نتایج عینی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در صورت‌های مالی 1403 قابل‌مشاهده خواهد بود

به گزارش دنیای اقتصاد، محسن پروان در جمع خبرنگاران با اشاره وضعیت شرکت نسوز ایران اظهار کرد: این شرکت از نیمه سال که به آن اضافه شدم، وضعیت مطلوبی نداشت و در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری اعم از نقدینگی، تامین ارز، ثبت سفارش و تحریم مواجه بود.

وی افزود: برای برون‌رفت از این چالش‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده است که امیدواریم نتایج آن را در سال ۱۴۰۳ به‌صورت عینی توسط همه ذی‌نفعان مشاهده شود. سود عملیاتی شرکت از حدود ۱۱ درصد به حدود ۲۰ افزایش‌یافته و امیدواریم به ۳۰ درصد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران تصریح کرد: برخی مشکلات عمومی هستند و همه صنایع با آن درگیرند که دولت باید برای رفع آن برنامه‌ریزی کند. صنعت نیازمند تامین زیرساخت‌های انرژی و تامین مواد اولیه است. بخشی از مواد موردنیاز صنعت نسوز نظیر منیزیت ۹۷ درصد در کشور وجود ندارد و باید از سایر کشورها وارد شود و طبیعتا برای واردات این‌چنین مواد اولیه نیازمند تخصیص ارز است.

پروان افزود: فارغ از چالش‌های عمومی صنایع، برای رفع چالش‌های فرآورده‌های نسوز ایران از یک‌سو لازم بود تورم نیروی انسانی را کاهش دهیم و از سوی دیگر میزان تولید را افزایش دهیم. اکنون میانگین تولید روزانه در این شرکت ۱۰۰ تُن در روز است که امیدواریم به بالای ۲۰۰ تُن برسد.

وی بابیان اینکه تورم و ازدیاد نیروی انسانی در اغلب صنایع وجود دارد، ادامه داد: برای حل این مساله، ساعت فعالیت کارخانه از ۲ به سه شیفت کاری افزایش پیدا کرد تا علاوه برافزایش تولید از اتلاف منابع نیز جلوگیری کنیم. همچنین کوره ۲۲ واگُنی شرکت که سال‌ها از مدار تولید خارج‌شده بود، پس از بازسازی به مدار تولید بازگشت و تعمیرات اساسی چند دستگاه پِرس نیز انجام شد. این کارخانه از حدود یک هفته پیش به‌صورت چهار شیفت گردان و ۲۴ ساعته فعال است که همین اقدام بسیاری از مشکلات ناشی از تعطیلی شبانه درگذشته مرتفع کرد. مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: این شرکت از یک کارگاه در ذوب‌آهن اصفهان و امکانات آن برای تولید محصولاتی نظیر آجرنسوز شاموت استفاده کرد و اکنون میانگین تولید واقعی ۴۰ تن در روز آجر تولید نسوز تولید می‌کند. انتظار داریم این کارگاه سود خوبی برای ما در سال آینده ایجاد کند که اثرات آن در صورت‌های مالی سه‌ماهه انتهایی سال جاری و صورت‌های مالی ۱۴۰۳ قابل‌مشاهده خواهد بود. علاوه بر تامین نیاز شرکت ذوب‌آهن، قابلیت تامین نیاز سایر صنایع هم وجود دارد اما هدفگذاری اصلی برای استفاده از این کارگاه‌ها، صادرات محصول به بازارهایی ازجمله عراق، پاکستان و کشورهای همسایه است.

پروان با تاکید بر اینکه هدف ما حضور قدرتمندتر در بازارهای صادراتی است، گفت: شرکت فرآورده‌های نسوز ایران پس از حدود ۵۰ سال تولید در کشور باید به فکر توسعه بازار و صدور محصولات خود باشد و به یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان آجرنسوز در دنیا تبدیل شود. در زمان حاضر نیز این ظرفیت ازنظر مواد معدنی، نیروی انسانی و دانش در کشورمان وجود دارد.

وی با اشاره به صنایع فولادی و سیمانی به‌عنوان مشتریان اصلی محصولات نسوز و شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، اظهار کرد: بهره‌وری فرآورده‌های نسوز ارتباط مستقیمی با نحوه نصب و اجرای آن‌ها دارد و چنانچه این فرآورده‌ها به‌درستی در صنایع نصب و اجرا نشود، بهره‌وری و کارایی آن‌ها به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین هرچه قابلیت و کیفیت مواد نسوز بالاتر باشد، کارایی و کیفیت محصولات صنایع فولادی و سیمانی نیز

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران ادامه داد: کمبود و قطعی گاز اصلی‌ترین مشکل ما محسوب می‌شود. در سال جاری در حدود ۷۵ روز، محدودیت شدید مصرف گاز داشتیم. باید توجه داشت که هشت کوره فعال در شرکت وجود دارد که در ۷۵ روز گذشته باوجود محدودیت‌های شدید مصرف گاز، فقط ۲ کوره که امکان خاموش کردن آن‌ها وجود نداشت، به‌صورت مداوم و پیوسته فعالیت می‌کردند اما ۶ کوره دیگر خاموش بود به همین دلیل تولید شرکت نسوز ایران به‌ویژه در بهمن سال جاری به مقدار قابل‌توجهی اُفت پیدا کرد.

وی تصریح کرد: تنها شرکت نسوزی که با ذوب‌آهن اصفهان رابطه سهامداری دارد، شرکت فرآورده‌های نسوز ایران است و سهامدار اصلی دو شرکت، شرکت صدر تامین است؛ بنابراین با توجه به ذی‌نفع واحد داشتن، می‌دانیم که قرارداد ما با شرکت ذوب‌آهن اصفهان یک قرارداد بلندمدت خواهد بود.