سرطان ترمز برید

وضعیت قرمز

در سال ۹۸نخستین رتبه بندی ۳۰ استان کشور در شایع ترین سرطان‌ها بر اساس نتایج دومین گزارش ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران منتشر و پرخطرترین استان‌های کشور در مورد شیوع ۱۰ سرطان شایع کشور  معرفی شدند. در میان داده‌های ارایه شده، اصفهان جایگاه شاخصی برای بروز سرطان به ویژه در حوزه زنان داشت. طبق این گزارش، اصفهان پس از یزد و خراسان رضوی بیشترین موارد بروز ۱۰ سرطان شایع زنان ایرانی را به خود اختصاص داد.

در سال ۹۶نیز نموداری منتشر شد که طبق آن استان اصفهان از نظر شیوع فوت بر اثر سرطان و تومورها با ۵.۶ نفر فوتی در هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در وضعیت قرمز قرار گرفته بود.طبق این نمودارگیلان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان، کرمانشاه، مازندران، آذربایجان غربی و اصفهان به ترتیب با بیشترین شیوع فوت به علت سرطان و تومور معرفی شدند.

سال گذشته زهرا روانخواه، دبیر ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به فارس گفت که "روند ابتلا به سرطان در اصفهان به مرز هشدار رسیده و طی سالیان متمادی، استان اصفهان معمولاً جزو ۳ رتبه اول سرطان در کشور بوده است."

او به تازگی به ایرنا از ابتلای سالیانه حدود ۱۱ هزار بیمار جدید به جمع مبتلایان سرطان در استان خبر داده که روند ابتلا به آن با شیب ملایمی رو به افزایش است که میانگین سنی مبتلایان به انواع سرطان در استان اصفهان ۵۹.۵ سال بوده و میانگین سن ابتلا به سرطان نیز در حال کاهش یافتن است.

سید مهدی میرجهانیان،  مدیرگروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان هم اعلام کرده است که " ۱۵ تا ۲۰ درصد مرگ طبیعی بالای ۳۰ سال در شهر اصفهان مربوط به آلودگی هواست و تعداد مرگ منتسب به آلودگی هوای شهر اصفهان در سال۱۴۰۱ به۱۶۳۰ نفر رسید.  به گفته او مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ۲ برابر شده است. مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان در سال ۱۳۹۷ معادل ۶۸۰ نفر و در سال ۱۴۰۰ معادل هزار و ۳۹۲ نفر بود که افزایش ۱۰۰ درصدی را در طول چهار سال نشان می‌دهد.

لرز اقتصاد در اصفهان

وزارت بهداشت اعلام کرده است که تقریبا ۱.۵ درصد درآمد افراد در دنیا صرف درمان سرطان‌ها و در ایران بیش از ۲ درصد کل هزینه‌های حوزه سلامت  برای درمان این بیماری پرداخت می‌شود. این وزارتخانه هزینه‌های مستقیم سرطان یعنی خدمات تشخیصی و درمانی و غیره را حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال برآورد کرده و مجموع هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده شده است.

آمار دقیق تعداد بیماران سرطانی در اصفهان مشخص نیست. طبق اطهار نظر وزارت بهداشتی‌ها سالانه ۱۰۰تا۱۲۰هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا و ۵۰تا۶۰هزار نفر آنها به علت این بیماری فوت می‌کنند. البته این نرخ نیز آمار کلی را اعلام نمی‌کند چرا که طبق آن سالانه ۱۰۰هزار نفر به بیماران قبلی اضافه شده و از مجموع کل بیماران۵۰تا۶۰هزار نفر فوت می‌کنند!

 سال۹۴ قائم مقام معاون درمان وقت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از نرخ ابتلای سالانه اصفهانی‌ها به سرطان رونمایی کرد که اگر تا امروز تغییر نکرده باشد می‌توان با استناد به آن اعلام کرد که این استان رتبه اول نرخ ابتلا به سرطان را در کشور دارد. به گفته طلوعی،"طبق آمارهای رسمی سالانه ۱۰۰هزار نفر سرطانی جدید در کشور شناسایی و به آمار سرطانی‌ها افزوده می‌شود. میزان شیوع سرطان در ورزنه دارای نسبت ۹۳ در ۱۰۰هزار نفر است، در حالی که این رقم در سطح کشور ۱۳۵، در استان اصفهان ۱۶۱و در شهرستان اصفهان ۱۷۵در یک صد هزار است" طبق این آمار سالانه ۸۰۵۰نفر در سطح استان و ۱۵۰۰نفر در سطح شهرستان اصفهان به سرطان مبتلا و به بیماران قبل که تعدادشان مشخص نیست، افزوده می‌شدند که این نرخ حالا به ۱۱هزار نفر افزایش یافته است.

از آنجایی که تعداد کل مبتلایان به سرطان در اصفهان مشخص نیست بنابراین اگر نیمی از ۱۱هزار نفر فوق در استان اصفهان در سال فوت کنند به نرخ دیه سال جاری۴۵۰۰میلیارد تومان در سال به اقتصاد و نیروهای فعال اقتصادی زیان وارد کرده است. باید توجه داشت که هزینه حذف یک عضو خانواده و تبعات ناشی از آن قابل محاسبه نیست.

طبق داده‌های سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در سال گذشته۱۲۱۸نفر معادل ۱۶درصد تعداد کل فوت شدگان در شهر اصفهان به علت ابتلا به سرطان جان خود را از دست داده‌اند که سرطان دومین علت فوت در شهر اصفهان در سال یاد شده بوده است. طبق این داده و به نرخ دیه سال جاری۱۰۹۶ میلیارد تومان به اقتصاد شهر و نیروهای اقتصادی زیان وارد شده است.

هزینه درمان سرطان در اصفهان بر حسب نوع سرطان و هزینه‌های بخش دولتی یا خصوصی، ماهانه ۳تا۱۵میلیون تومان برآورد می‌شود. در صورتیکه میانگین این هزینه، معادل ۷میلیون تومان در نظر گرفته شود، ۱۱هزار بیمار سرطانی در ماه۷۷میلیارد تومان و در سال۹۲۴میلیارد تومان به اقتصاد خانواده و استان تحمیل می‌کنند که از هزینه کشوری آن بالاتر است. البته این هزینه به نرخ درمان مابقی مبتلایان به سرطان استان که آمارشان در دست نیست، اضافه می‌شود.

هزینه عمل جراحی و رادیوتراپی در بیمارستان‌های دولتی به طور معمول تقریبا رایگان است ولی هزینه یک دوره رادیو تراپی۳۰ جلسه‌ای برای سرطان سینه در یک مرکز نیمه خصوصی حدود۵۰میلیون تومان برآورد می‌شود.متاسفانه هزینه درمان سرطان پس از اعمال تحریم چندبرابر شده و بخشی از داروهای این بیماران کمیاب و یا نایاب شده که خیریه‌ها نیز توان حمایت خانواده‌ها را ندارند. به عنوان قیمت مثال سوزنی که برای سرطان کبد باید ماهانه تزریق شود به ۱۸میلیون تومان رسیده است!

این هزینه‌ها در حالی به اصفهان تحمیل می‌شود که با توجه مسوولان به وضعیت آلایندگی آب و هوا می‌توان از تحمیل خرج‌های درشت به مردم و اقتصاد استان جلوگیری کرد. هرچند عامل بروز سرطان به درستی مشخص نیست اما تغییر سبک زندگی، توجه به سلامتی و کاهش وزن، تولید و استفاده از موادغذایی ارگانیک، آب سالم و تنفس در هوای پاک می‌تواند بروز این بیماری را در اصفهان کاهش دهد.

اقتصاد و مرگ

در سال۹۸ گزارشی توسط پژوهشگران انگلیسی منتشر شده که تاثیر بحران‌های اقتصادی در افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان را بررسی کرده است.این پژوهش نشان می‌دهد در زمان وقوع بحران اقتصادی دنیا در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هزینه‌های خود را در بخش مراقبت‌های بهداشتی عمومی کاهش دادند. مطالعات متعدد نشان دادکه این تغییرات، تاثیرات منفی بر سلامت عمومی داشته است.

پژوهشگران دریافتند بی کاری و کاهش هزینه‌های خدمات سلامت در بخش عمومی در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ ارتباط مستقیمی با افزایش مرگ ناشی از سرطان داشته است. آنها همچنین متوجه شدند که پوشش همگانی خدمات سلامت در برابر این بحران نقش حمایتی دارد. موراتاپو، دانشیار دانشکده پزشکی کالج سلطنتی لندن توضیح میدهد سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بررسی تاثیر تغییرات اقتصادی بر بقای سرطان بسیار مهم است.  او متوجه شده است که افزایش بیکاری با افزایش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ارتباط دارد. چنین پژوهشی درایران انجام نشده اما در سال‌های ۹۰و ۹۱ و همزمان با موج نخست تحریم هااخبار متعددی درباره ترک درمان بیماران سرطانی منتشر شد.