شهرک سلامت اصفهان

به گزارش دنیای اقتصاد در بازدیدی که علی رضا بختیاری مدیر گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد  از این مجموعه داشت، مسعود صرامی بنیان‌گذار شهرک سلامت و مرکز جامع تشخیص درمان سرطان رسا پیرامون این پروژه و نقش آن در دگرگونی سامان سلامت و تندرستی اصفهان در کنار ظرفیت الگو شدن این سامان برای کل کشور توضیحاتی را ارایه کرد که در ادامه می‌خوانید:

مجموعه‌ای برای ارتقای سلامت جسم و روان

فراوانی مطب‌های پزشکان در خیابان‌های اصفهان، ازدحام و ترافیک، فقدان پارکینگ، خستگی، استرس، ناآرامی و ده ها مشکل دیگر باعث شد که طرح استقرار شهرک سلامت در فضایی به‌دوراز این چالش‌ها و البته با رعایت بیشترین استانداردهای جدید پزشکی و همچنین طرح بیمار محور یعنی منظور داشتن رضایت بیمار با رویکرد تأمین حقوق و احترام بیمار و سلامتی پایدار برای او به اجرا گذاشته شود. مجموعه‌ای که به‌عنوان نخستین شهرک سلامت کشور، با استفاده از آخرین دستاوردهای علوم مهندسی و پزشکی وبر اساس استانداردهای سازمان‌های اعتباربخشی جهانی و مشاوران داخلی و بین‌المللی از جانمایی، طراحی و ساخت تا نحوه ارائه خدمات باکیفیت، سعی بر آن داشته با ایجاد امکان خدمات مطلوب برای درمان بیماران، ضمن در نظر گرفتن افزایش سطح بهداشت فردی و اجتماعی، زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌های فردی و اجتماعی را فراهم کند.

با توجه به این مهم که منفعت بیمار نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌کند چه میزان است؟

به گفته مسعود صرامی، شهرک سلامت شکل جدید، مدرن، باکیفیت و جامعی از خدمات است که مشتری مداری، رفاه بیماران، صرفه‌جویی در زمان و اطمینان از خدمات دریافتی را موردتوجه قرار داده ضمن آنکه توسعه گردشگری سلامت هم از مهم‌ترین اهداف آن است.

فاز نخست پروژه‌این مجموعه شامل ۳۶ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی، مراکز تجاری مرتبط با بهداشت و سلامت و هایپر سلامت می‌شود.

فاز دوم شهرک سلامت اصفهان هم به مراکز پارا کلینیکی شامل آزمایشگاه، مرکز توان‌بخشی، مرکز جامع سرطان و سالن کنفرانس جهت اجرای برنامه‌های آموزشی است.

سرمایه‌گذار شهرک سلامت اظهار می‌کند: اما گردشگری سلامت، موضوعی است که شهرک سلامت اصفهان بااهمیت دادن به آن در نظر دارد استان اصفهان را به قطب گردشگری سلامت تبدیل کند. درصورتی‌که شهرک سلامت، قطب آزاد گردشگری سلامت شود اقتصاد شهر دگرگون‌شده و به‌غیراز اصفهان به بیماران شهرهای اطراف مانند یزد، کاشان و... هم خدمات‌رسانی می‌شود. این‌گونه به‌جای صرف هزینه و زمان برای سفر به کشوری دیگر، پزشکان را از آن کشورها به شهرک سلامت می‌آوریم که منافع این اقدام، بسیار فراوان است. وی توضیح می‌دهد: تفاوت توریسم سلامت با توریسم گردشگری در آن است مسافرانی که باانگیزه گردشگری وارد شهری می‌شوند بافرهنگ‌هایی مغایر، ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کنند؛ اما توریسم سلامت فقط بافکر درمان و سلامت وارد یک شهر می‌شود و نسبتا بدون چالش اما منفعت آور است. این کارآفرین می‌گوید: مجموعه شهرک سلامت اصفهان به‌عنوان نخستین مرکز بیمار محوری شناخته می‌شود که مجهز به بیمارستانی ١٠٠٠ تختخوابی با استانداردهای جهانی است و برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران فعالیت می‌کند.

راهکاری برای کاهش ازدحام و ترافیک شهری

صرامی ادامه می‌دهد: احداث شهرک سلامت انقلابی مثبت را در نظام درمان شهر اصفهان به وجود آورد که معنایش دگرگونی در بنیان درمانی شهر اصفهان است و البته هر دگرگونی هزینه‌های زیادی را هم به دنبال دارد. وی ادامه می‌دهد: وسعت شهرک سلامت به  ۳۱۶ هزار مترمربع  می‌رسد که تا امروز ۳۲ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده، فقط در قطب هسته‌ای سرطان شهرک سلامت، معادل دو هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. شهرک دارای کلینیک‌های بزرگ با چند هزار متر فضا است که در هر یک بیش از ۳۰ پزشک به‌طور مشترک سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین یک ساختمان به‌عنوان کلینیک جامع در اختیار گروهی از پزشکان قرار می‌گیرد که تعداد آن‌ها به‌طور میانگین ۳۰ تا ۲۰۰ نفر است این فعال در ارتباط با این مسئله که الزامی برای ورود همه پزشکان به این شهرک است یا خیر می‌گوید: هیچ الزامی برای داشتن مطب در این محل وجود ندارد. تاسیس شهرک سلامت موجب شد که از ازدحام و ترافیک خیابان‌هایی مانند آمادگاه و شمس‌آبادی که محل قرارگیری مطب‌های پزشکان است کم شود و اگر این محل، شکل نگرفته بود بر جمعیت فعلی بیماران خیابان آمادگاه و شمس‌آبادی افزوده می‌شد. و می‌افزاید: وجود پارکینگ اختصاصی برای بیماران، مکان مشخص برای انتظار و استراحت بیمار و ارائه خدمات مناسب به بیمار و همراهانش از مزیت‌های درمان در شهرک است. وی یادآور می‌شود: قطعاً با قرارگیری همه خدمات موردنیاز یک بیمار در کنار هم و دریک محل بخش زیادی از مشکل ترافیک هم حل می‌شود چراکه هر مکان مخصوص یک فعالیتی است محل شهرک سلامت هم بهترین موقعیت را برای استقرار آن داشت. درحالی‌که فکر اشتباه باعث می‌شود مکانی که بیشترین سود را به ما می‌رساند برای استقرار چنین مراکزی در نظر بگیریم.

محوری بالا 2 copy

برترین ‌های شهرک سلامت

این کارآفرین با اشاره به داروخانه 6 طبقه‌ای که در این مجموعه قرارگرفته می‌گوید: هر طبقه چیدمان خاص خود را دارد. اقدامی که سال‌هاست وزارت بهداشت تحت عنوان نسخه الکترونیک مصمم به اجرای آن بوده در این مرکز از مدت‌ها قبل، انجام می‌گرفته است. باوجود مراجعه روزانه 14 هزار بیمار به این داروخانه اما هیچ ازدحامی نیست زیرا 80 درصد از فضای اینجا عمومی است و این موضوعی است که بسیاری از افراد با آن مخالفت نشان داده زیرا نمی‌خواهند تغییر را بپذیرند. صرامی با اشاره‌ای به کلینیک دندان‌پزشکی این شهرک نیز اظهار می‌کند: در کلینیک دندان‌پزشکی شهرک بیشتر از ۱۰۰ دندانپزشک به همراه ۲۰۰ پرستار خدمت‌رسانی می‌کنند درصورتی‌که تعرفه‌ها همه‌جا یکسان اما برای هر بیمار یک پزشک و 3 همراه، خدمت انجام می‌دهد با استفاده از بهترین و بروزترین تجهیزات و دستگاه‌هایی که وارد کرده‌ایم. وی بیان می‌کند: روزانه 800 فک و دندان بارنگ و جنس موردنظر از این کلینیک به همه نقاط کشور ارسال‌شده که متأسفانه گفته می‌شود محصول از آلمان است. این کارآفرین تصریح می‌کند: اما اتاق عمل‌های این شهرک و تفاوتش با دیگر اتاق عمل‌ها در آن است که اینجا هوشمند وآنتی باکتریال است هیچ درزی برای رسوخ عفونت وجود ندارد. در ادامه صرامی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌هایی می‌گوید که در این شهرک فعال هستند 3 آزمایشگاه ژنتیک، جنرال و دی ان ای که مورد آخر، فقط در آمریکا وجود دارد و ایران اولین کشور در خاورمیانه است که توانسته آزمایشگاه دی ان ای را داشته باشد از طریق چنین مرکزی افراد 10 سال زودتر، متوجه تشخیص بیماری‌های خود و درمان و پیشگیری آن خواهند شد. دستگاه‌های این آزمایشگاه‌ها بر پایه کلوز است که شاید تنها نکته منفی آن وابستگی به کشور سازنده باشد اما منافعش برای سلامتی شهروندان بسیار بیشتر است.

انقلابی در درمان سرطان

صرامی با تأکید بر آنکه دستگاه‌های پزشکی شهرک سلامت از جدیدترین دستگاه‌های سطح جهان است می‌گوید: تمام دستگاه‌ها و تجهیزات این شهرک از آخرین و بهترین مدل جهانی است که توانستیم با فروش درصدی از سیتی سنتر بر روی خرید این تجهیزات سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

وی با اعلام آنکه سایبر نایف  شهرک سلامت اصفهان از پیشرفته‌ترین این دستگاه‌ها و روشی برای درمان سرطان است، بیان می‌کند: در مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان رسا شهرک سلامت اصفهان پیشرفته‌ترین و به‌روزترین فنّاوری درمان سرطان با استفاده از دستگاه سایبر نایف  برای بیماران که در مراحل گوناگون این بیماری قرار دارند انجام می‌گیرد. و خاطرنشان می‌کند: دستگاه سایبر نایف  ساخت کشور آمریکا است که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و به‌صورت روباتیک تومورهای سرطانی که حتی جراحان حاذق هم به آن دسترسی نداشته و نیاز به جراحی سختی دارد، در هر نقطه از بدن درمان می‌کند و این توانایی را دارد که با دقت ۲/۰ میلی‌متر و تومورهایی تا ۲ میلی‌متر را به‌راحتی درمان کند بدون آنکه آثاری از آن باقی بماند.

درواقع درمان سرطان به‌وسیله سایبر نایف  برای ایران و کشورهای منطقه، تحولی بزرگ است که بیماران و خانواده‌های آنان را برای بازگشت به زندگی امیدوارتر و همچنین اصفهان را به پایتخت درمان سرطان ایران تبدیل می‌کند. این سرمایه‌گذار می‌گوید: قبل از درمان جسم بیمار باید روح و روان او درمان شود. در این محل بیمار به آرامشی دست می‌یابد و این باور را پیدا می‌کند که قرار است با دریافت خدمات نوین در زندگی او تحولی ایجاد شود و نخستین تغییر هم بازگشت سلامتی بیماران است. بنیان‌گذار شهرک سلامت اصفهان اظهار می‌کند: این مجموعه تمامی خدمات تشخیص و درمان سرطان را با استانداردها و فنّاوری روز دنیا را به‌طور یکجا و استاندارد ارائه می‌کند. مکانی است برای پاسخ نهایی به همه نیازهای درمانی افراد و در کشور و منطقه بی‌رقیب است. ضمن آنکه رونق توریسم سلامت، ارزآوری، اشتغال‌زایی و تحولی برای اقتصاد استان را دربر خواهد داشت.

فقط لازم است با پرهیز از تک‌روی، همگی دست‌به‌دست هم دهیم و آن زمان به نقطه‌ای می‌رسیم که امروز کشورهای پیشرفته در آن قرارگرفته و حتی جلوتر هم می‌رویم. صرامی در پایان با اشاره به دلیل غایی فعالیت‌های خود افزود :تا امروز هر کار نویی که انجام داده‌ام موردقبول شهروندان بوده که همین مساله برای من کافی است! ضمن اینکه از میان 11 ابر پروژه‌ای که پیش‌تر در مورد آن صحبت شد؛ سه پروژه باقی‌مانده که اولی آن‌ها راه‌اندازی ایرلاین یا همان خط هوایی مختص اصفهان با استفاده هواپیماهای بروز اجاره‌ای است.در مرحله بعد ایجاد و ساخت شهر دانش برای تربیت نخبگان و آشنایی آن‌ها بااخلاق در کنار علم است که به‌طورجدی دنبال می‌شود. در آخر هم باید به پروژه لایف شیرینگ یا همان اشتراک‌گذاری زندگی اشاره کنم که در نوع خود بزرگ‌ترین شهرک بازنشستگان خواهد بود  که  مختص همه افراد 65 سال به بالاست و می توان از  این فرصت برای گذراندن ایام سالمندی با همه امکانات تفریحی و سلامتی استفاده کرد.