۲ نوبت دیگر رهاسازی آب برای  باغ‌های غرب اصفهان

 به گزارش دنیای اقتصاد  حسن ساسانی افزود: همچنین خروجی سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب استان اصفهان از دوم مرداد افزایش یافته است و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۱۴۰۱) تاکنون ۳۸۱ میلیون مترمکعب آب از سد «چَم آسمان» اصفهان برای کشاورزان حوضه زاینده‌رود اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: از سوی دیگر از طریق محل سدها و شبکه‌های آبیاری «گلپایگان»، «خمیران»،»کمانه»،»حنا»،»قره‌آغاچ»،»پادنا» و «آغچه» نیز برای کشاورزی شهرستان‌های تحت پوشش رهاسازی آب انجام شده است.

همچین در رابطه با رها سازی آب  مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: آب حداقلی در بستر رودخانه زاینده‌رود در محدوده بیشه «ناژوان» اصفهان برای نجات درختان کهنسال و فضای سبز جاری شد.

به گزارش دنیای اقتصاد  افشین رضایی اعلام کرد: با توجه به گرمای بی سابقه اخیر از سرریز انتهای کانال نکوآباد در منطقه دُرچه به مدت محدود، آب حداقلی برای نجات درختان کهنسال ناژوان و فضای سبز وارد بستر رودخانه زاینده رود و مادی ها و انهار سنتی در اصفهان خواهد شد.

وی اضافه کرد: این آب با هدف اصلی تغذیه بیشه ناژوان و مادی ها بوده و اندکی از آن از محدوده ناژوان به سمت مرکز شهر اصفهان جاری شده است.

رضایی با بیان اینکه آب رهاسازی شده، سرریز کانال چپ نکوآباد است، خاطرنشان کرد: خروجی آب از سد زاینده رود به‌مدت ۱۰ روز جهت باغ های غرب افزایش یافته بود و طبق برنامه ریزی از بامداد امروز کاهش یافت.

به گفته حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، خروجی سد زاینده‌رود برای آبیاری باغ های غرب استان اصفهان از دوم مرداد افزایش یافت.

جریان آب در رودخانه زاینده رود از دیشب وارد بیشه ناژوان در غرب کلانشهر اصفهان شد و امروز صبح در ادامه مسیر خود به مرکز این شهر و برخی از پل های آن نیز رسید. گفتنی است پارک جنگلی ناژوان با وسعتی حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار یکی از مهمترین ریه‌های تنفسی شهر و آثار طبیعی واقع در غرب اصفهان است که رودخانه زاینده رود از میان آن عبور می‌کند.

در خبری دیگری مرتبط با مساله آب در اصفهان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از جذب سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرهای دارای تنش آبی برای سامانه دوم آبرسانی استان خبر داد.

حسن ساسانی افزود: حدود ۲۰ درصد در خط انتقال و حدود ۱۰ درصد در اجرای تصفیه‌خانه سامانه دوم آبرسانی پیشرفت داشته‌ایم.

وی با بیان این که پروژه مورد نظر سامانه‌ای مُکمل است، تصریح کرد: با تعریف مرحله(فاز) اضطراری حین اجرای کل این پروژه، یک خط لوله تا مخزن ذخیره آب در شهرستان نجف‌آباد و نیز از محل تصفیه‌خانه راه‌اندازی شد.

ساسانی با اشاره به این که در قالب فاز اضطراری، بخش‌هایی از پروژه آبرسانی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از طریق یک رشته خط لوله ۱۶۰۰ میلی‌متری، آب آشامیدنی به ظرفیت بیش از ۲ مترمکعب بر ثانیه از تصفیه‌خانه به سمت اصفهان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع سامانه دوم آبرسانی، تأمین کننده کمبود آب آشامیدنی جمعیت بیش از ۵.۵ میلیون نفری تحت پوشش است که سامانه آبرسانی موجود اصفهان به تنهایی قابلیت تأمین آن را ندارد و این کمبود تا افق سال ۱۴۱۰ جبران خواهد شد.

هم‌اینک بخش عمده آب آشامیدنی اصفهان و شهرهای اطراف آن از تصفیه‌خانه «باباشیخعلی» و چاه‌های آب سطح استان تامین می‌شود که برای رفع کمبود آب، سامانه دیگری نیز در دست تکمیل است.

این سامانه از ۲۷ کیلومتر تونل تشکیل شده است و یک تصفیه‌خانه و خطوط انتقال دارد که آب را به مخازن نگهداری آب «پیلاف» در مجاور دانشگاه صنعتی اصفهان و مخزن «گَوَرت» در شرق استان منتقل می‌کند.

ظرفیت نهایی انتقال سامانه آبرسانی استان پس از اتمام همه مراحل ۹.۵۷ مترمکعب بر ثانیه خواهد بود

همه اینها در حالی است که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان می گوید : راندمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بیش از ۸۰ درصد است به این معنا که سعی شده تلفات آب به‌حداقل برسد.

حسن ساسانی افزود: مجموع طول کانال‌های درجه یک و دو شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است و با مدیریت، مرمت، بازسازی، نگهداری و تعمیرات، راندمان شبکه‌ها را در شرایط استاندارد قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان ۱۱ شبکه آبیاری شامل آبشار، رودَشتین، نکوآباد، مَهیار جنوبی، کَروَن، بُرخوار، گلپایگان، حَنا، پادنا، کمانه و قره‌قاچ وجود دارد و شبکه آبیاری کمانه با ۹۹ درصد بالاترین راندمان را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به شرایط اقلیمی منطقه خاطرنشان کرد: حفظ عملکرد سیستم در حد مطلوب و همچنین افزایش عمر مفید در شبکه های آبیاری استان از اهداف ماست. وی افزود: اعتبار مربوط به تعمیرات شبکه های آبیاری استان، تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال بود.