سکوهای پیرنشین چهارسوی ضرابخانه بازار «قیصریه» اصفهان

منصور عسگری خوراسگانی با اشاره به زمانبر و پیچیده بودن فرایند طرح شکواییه به دستگاه قضا و گرفتن رای رفع تصرف این سکوهای تاریخی در بازار اصفهان افزود: شکایت در باره تصرف سکوهای تاریخی چهارسوی ضرابخانه از سال ۹۶ توسط معاونت میراث فرهنگی مطرح شد که پیرو آن با پیگیری واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی، شکواییه‌ها انجام و با استناد به تغییر شان اثر و بهره‌برداری غیرمرتبط از این سکوها، رای به رفع تصرف متصرفین صادر شد.

وی تصریح کرد: بعد از رفع تصرف از سکوهای مزبور، متوجه تزیینات قاجاریِ دیوارهای پشت ویترین‌ها و کُمدهای متصرفین در این سکوها شدیم که دچار آسیب شده یا روی آنها رنگ زده شده بود.

عسگری خوراسگانی اضافه کرد: قرار شد مرمت این سکوها توسط معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری شود.

وی با اشاره به بررسی‌های در حالِ انجام معاونت میراث فرهنگی و یگان حفاظت این اداره کل برای رفع تصرف سایر بخش های متصرف شده بازارِ تاریخی اصفهان گفت: سکوهای مشابه دیگری در سایر سراهای بازار اصفهان نیز وجود دارد که در طول سال‌های گذشته در تصرف برخی بازاریان بوده و در برخی موارد نیز تخریب شده است.

عسگری خوراسگانی افزود: به جای این سکوها که اکنون تنها آثاری از آنها باقی مانده، مغازه‌ها و ویترین‌های بازاریان شکل گرفته است که از این جمله می توان به ورودی سرای طلافروش‌ها بعد از چهارسوی سرای ضرابخانه اشاره کرد که توسط دو مغازه‌دار تصرف شده و مشخص است که قبلا در این مکان سکوی پیرنشین قرار داشته است.

وی با بیان اینکه بازار اصفهان از سال‌های گذشته دچار تعرضات و تصرفات مختلف شده است، گفت: بسیاری از بخش‌های این بازار و حتی قسمت هایی که جزو المان های معماری ساختِ اثر بوده، مثل پیرنشین‌ها و حتی تاق نماها هم مورد تصرف قرار گرفته و بعضی از این تصرفات حتی جنبه قانونی یافته و سند رسمی هم برای آنها صادر شده است.

نماینده حقوقی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اصفهان اظهار‌کرد: در این پیوند از طرفِ معاونت میراث فرهنگی پیگیری لازم انجام و شکواییه‌ها تنظیم خواهد شد که به تعاقب پیگیر مسائل حقوقی آن خواهیم بود.

وی افزود: محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان بعنوان یک اثر ملی در فهرست آثار تاریخی کشور قرار دارد و محوریت اصلی این اثر، بازار تاریخی شهر است که از میدان عتیق شروع می‌شود و تا میدان نقش جهان ادامه دارد.