یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصفهانی در «پویش ملی سلامت» شرکت کردند

«پویش ملی سلامت»(غربالگری دیابت و پُرفشاری خون) از ۲۰ آبان امسال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور، آغاز شد و تا ۳۰ دی ادامه دارد؛ در این پویش، غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

رامش حسین‌خانی  افزود: حدود ۴۵ درصد از جمعیت مورد هدف در استان تاکنون در قالب این پویش مورد غربالگری دیابت و پُرفشاری خون قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: بیشترین جمعیتی که در سطح استان مورد غربالگری دیابت و فشار خون قرار گرفتند مربوط به شهرستان‌های اصفهان با حدود ۴۵۰ هزار نفر و پس از آن لنجان با ۱۳۳ هزار، خمینی‌شهر با ۱۳۵ هزار و فلاورجان با ۱۱۸ هزار نفر است.

حسین‌خانی خاطرنشان کرد: بالاترین میزان پوشش غربالگری جامعه هدف با توجه به نسبت جمعیتی شهرستان‌ها نیز مربوط به بویین میاندشت با ۹۷ درصد، کوهپایه، هرند و گلپایگان با ۹۴ درصد و خُور و بیابانک با ۹۰ درصد است.

وی ادامه داد: پایین‌ترین میزان پوشش نیز مربوط به شهرستان‌های اصفهان و نجف‌آباد به ترتیب با ۲۹ و ۴۴ درصد است.

شهرستان اصفهان بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

مسوول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیشترین میزان پوشش غربالگری در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت استان را در شهرستان‌های نایین، خوانسار و هرند با ۹۹.۹۵ درصد و کمترین را در نجف‌آباد و بُرخوار با ۷۳ درصد و فلاورجان با ۷۸ درصد اعلام کرد.

حسین‌خانی افزود: میانگین پوشش غربالگری دیابت و پُرفشاری خون در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت استان ۹۱ درصد است.

وی، بالاترین درصد غربالگری در شهرهای استان را نیز در گلپایگان، خوانسار و سمیرم و پایین‌ترین را در اصفهان دانست.

وی خاطرنشان کرد: مقرر بود پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی اجرا شود اما با توجه به اهمیت این طرح و تقاضای مردم، تا پایان دی تمدید شد.

حسین‌خانی با بیان اینکه میزان پوشش جمعیت مورد هدف در شهرهای بزرگی مانند اصفهان هنوز در حد چندان مطلوب نیست، از شهروندان خواست تا هرچه زودتر بمنظور دریافت رایگان خدمات غربالگری دیابت و پرفشاری خون به مرکز سلامت نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنند.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

منبع: ایرنا