علی‌آبادی در نصف جهان

بازدید وزیر صمت از گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب

وزیر صمت پس از ورود به اصفهان در حوالی ساعت ۷ صبح روز سه‌‌شنبه، هفتم شهریورماه، مورد استقبال مقامات رسمی استان ازجمله معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان قرار گرفت و سپس راهی بازدید از طرح‌های صنعتی و تولیدی استان شد.

در اولین بازدید علی‌آبادی از واحدهای صنعتی استان، وی از کارخانه تولید لوازم‌خانگی گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب بازدید کرد و از نزدیک با روند تولید محصولات در این کارخانه آشنا شد. پس از بازدید از خطوط تولیدی این کارخانه بزرگ لوازم‌خانگی کشور، بزرگ‌ترین خط تولید ماشین ظرف‌شویی توسط وزیر صمت افتتاح شد.

به گفته محمدرضا دیانی، مدیرعامل این گروه صنعتی، این خط تولید باهدف تولید روزانه ۱۵۰۰ دستگاه ماشین ظرف‌شویی، در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع، فعالیت صنعتی خود را آغاز و زمینه اشتغال ۱۴۷ نفر را به‌طور مستقیم فراهم کرده است.

وزیر صمت در حاشیه این بازدید بر لزوم اشتغال‌زایی از مسیر تولید تاکید و حمایت کامل وزارت صنعت، معدن و تجارت از مقوله تولید در کشور به‌ویژه در حوزه لوازم‌خانگی و خودروسازی اعلام کرد و اظهار کرد: کارخانه انتخاب اعلام کرده که امسال در افزایش تولید رکورد خواهد زد. به دنبال این هستم که بدانم مشکلمان در لوازم‌خانگی کجاست؛ امروز خوشحال شدم که نوآوری را در این شرکت دیدم و احساس می‌کنم صنعت لوازم‌خانگی در ایران اصالتاً پا گرفته و در دنیا پرآوازه خواهد شد.

نقطه‌ضعف تولید، بازاریابی است

وی افزود: امروز نقطه‌ضعف شرکت‌های ما در بازاریابی است؛ تصور اینکه حتما کالای خارجی باارزش بوده، اشتباه است زیرا کالای ایرانی امروز کالای باارزشی شده است. حیف است که پول‌های خود و منابع داخلی را به کالاهای خارجی بدهیم و کالای باارزش ایرانی را نخریم. بنابراین باید از تولید داخلی حمایت کنیم تا مسیر برای توسعه باز شود.

وزیر صمت در مورد سیاست‌های دولت، خاطرنشان کرد: سیاست اصلی‌مان گسترش تولید است؛ تولید یعنی اشتغال و ثروت آفرینی است. بنابراین از تمام تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم. تلاشمان این است که با افزایش تولید، امسال تورم را مهار کنیم.

علی‌آبادی بابیان اینکه صنعتگران بسیج شده‌اند، تصریح کرد: دولت مسیر تولیدکنندگان را باز می‌کند و برای تامین ارز موردنیاز تولید، تاکید بر تامین ارز از محل صادرات کالای تولیدی است.

وزیر صمت با تاکید مجدد بر این موضوع که از کالای صادرات محور حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: تأمین سرمایه مشروط به افزایش شغل است. بنابراین چنانچه تولیدکنندگان برخی از شاخص‌ها رعایت کنند، کمک می‌کنیم که تولید خود را توسعه دهند. تبصره ۱۸ بودجه برای حمایت از تولید و صنایع است که دنبال این هستیم تا با وام دادن به صنایع، سرمایه در گردش را تأمین کنیم. در تبصره ۱۸ هنوز عقب هستیم و با اهداف مشخص‌شده، فاصله‌داریم اما در نیمه دوم سال گشایشی صورت خواهد گرفت.

علی‌آبادی در ادامه گفت:رهبری در سخنان خود بر دو محصول خودرو و لوازم‌خانگی تاکید دارند؛ در این دو حوزه روندها در حال بهبود بوده و به نقطه امید نزدیک می‌شویم. نقطه امید یعنی نقطه‌ای که با دنیا هم‌تراز شده‌ایم و می‌توانیم همگام با دنیا جلو برویم. تلاش می‌کنیم از این دو کالای مهم که بازندگی مردم در تماس است حمایت کرده و گره این دو حوزه را بازکنیم.

خلق آینده بهتر باید از مسیر خلق ثروت

پس‌ازاین بازدید، وزیر کارخانه تولید لوازم‌خانگی را به مقصد بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد خاورمیانه ترک کرد. علی‌آبادی پس از ورود به فولاد مبارکه از تعدادی از طرح‌های صنعتی این شرکت نظیر پروژه نورد گرم ۲ بازدید و چندین طرح صنعتی نظیر نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی و پروژه توسعه پارک‌های انباشت و برداشت این شرکت را افتتاح کرد. این نیروگاه جدید فولاد مبارکه می‌تواند ۱۰ درصد ناترازی مصرف برق کشور در دوران پیک مصرف را برطرف کند. پارک‌های انباشت و برداشت این شرکت نیز افزایش ذخیره‌سازی کنسانتره و گندله به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن و تامین مواد اولیه برای تولید آهن اسفنجی را به دنبال دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این بازدید اظهار کرد: همه دولت‌ها در همه جای دنیا یک هدف را دنبال می‌کنند و آن توسعه به‌قصد افزایش رفاه مردم است اما گاه به دلیل سیاست‌های اشتباه این مهم عملیاتی نمی‌شود. امروز باید به دنبال خلق آینده‌ای بهتر باشیم و خلق آینده نیز باید از مسیر خلق ثروت انجام شود.

علی‌آبادی بابیان اینکه دشمنان با بنیان نهادن تحریم‌ها تلاش کردند تا ما به این هدف نرسیم، گفت: برخلاف هدف دشمنان، اتفاق مهمی که اخیراً رخ داد و ایران به عضویت بریکس درآمد، رخداد بسیار مهمی بود که با استقامت جمهوری اسلامی پدید آمد. این موفقیت ارزشمند می‌تواند برای کشور راهگشا باشد.

لزوم فعالیت جهانی

وی ادامه داد: اگرچه توسعه کمی هدف ماست اما امروز بیشتر نیاز به توسعه کیفی داریم و در این مسیر لازم است ما در بازارهای بین‌المللی فعال شویم و سبد محصولات خود را تنوع ببخشیم چراکه اگر تعاملات خوبی را با دنیا نداشته باشیم دچار افول می‌شویم.

علی‌آبادی گفت: برای حضور موفق در بازار جهانی باید محصول باکیفیت داشته باشیم و به تولید محصولات صادراتی محور بپردازیم؛ بااینکه محصولات ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما بعضاً فروشندگان محصولات خارجی را تبلیغ می‌کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه فولاد مبارکه امروز با چالش‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها چالش تأمین مواد اولیه ازجمله گاز طبیعی و سنگ‌آهن است، گفت: ایران ازنظر شدت انرژی رتبه اول جهان از آخر را در اختیار دارد بنابراین لازم است مسیر مصرف انرژی را رصد کنیم و آن را بهینه کنیم؛ افزایش بهره‌وری همیشه امکان‌پذیر است بنابراین لازم است به این نکته مهم توجه کنیم.

پس از پایان بازدید وزیر صمت از فولاد مبارکه و افتتاح چند طرح صنعتی در این شرکت، علی‌آبادی این کارخانه فولادی را به سمت استانداری اصفهان و به‌منظور شرکت در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین دیدار با فعالان اقتصادی استان ترک کرد. در این جلسه موضوعات مهم استان اصفهان در حوزه صنعت، معدن و تجارت بیان و راهکارهایی برای حل مشکلات فعالان اقتصادی تصویب شد.

پس از پایان جلسه ستاد تسهیل، علی‌آبادی پای صحبت و درد و دل فعالان اقتصادی و نمایندگان آن‌ها نشست.

۱۰ پروانه تاسیس اما یک پروانه به بهره‌برداری!

عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، در این جلسه با اشاره به گرانی زمین در شهرک‌های صنعتی، بر لزوم حمایت این شهرک‌ها تاکید کرد و گفت: طی ۱۰ سال گذشته ۱۰ هزار پروانه تأسیس در اصفهان صادرشده اما تنها حدود هزار پروانه به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: بر اساس محاسبات انجام‌شده اگر دو ساعت خاموشی در بخش خانگی اعمال می‌شد نیازی نبود یک روز به خاموشی صنایع استان اضافه شود. در ایام کرونا صنایع ثابت کردند که سرباز جنگ اقتصادی هستند و حتی یک روز هم فروشگاه‌ها بدون جنس نماند. اگر دولت اختیارات بیشتری به استانداری اصفهان تفویض کند بهتر می‌توان مسائل تولید را حل کرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: افتخار می‌کنیم که در این شرایط سخت، کارگری را بیکار نکرده‌ایم. امروز دیگر شاهد اعتصابات در اصفهان نیستیم.

هشدار درباره تبعات انقضای کارت بازرگانی تجار تا پایان شهریورماه

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، نیز با هشدار درباره تبعات انقضای کارت بازرگانی تجار تا پایان شهریورماه گفت: ازآنجاکه کارت بازرگانی بیشتر صادرکنندگان کشور تا پایان شهریورماه منقضی می‌شود، با بخشنامه بانک مرکزی برای رفع تعهدات ارزی، شاهد مسدود شدن کارت بازرگانی تجار هستیم.

وی درباره رفع تعهد ارزی تجار نیز اظهار کرد: تعهد ارزی بنگاه‌های کوچک، رقم قابل‌توجهی نیست بنابراین لازم است بنگاه‌های کوچک از رفع تعهدات ارزی معاف شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با اشاره به مشکلات ارزی با کشورهایی نظیر سوریه گفت: بانک مرکزی باید تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه را پیگیری کند تا تجار ما در تجارت با این کشورها با مشکل مواجه نباشند.

کشانی اضافه کرد: بسیاری از کالاهای بنگاه‌های تولیدی در شش ماه گذشته از گروه ۲۲ به گروه ۲۶ منتقل‌شده و این در حالی است که بانک مرکزی به نظر کارشناسان وزارت صمت توجهی نکرده است.

درخواست استاندار از وزیر صمت

پس از پایان صحبت فعالان اقتصادی و نمایندگان آن‌ها سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان، خطاب به وزیر صمت گفت: اصفهان متفاوت از سایر استان‌هاست و فعالان اقتصادی این استان بیشتر دغدغه‌های ملی دارند بنابراین باید به دنبال حل مشکلات آن‌ها باشیم.

وی افزود: برای حل این مشکلات درخواست می‌شود زمان‌های مشخصی در ماه برای دیدار فعالان اقتصادی اصفهانی با مقام وزارت و معاونان مربوطه تعیین شود.

باید اجازه دهیم تولید مسیر خودش را پیدا کند

در پایان علی‌آبادی، وزیر صمت نیز اظهار کرد: همواره فرصت برای دیدار و صحبت با فعالان اقتصادی استان فراهم است. به دلیل تجربه فعالیت مشابه، همه مشکلات بخش خصوصی را درک و برای رفع آن‌ها به جد تلاش می‌کنم.

وی افزود: ما باید تا جای ممکن تصدی‌گری را کم کنیم و اجازه دهیم تولید مسیر خودش را پیدا کند. تنها باید هنگام خطر از چنین موضوعی جلوگیری کرد. بخش خصوصی، صاحبان سرمایه و صنف، نخبگان اقتصادی کشور هستند و چکیده سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند. برای حل مشکلات موجود باید بخش خصوصی و بخش دولتی به کمک یکدیگر چالش‌ها را حل کنند.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: لازم است فعالان بخش خصوصی در کنار مطرح کردن چالش‌ها راه‌حل مناسبی را هم برای آن ارائه دهند زیرا خود مشغول آن فعالیت هستند و بنابراین بهترین راهکار برای حل آن چالش را نیز می‌دانند.

پس از پایان سخنرانی علی‌آبادی، سفر یک‌روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت رسما پایان یافت و وزیر ساختمان استانداری اصفهان را به مقصد فرودگاه شهید بهشتی ترک کرد.

نکته‌ای که می‌توان درباره سفر وزیر صمت به اصفهان بیان کرد، اشراف او به مسائل و مشکلات صنعتگران و همچنین بسیاری از نکات مربوط به طرح‌های صنعتی است که از فعالیت طولانی‌مدت او به‌عنوان مدیرعامل گروه صنعتی مپنا نشات می‌گیرد.

وی به‌کرات در این سفر خطاب به فعالان اقتصادی و بازیگران عرصه تولید در استان اصفهان خود را مردی از جنس آنان دانست و بر تلاش برای حل مشکلات آن‌ها تاکید کرد.

فارغ از رزومه و شخصیتی که وزیر تازه‌نفس صمت دارد، باید دید عملکرد او در یک بازه زمانی مثلا یک‌ساله چگونه خواهد بود. آیا عباس علی‌آبادی می‌تواند فصل جدیدی در تاریخ صنعت، معدن و تجارت ایران باز کند؟