سید علیرضا سمائی افزود: آگاهی‌رسانی ناقص شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی و نهادهای حمایتگر، موجب پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در استانی مثل استان اصفهان است.

وی تصریح کرد: هرزمان خواسته‌ایم که نهادهای حمایتگر برای مردم نسبت به داشتن محصولات بیمه‌ای آگاهی‌رسانی کنند، تصور بر تبلیغ برند است اما خواست ما تاکید بر رسالت حمایتگری صنعت بیمه است.

سمائی رسالت شرکت‌های بیمه را حفاظت از منابع مالی و جانی دانست و افزود: در گزارش آماری سال ۱۴۰۰ در استان اصفهان نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان فروش محصولات بیمه‌ای و گردش مالی داشته‌ایم، این در حالی است که استانداری با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان استان اصفهان را مدیریت کرده است.

وی افزود : نزدیک به ۷۰ درصد از این گردش مالی شرکت‌های بیمه‌ای، صرف پرداختِ خسارات شده است و درنتیجه نمی‌توان قبول کرد که کسی بگوید به شرکت‌های بیمه بی‌اعتماد هستیم، چراکه شرکت‌های بیمه به تعهداتشان عمل کرده‌اند.

وی بابیان اینکه در استان اصفهان ۶۹ شعبه مرکزی از کلیه برندهای بیمه فعالیت می‌کنند، افزود: شرکت‌های بیمه خارج از ماهیتشان که خصوصی یا دولتی باشند زیر نظر بیمه مرکزی هستند و هیچ‌کدام سیاست مستقلی از خودشان ندارند. سمائی تصریح کرد: همه این شرکت‌های بیمه محصولات عمومی دارند و تحت نظارت بیمه مرکزی هستند؛ در صنعت بیمه هر اتفاقی زیر نظر واحد ناظرِ دولتی که بیمه مرکزی است، رخ می‌دهد تا مطابق با شیوه‌نامه‌ها و قوانین کشور عمل شود. به گفته وی، نمایندگی‌های برندهای مختلف بیمه در استان اصفهان پنج هزار و ۳۷۴ دفتر فروش است.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان اصفهان افزود: این میزان دفاتر فروش فارغ از ماهیت حمایتی، نشان از میزان اشتغال‌زایی این صنعت در استان اصفهان دارد.

سمائی یادآور شد: وقتی در یک استان پنج هزار و ۳۷۴ دفترِ نمایندگی وجود دارد که از صنعت بیمه ارتزاق می‌کنند، با احتساب اینکه هر دفترِ بیمه، فقط یک کارمند داشته باشد، ۱۱ هزار نفر فقط در این استان از صنعت بیمه ارتزاق می‌کنند.

وی تصریح کرد: سازمان‌ها یا تولیدی و یا خدمات رسان هستند اما تنها صنعتی که چندوجهی است، صنعت بیمه است؛ این صنعت بخش‌های حمایتی، اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.

سمائی با اشاره به اینکه، بیمه‌ها برای تأمین خدمات به مشتریانشان باید وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند، گفت: ازاین‌رو تمام شرکت‌های بیمه، گروه‌های تخصصی اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارند که با حقِ بیمه‌های در دسترسشان، سرمایه‌گذاری مناسب انجام دهند تا با بازدهی مطلوب، بتوانند از عهده خدماتی که باید ارائه‌ بدهند بربیایند.

سمائی اظهار‌کرد: پیش‌تر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری از محل حساب‌های شرکت بیمه بودند اما در زمان حاضر این شرکت‌ها به دلیل اینکه اعتماد بیمه‌گزاران را جلب کنند، یک صندوق سرمایه‌گذاری مستقل ایجاد می‌کنند که به‌هیچ‌عنوان سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدزایی‌ها وارد امور جاری آن‌ها نشود.

وی افزود: تمامِ عملیات مربوط به سرمایه‌گذاری و سوددهی و تعهداتِ موکول به آینده شرکت‌های بیمه در یک صندوق جداگانه است که این شرکت‌ها هیچ نگاهی از بابت برداشت به آن ندارند.

ریس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان اصفهان در ادامه گفت:این صندوق سرمایه‌گذاری، حساب یک‌طرفه‌ای برای زمانی است که شرکت‌های بیمه بتوانند به تعهداتِ موکول به آینده‌شان را عمل کنند و ازاین‌رو فقط در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.