به یاد محمد کلباسی

محمد کلباسی، نویسنده‌ کتاب‌های "سرباز کوچک"،"صورت ببر"، "نوروز آقای اسدی" و "او"، به سال ۱۳۲۲ در اصفهان زاده شد. او کارشناسی ارشد رشته‌ی ادبیات تطبیقی از دانشگاه تهران داشت و مدتی نیز در دانشگاه (کانبرا) استرالیا زبان و ادبیات فارسی تدریس کرد. کلباسی همچنین مجموعه‌ی دوجلدی "ادبیات و سنت‌های کلاسیک" اثر گیلبرت‌هایت را به همراه مهین دانشور به فارسی برگردانده است.او که از دهه‌ی ۴۰ داستان‌نویسی را آغاز کرده بود، پس‌ازآن‌ به همراه هوشنگ گلشیری و محمد حقوقی و ابوالحسن نجفی و... جُنگ اصفهان یا به‌عبارتی‌دیگر حلقه‌ اصفهان را تاسیس می‌کنند. حلقه‌ای مهم و جریان ساز که آثار بدیع و تازه‌ای را در برابر جریان سنت‌گرای آن زمان، به کالبد بی‌جان ادبیات داستانی تزریق کرد و از دل آن نویسندگان و نظریه‌پردازان مهمی پا به عرصه گذاشتند.

 آنچه در زندگی محمد کلباسی جلب‌توجه می‌کند تعداد کم آثار او باوجود تجربه و مهارتی است که از او سراغ می‌رود. موضوعی که علاوه بر وسواس و دقت نظر نویسنده و گاهی مصائب حوزه‌ی چاپ و نشر، حاکی از شرایط سخت زندگی و تنگناهای اقتصادی است، چنانچه خود نیز جایی گفته است برای گذران زندگی و حقوق بازنشستگی‌ای که کفاف امور را نمی‌دهد به تدریس در دانشگاه‌های مختلف می‌پردازد و همین باعث می‌شود بیشتر نوشته‌هایش به سرانجامی نرسند و نیمه‌تمام رها شوند. بااین‌حال در مصاحبه‌ای بیان می‌کند دفتر‌های زیادی دارد که به سروسامان دادن آن‌ها برای چاپ اقدام نکرده است.

محمد کلباسی با نوشته‌ها و سبک زیستی‌اش نشان داد که تا چه اندازه  دغدغه‌مند و آگاه بود.داستان‌های او با نثری روان و واقع‌گرا، با زبانی پخته  به روابط انسانی، زندگی و مسائل و مشکلات اجتماعی می‌پردازد.  وی همچنین نسبت به آنچه در آینده از ادبیات داستانی باقی می‌ماند نیز نگران بود و انتظار داشت بایستی فضایی فراهم شود تا نویسنده علاوه بر آن‌که سهم خود از استعدادش را آزادانه شکوفا کند، بازتاب آن‌ را هم به‌وضوح در سطح جامعه و قشر کتاب‌خوان شاهد باشد.موضوعی که نقش مهمی در پیشرفت و تقویت حوزه‌ی ادبیات داستانی ما دارد.

آخرین اثر این نویسنده، مجموعه داستان "او" است، با داستان‌هایی ریشه‌دار و خواندنی و روایت‌هایی که هرکدام به نحوی بازتاب تاریخ معاصرند، نخستین بار در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسید.

محمد کلباسی در ۹ آبان ۱۴۰۲ در بیمارستان خورشید اصفهان در سن ۸۰ سالگی درگذشت و پیکر ایشان در باغ رضوان این شهر به خاک سپرده شد.