اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی   

کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی نوشتهٔ استیون دی. لویت و استیون ج. دابنر و ترجمهٔ سعید مشیری است و نشر نی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی

چگونه می‌توان برخی رفتارهای شخصی و اجتماعی را با ابزارهای اقتصادی تجزیه و تحلیل کرد. آیا اقتصاد برای مشکلاتی مانند تجاوز به حقوق دیگران، دروغ گفتن، تقلب، رانندگی عجیب و غریب، پارتی‌بازی، و … که متأسفانه در جامعه امروزی ما تقریباً فراگیر شده‌اند، توضیح و راه‌حل مناسبی دارد؟

کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی هرچند از داده‌های جوامعی مانند امریکا و ژاپن استفاده کرده است، ولی می‌تواند الگوی مناسبی برای چنین مطالعاتی در سایر جوامع باشد.

لویت و همکارش موضوعات مورد بررسی کتاب را از حالت مقاله‌های فشرده و تکنیکی مجله‌های علمی دانشگاهی خارج کرده‌اند و آن‌ها را با استفاده از شیوه نگارش داستانی ارائه داده‌اند، به‌طوری‌که کتاب در عین این‌که برای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان کاربرد دارد، برای مخاطبان عام‌تر نیز قابل استفاده است.

خواندن کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران و دوستداران حوزه‌های اقتصاد و جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی

«برای لحظه‌ای تصور کنید که مدیر یک مهدکودک هستید. قبلا به روشنی مقررات مهدکودک را در مورد این‌که بچه‌ها باید قبل از ساعت ۴ بعدازظهر تحویل گرفته شوند به خانواده‌ها اعلام کرده‌اید. اما در بیش‌تر موارد، پدر و مادرها دیر می‌کنند. نتیجه این می‌شود که در پایان روز، شما چندین بچه نگران و دست‌کم یک مربی دارید که باید منتظر بماند تا پدر و مادرها بالاخره بیایند و بچه‌های‌شان را ببرند. چه‌کار می‌توانید بکنید؟

چند اقتصاددان زمانی که این مشکل رایج مهدکودک‌ها با آن‌ها در میان گذاشته شد، چنین راه‌حلی پیشنهاد کردند: پدر و مادرهایی را که دیر می‌آیند جریمه کنید. اصلا چرا باید مهدکودک از این بچه‌ها مجانی مراقبت کند؟

اقتصاددانان تصمیم گرفتند تا راه‌حل‌شان را در ده مهدکودک در حیفای اسرائیل، آزمایش کنند. طرح به مدت بیست هفته طول کشید اما بلافاصله جریمه اعمال نشد. در چهار هفته اول، اقتصاددانان فقط تعداد پدر و مادرهایی را که دیر می‌آمدند ثبت کردند، که به‌طور متوسط هشت نفر در هر هفته به ازای هر مهد کودک بود. در پنجمین هفته، جریمه برقرار شد. اعلام شد که پدر و مادرهایی که بیش‌تر از ده دقیقه دیر بیایند باید هر بار ۳ دلار به ازای هر بچه بپردازند. این جریمه به صورتحساب ماهانه، که تقریباً ۳۸۰ دلار بود، اضافه شد.

پس از این‌که جریمه برقرار شد، بلافاصله تعداد پدران و مادرانی که دیر می‌کردند بالا رفت. خیلی طول نکشید که تعداد دیرکردها به رقم بیست در هر هفته رسید، دو برابر متوسط دیرکردهای اولیه. انگیزه به آسانی نتیجه معکوس داد. اقتصاد، در اصل، مطالعه انگیزه‌هاست: چگونه مردم چیزی را که می‌خواهند یا نیاز دارند به‌ویژه هنگامی که سایر مردم نیز همان چیز را می‌خواهند یا نیاز دارند به‌دست می‌آورند. اقتصاددانان عاشق انگیزه‌ها هستند. آن‌ها دوست دارند که درباره انگیزه‌ها خیال‌پردازی کنند، تعمیم‌شان بدهند، مطالعه و بالا و پایین‌شان کنند. یک اقتصاددانِ نوعی اعتقاد دارد که دنیا هنوز نتوانسته مشکلی بیافریند که او نتواند حلش کند، به شرط این‌که دستانش برای طراحی یک انگیزه مناسب باز گذاشته شود. ممکن است راه‌حلش همیشه زیبا نباشدــ ممکن است شامل تهدید و اجبار، یا جریمه بیش از حد یا نقض آزادی‌های مدنی باشدــ اما مطمئن باشید که مشکل اصلی حل خواهد شد. یک انگیزه یک فشنگ، یک اهرُم، یا یک کلید است. شیءای بسیار ریز با قدرت شگفت‌انگیز برای تغییر یک موقعیت است.»

اگرچه علم اقتصاد شاخه‌ی جدیدی از علم به شمار می‌آید اما موضوعات اقتصادی بیش از دو هزار سال، ذهن انسان‎ها را به خود مشغول کرده است. نظریه‌های اقتصادی از عهد انجیل و اندیشمندان یونان باستان آغاز شده است و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند تا به شکل کنونی عرضه شود. بو ساندلین، ریچارد وندراک، هانس میکائیل تراتوین، نویسندگان کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی ضمن رعایت اختصار، اثری جامع و کامل از تمام مکاتب مهم اقتصادی، نظریه‌های برجسته مکاتب را گرد هم آورده و آنها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

معرفی کتاب بالا copy


تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی

کتاب تاریخ اندیشه‌های اقتصادی برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. ویرایش دوم این اثر در سال ۲۰۰۹ با تغییرات قابل توجهی عرضه شده است.. کتاب شامل هفت فصل است. پس از مقدمه در فصل اول،فصل  دوم به بررسی عقاید اقتصادی قبل از کلاسیک‌ها شامل یونان باستان، کتاب انجیل، فلسفه‌ی مدرسی یا مکتب اصحاب مدرسه، مکتب سوداگری و مکتب فیزیوکرات‌ها اختصاص دارد. در فصل سوم با عنوان اقتصاد سیاسی کلاسیک‌ها عقاید و اندیشه‌های آدام اسمیت، ژان باتیست‌سی، توماس رابرت مالتوس؛ دیوید ریکاردی، جان استوارت میل و کارل مارکس بررسی شده است. در فصل چهارم اقتصاد نئوکلاسیک‌ها تحلیل شده است. در فصل پنج مکاتب تاریخی، نهادگرایی و عقاید فردریک لیست را مشاهده می‌کنید. در فصل ششم با نظریه‌های اقتصاد کلان، نظریه پولی ویکسل و فیشر، پویایی‌های اقتصاد کلان، مکاتب مخالف و مکاتب جدیدتر آشنا خواهید شد. فصل پایانی نیز به نظام اقتصادی حاکم بر جهان امروز و اقتصادهای مخالف و نظریه‌های مربوط به توسعه اقتصادی پرداخته است. در انتهای هر فصل منابع به کار رفته در نگارش آن فصل نیز ذکر شده است. کتاب «تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی» از مهم‌ترین آثار حوزه اقتصاد به ویژه برای دانشجویان این رشته به شمار می‌آید و پیش‌نیازی برای درک هر چه بهتر سایر آثار حوزه اقتصاد است.

ترجمه‌ی کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی به فارسی

ترجمه‌ی کتاب «تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی» را  حمیدرضا ارباب بر عهده داشته است. دکتر ارباب در سال ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در رشته اقتصاد ادامه داد و با مدرک دکتری فارغ‌التحصیل شد. او اکنون عضو هیئت علمی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی است. حمیدرضا ارباب آثار متنوعی در حوزه اقتصاد را به فارسی برگردانده است. کتاب‌های «اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی» اثر راجر پرمن، یوما، جیمز مک گیل ری با ترجمه او در سال ۱۳۸۳ به عنوان کتاب برگزیده‌ی سیزدهمین دوره‌ی کتاب سال دانشگاهی شناخته شد و «اقتصاد خرد» اثر گریگوری منکیو نیز جایزه کتاب فصل پاییز را دریافت کرد. از دیگر کتاب‌های ترجمه شده توسط حمیدرضا ارباب می‌توان به کتاب‌های «مقدمه‌ای بر اقتصاد ریاضی»، «تئوری و مسائل اقتصاد کلان» و «کلیات علم اقتصاد»

چرا باید کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی را خواند؟

اقتصاد را می‌توان یکی از رشته‌های نسبتا جدید دانشگاهی دانست که در قرن بیستم در تعداد کمی از دانشگاه‌ه ارائه می‌شد. پس از جنگ جهانی اول و دوم، رکود اقتصادی، کاهش قیمت‌ها و تورم شدید توجه بسیاری از افراد به علم اقتصاد جلب شد و این رشته به عنوان یک شاخه علمی جدید و جذاب رونق یافت. کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی مروری خلاصه و جامعه بر تفکرات اقتصادی دوران مختلف داشته است و جزئیات مهم اندیشه‌های اقتصادی را مطرح کرده است. کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب ۱۹۹ صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه ۲۰ دقیقه می‌توانید این کتاب را در ۹ روز بخوانید.کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع اقتصاد را بخوانند مفید خواهد بود.

‌در بخشی از کتاب تاریخ مختصر اندیشه‌های اقتصادی می‌خوانیم

اقتصاد نئوکلاسیک در تحلیل خود از تعیین قیمت در اقتصاد آزاد از یک دوگانگی یا تقسیم دوگانه بحث می‌کند که به دوگانگی کلاسیکی معروف است و بحث مربوط به پول همیشه در مرکز آن قرار دارد. در اندیشه‌های اقتصاد خرد که بر تصمیمات فردی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد، ساختار قیمت با توجه به اصل نهایی تعیین می‌شود. در محاسبه‌ تولید کل در اقتصاد کلان معمولا از روایت‌های مختلف نظریه مقداری پول استفاده می‌کنیم، بر اساس این نظریه نسبتا قدیمی تغییر در حجم پول باعث تغییر سطح عمومی قیمت‌ها در همان جهت می‌شود این جداسازی تحلیلی بین قیمت‌های پولی و قیمت‌های نسبی به این معناست که پول با توجه به فعالیت‌های حقیقی اقتصادی خنثی است: هر افزایش(کاهش) در حجم پول می‌تواند باعث افزایش (کاهش) تقاضای کل کالاها و خدمات بیش از عرضه شود (کمبود عرضه) بنابراین باعث افزایش (کاهش) سطح عمومی قیمت‌ها خواهد شد. البته این فشارهای پولی نمی‌تواند تخصیص منابع را به‌قدری تغییر دهد که ساختار و سطح تولید و درآمد حقیقی تحت‌تأثیر قرار گیرند. حداقل در بلندمدت این‌گونه نیست.

 تغییرات پولی ممکن است موقتا در مکانیسم قیمت‌ها که عرضه و تقاضای کل را به تعادل می‌رساند اختلال ایجاد کند. اما آن‌ها نمی‌توانند این بی‌نظمی را برای همیشه حفظ کنند. دیر یا زود مکانیسم قیمت‌ها باعث می‌شود تا نظام بازار در شرایط واقعی و براساس متغیرهای حقیقی به وضعیت تعادل اولیه بازگردد، یا به دهه‌های نخست بعد از انقلاب نهایی‌گرایان اعتقاد پیدا کنیم. در آن دوران هیچ نظریه‌ای وجود نداشت که یک رابطه دقیق بین اصل نهایی و نظریه‌ی مقداری پول را برقرار کند.

در دهه‌های ۱۹۲۰و ۱۹۳۰ دور‌ه‌ی بین جنگ‌های جهانی اول و دوم،  شکاف بین نظریه قیمت خالص و نظریه‌ی مقداری پول به یک چالش جدی در نظریة تثوکلاسیک‌ها و اعتبار عمومی آن تبدیل شد. این دوگانگی به‌وجود آمده تحلیل روابط قابل مشاهده بین رکودها و رونق‌های شدید اقتصادی؛ و بحران‌های پولی آن زمان شامل تورم و ابر تورم را مشکل ساخت. در صورتی که هیج دگرگونی و تحول اساسی به‌وجود نیاید. قطعا رویکرد اقتصاد خرد در اقتصاد نئوکلاسیک‌ها به‌وضوح نیاز به بنیان‌های نظری کلان خواهد داشت.

معرفی کتاب پایین copy