگهان فروریخت. شرایط در ایران اما برعکس است و چشمه‌های کوچک فیاضی داریم اما کارخانه‌ای برای تبدیل علم به محصول نداریم.

محمدرضا گل احمد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، نیز با اشاره به سهم ۵.۸ درصدی این استان از GDP  کشور گفت: اصفهان ظرفیت‌های مختلفی را گرد هم آورده است و ارتباط پایداری با بسیاری از شهرهای دنیا دارد. این استان ازنظر سرمایه در GDP رتبه هفتم کشور، ازنظر معدن رتبه دوازدهم، در صنعت سوم و در کشاورزی رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

گل احمد با اشاره به وجود ۸ هزار واحد صنعتی در حوزه‌های مختلف در استان اصفهان، گفت: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و تأمین‌کننده ۷۰ درصد فولاد کشور و همچنین شرکت هواپیمایی ایران (هسا) در این استان حضور دارند. شرکت پالایش نفت اصفهان نیز ۲۳ درصد از فرآورده‌های نفتی را تولید می‌کند. علاوه بر این۴۰ درصد از کارخانه‌های نساجی کشور در اصفهان قرارگرفته است این موارد باعث شده تا حدود ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور به این استان اختصاص یابد.

وی با اشاره به توانمندی بسیار این استان در حوزه صنعت گفت: این استان حدود ۱۰۰ هزار کیلومترمربع وسعت و نزدیک به ۵ میلیون نفر جمعیت دارد. آهن و محصولات وابسته، پتروشیمی، نفت، صنایع لبنی، تخم‌مرغ، عسل‌های طبیعی و فرش دستباف از مهم‌ترین محصولات صادراتی اصفهان است. فرش ایرانی باوجود تحریم‌ها جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد. اصفهان رتبه اول حمل‌ونقل، تولید سنگ، صنعت فولاد، صنعت نساجی و صنعت طلا و جواهر دارد. این در حالی است که ۱۲ درصد سیمان کشور نیز در این استان تولید می‌شود.