فولاد مبارکه، سوددهی و نوآوری در  سال رشد تولید را محقق کرد

 به گزارش دنیای اقتصاد از اصفهان: تولید امسال فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تاکنون نه‌تنها نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد فراوانی مواجه بوده که رشد کیفی محصولات نیز حاصل‌شده و به رکوردهای بسیار خوبی در این زمینه نیز دست‌یافته است. بدین ترتیب بازده کیفی شرکت در سه‌ماهه سوم به ۹۲.۵ درصد رسیده است که بالاترین میزان رکورد کیفی محصولات در کل سال‌های بهره‌برداری محسوب می‌شود. تمرکز و تأکید مدیریت ارشد سازمان طی یکی دو سال اخیر بر رشد کیفی و تنوع محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و همچنین کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید بوده که به‌ویژه در سه‌ماهه سوم سال به اهداف کمی و کیفی بالاتر از برنامه ترسیم‌شده دست‌یافته است.

صعود تولید، جهش فروش

 نگاهی به گزارش فعالیت ماهانه فولاد مبارکه اصفهان در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ حاکی از آن است که تناژ تولید شرکت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته یک درصد افزایش‌یافته است. این شرکت توانست در ماه گذشته مقدار فروش خود را در مدار صعودی قرار دهد. به‌نحوی‌که تناژ فروش فولاد از ۶۸۷ هزار تن در دی با رشد حداقلی به ۶۸۹ هزار تن در بهمن‌ماه رسیده است. همچنین این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر از ۱۲ درصد رشد کرده است. لازم به ذکر است مقدار فروش فولاد در بهمن سال گذشته ۶۱۴ هزار تن ثبت‌شده بود. فولاد مبارکه اصفهان در بهمن‌‌ماه امسال موفق شد بیشتر از ۱۹ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان از محل فروش محصولات خود درآمدزایی کند. این عدد در مقایسه با فروش ۱۸ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومانی شرکت در دی‌ماه ۱۴۰۲ و ۱۲ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومانی در بهمن سال گذشته به ترتیب ۳.۷ و ۵۷.۵ درصد رشد کرده است. عملکرد فولاد مبارکه در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ نیز جلب‌توجه می‌کند. تناژ تولید شرکت در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از چهار درصد رشد کرده و رقم هفت میلیون و ۹۷۴ هزار تن را ثبت کرده است.  همچنین تناژ فروش شرکت نیز در این مدت با رشد حدود ۱۱ درصدی به رقم هفت میلیون و ۹۴۱ هزار تن رسیده است. این موضوع در کنار رشد نرخ فروش فولاد در این مدت سبب شد تا درآمد ۱۱ ماهه فولاد از ۱۳۹ همت در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ با رشد ۵۶.۷ درصدی به ۲۱۸ همت برسد. سهم فروش صادراتی از جمع درآمد مذکور برابر ۲۱۲۵۲.۹ میلیارد تومان بوده که ۱۱۳ درصد بیشتر از دوره مشابه قبل است. میانگین نرخ فروش محصولات داخلی رشد ۴۷ درصدی و مقدار فروش افزایش ۶ درصدی داشته است. میانگین نرخ فروش محصولات صادراتی با رشد ۲۳ درصدی همراه بوده و مقدار فروش هم رشد ۶۰ درصدی داشته است. این شرکت به‌تازگی از برنامه افزایش سرمایه ۲۸ همتی خود رونمایی کرده است. منابع این افزایش سرمایه از محل سود انباشته، تامین و برای طرح توسعه خط‌نورد گرم ۲ و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر هزینه خواهد شد. در انتهای شهریور ۱۴۰۲، مانده‌حساب سود انباشته شرکت ۸۳ هزار میلیارد تومان گزارش‌شده است.

 در نیمه اول سال ۱۴۰۲ فولاد مبارکه،۱۰.۶ میلیون تن فولاد خام، بیش از ۴ میلیون تن اسلب تولید کرد. بر پایه آمار منتشرشده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور، شرکت فولاد مبارکه در ۷ ماه سال جاری میزان تولید ۳ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۳۵۲ تن ورق گرم را ثبت کرد و در واحدهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا توانست ۸۵۸ هزار و ۱۰۱ تن ورق گرم تولید کند.

پروژه‌های فولادی

پروژه نورد گرم ۲ شرکت را باقابلیت تولید کامل سبدهای فولادی مانند فولادهای دوفازی تجهیز می‌کند. زمان بهره‌برداری از این طرح، زمستان ۱۴۰۴ برآورد شده است. در سال ۱۴۰۱، بیش از ۷۵ درصد از تقاضای ورق گرم موجود در صنایع استراتژیک کشور توسط فولاد مبارکه پاسخ داده شد. این نسبت برای دیگر محصول شرکت یعنی ورق سرد تقریبا ۵۸ درصد محاسبه‌شده است. لوله پروفیل و خودروسازی به ترتیب بیشترین مصرف‌کننده‌های ورق گرم و سرد شرکت هستند. دیگر پروژه در دست اجرا طرح بهینه‌سازی خط تولید گالوانیزه با سرمایه‌گذاری ۱۳.۵ میلیون یورویی است. ازآنجایی‌که ۵۵ درصد از محصول این خط به‌عنوان خوراک اولیه در خط تولید ورق رنگی استفاده می‌شود. این بهینه‌سازی در کاهش هزینه‌های تولیدی و درنتیجه افزایش حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص شرکت بسیار موثر است.

حامی محیط‌زیست

مجموع هزینه‌های جاری زیست‌محیطی جهت راهبری و نگهداشت مناسب تجهیزات و زیرساخت‌های  ایجادشده جهت بهبود عملکرد زیست‌محیطی شرکت سالیانه بالغ‌بر ۱۵ میلیارد تومان است. شرکت فولاد مبارکه معتقد است که تاثیرات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌ها و محصولات خود را با به‌کارگیری روش‌های مناسب و بهبود مستمر در عملکردها با رعایت اصول کلی همچون انطباق با قوانین و مقررات، استقرار مؤثر و بهبود مستمر سیستم مدیرت زیست‌محیطی، مشارکت دررسیدن به توسعه پایدار، مدیریت بر محصولات، پایش و گزارش دهی مناسب، ترغیب و تشویق تامین کنندگان و پیمانکاران در راستای حفظ محیط‌زیست و توجه به مسوولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی به حداقل برساند. یکی از اهداف  کلان  شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم‌زمان با توسعه  کمی  در ظرفیت‌ها  و افزایش تنوع و کیفیت محصولات،  بهبود مستمر وضعیت زیست‌محیطی شرکت  بوده است. بر این مبنا شرکت فولاد مبارکه اصفهان مبادرت به تدوین  مدل مدیریت زیست‌محیطی جهت  بهبود مداوم عملکرد زیست‌محیطی  فعالیت‌های خودکرده است. این شرکت با  توجه به الزامات قانونی و مقررات  ملی و بین‌المللی  زیست‌محیطی از یک‌سو و از سوی دیگر تحلیل فرصت‌ها و  چالش‌های زیست‌محیطی در  پیش رو و بررسی  انتظارات  ذی‌نفعان، همچنین بر‌آورد ظرفیت‌های داخلی  و نقاط قابل‌بهبود شرکت، اقدام به تدوین استراتژی و در مرحله بعد تهیه برنامه عملیاتی برای محقق ساختن استراتژی‌ها کرده  و در ادامه آن نیز  کفایت و اثربخشی برنامه‌های انجام‌شده را تحت بررسی  قرار می‌دهد.

با توجه به مدل فوق، شرکت فولاد مبارکه اهداف زیست‌محیطی را در سطح کلان سازمانی، تدوین و اجرایی نموده که موارد زیر را شامل می‌شود: کاهش مصرف منابع، انرژی و آب، کاهش مستمر آلاینده‌ها و جایگزینی مواد مخرب محیط‌زیست، کاهش مصرف منابع و مواد اولیه مصرفی، تلاش در جهت حفظ و نگهداری فضای سبز موجود، کاهش تولید ضایعات و تفکیک و بازیافت آن‌ها در حد امکان و حرکت به‌سوی تولید پاک و اقتصاد سبز و ارتقای سطح آگاهی‌ها و توانمندی‌های کارکنان. گفتنی است همکاری و تعامل با سازمان‌ها، تشکل‌ها و مراجع نظارتی برای مشارکت در فرهنگ‌سازی عمومی و کنترل‌ها زیست‌محیطی به‌عنوان بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت محسوب می‌شود.

این شرکت از ابتدای بهره‌برداری تا سال ۹۳ مبلغی معادل ۲۰۰ میلیارد تومان برای تهیه و نصب تجهیزات کنترل آلودگی در داخل شرکت فولاد مبارکه صرف کرده و در سال جاری نیز رقمی معادل ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های زیست‌محیطی خود تامین اعتبار نموده است. به مبالغ فوق باید ۱۲۰ میلیارد تومان مربوط به طرح تصفیه پساب شهرهای مجاور و همچنین ۱۵ میلیارد تومان برای مشارکت در تکمیل شبکه مترو اصفهان را  افزود. این شرکت بر این باور است مبالغ صرف شده، نه به‌عنوان هزینه بلکه سرمایه‌گذاری شرکت برای حفظ محیط‌زیست و سلامت جامعه بوده  و بنابراین رویکرد توسعه پایدار و  تولید سبز  را به‌عنوان یک اصل تفکیک‌ناپذیر در فرایندهای تولید خود  به اجرا درآورده است.