مهم‌ترین چالش‌های صنعت چوب در ایران

ریسک تحریم‌ها: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا اثرات سوئی بر عملکرد بنگاه‌‌‌های اقتصادی کشور دارد. در شرکت‌های چوبی نیز این اثرات به روشنی مشهود است. تحریم‌ها علاوه بر اینکه تامین مواد اولیه، صادرات و واردات و تبادلات ارزی با سایر کشورها را به چالش کشیده است، مشکلات فراوانی برای واردات ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات پس از مستهلک شدن ایجاد می‌کند. از این رو همواره از لحاظ تکنولوژی و فناوری ساخت، یک پله عقب‌‌‌تر از سایر کشورهای در حال توسعه هستیم.

ریسک تامین مواد اولیه: عمده‌‌‌ترین منبع تامین چوب خام برای تولیدات شرکت‌ها جنگل‌‌‌ها هستند که با توجه به محدودیت در تامین چوب خام از طریق جنگل‌‌‌ها به دلیل مشکلات زیست‌محیطی، شرکت‌ها ناچار به تامین الباقی نیاز خود به مواد اولیه از طریق واردات می‌‌‌شوند. از آنجاکه واردات چوب خام نیز مشکلات فراوانی به دنبال دارد، از این رو تامین مواد اولیه چالش بزرگی برای شرکت‌های تولیدکننده است.

ریسک نرخ ارز: در ایران به واسطه تحریم‌ها شاهد نوسان بهای ارز هستیم. این نوسانات برای عمده شرکت‌ها چالش‌هایی را به دنبال دارد. مهم‌ترین چالش تامین مواد اولیه است که با توجه به عدم‌داخلی‌‌‌سازی و ظرفیت‌‌‌های کم تولید در ایران شرکت‌ها را مجبور به واردات بخشی یا تمام مواد اولیه تولید می‌کنند. بنابراین رشد بهای ارز اثر بسیاری بر رشد هزینه‌‌‌های شرکت و در نتیجه حاشیه سود شرکت‌ها خواهد داشت.

 عملکرد ۸ ماهه دو نماد چوبی بازار سهام

رشد ۳۰‌درصدی سود خالص «چخزر» در نیمه نخست

شرکت صنایع چوب خزر کاسپین در صنعت سلولزی با تولید انواع ‌ام‌دی‌اف خام، روکش شده، پارکت و ورق فوم پی‌وی‌سی فعالیت دارد. این شرکت با سرمایه ۲۰‌میلیارد تومانی در تاریخ ۱۲/ ۰۹/ ۱۳۹۹ برای اولین بار در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه و از آن پس در بازار سهام معامله شد. ارزش بازار این سهم در حال حاضر ۴/ ۵۹۸ میلیارد تومان و P/ E شرکت برابر با ۶۹/ ۹ است. بر اساس آخرین صورت مالی (عملکرد ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰) میزان سود خالص شرکت حدود ۲۳‌میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۲۹‌درصدی داشته است. حاشیه سود خالص شرکت در ۶ ماهه نخست سال برابر با ۷/ ۱۳درصد و حاشیه سود عملیاتی شرکت برابر با ۱۶‌درصد بوده است. بر اساس آخرین صورت مالی که شرکت روانه سایت کدال کرده است میانگین حاشیه سود خالص، حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود عملیاتی شرکت در ۵ سال گذشته به ترتیب برابر با ۱۴، ۱۸ و ۱۶‌درصد اعلام شده است. ارزش دفتری شرکت بر اساس ترازنامه شرکت برابر با ۱۸۸۴ ریال بوده، این در حالی است که در آخرین روز هفته‌‌‌ای که گذشته سهام شرکت با رقم ۲۹۹۲۰ ریال معامله شده بود. شرکت از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۳/ ۳۷ هزار مترمکعب ورق ام‌دی‌اف خام (ساب نشده) و ۷۵۰ تن ورق فوم برد تولید کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با کاهش ۳/ ۰ درصدی و ۴۹‌درصدی در تولید همراه بوده است. در این بین ۶۸/ ۴ هزار مترمکعب از ورق ام‌دی‌اف خام (ساب نشده) تنها در آبان ماه توسط شرکت تولید شده است. میزان فروش شرکت در ۸ ماهه نخست سال ۳/ ۲۳۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد ۳/ ۵۲ درصدی همراه شده است. همچنین فروش شرکت در آبان ماه برابر با ۲/ ۳۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به مهرماه با افت ۷/ ۵ درصدی همراه بوده است.

درآمدهای «چفیبر» افزایش یافت

شرکت تولید فیبر ایران (سهامی عام) در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۵ ثبت شد. شرکت در سال ۱۳۵۶ در بورس اوراق بهادار تهران در گروه محصولات چوبی با نماد «چفیبر» درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۱۰/ ۱۲/ ۱۳۵۶ موردمعامله قرار گرفته است. این شرکت در زمینه تولید و واردات انواع فیبر، نئوپان، تخته نیمه فشرده شاملLDF, MDF و HDF، چوب پلاست و سایر مصنوعات چوبی در ابعاد و ضخامت‌‌‌های مختلف به‌طور خام، ساده، رنگی و روکش شده فعالیت دارد. در حال حاضر «چفیبر» با سرمایه ثبت شده ۱۸۰‌میلیارد تومان در بازار دوم بورس با قیمت پایانی ۶۲۱۰ ریال معامله می‌شود. این در حالی است که ارزش دفتری شرکت بر اساس ترازنامه تا پایان شهریور ماه برابر با ۱۱۰۳ریال است و بازده حقوق صاحبان سهام برابر با ۶ درصد است. ارزش بازار شرکت در آخرین روز معاملاتی هفته برابر با ۱/ ۱هزار میلیارد تومان و P/ E شرکت روی عدد ۰۴/ ۴۴ بوده است. بر اساس آخرین صورت مالی (عملکرد ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰) میزان سود خالص شرکت حدود ۷/ ۱۲ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۶۴‌درصدی داشته است. حاشیه سود خالص شرکت در ۶ ماهه نخست سال برابر با ۶/ ۱۸ درصد و حاشیه سود عملیاتی شرکت برابر با ۵/ ۱۴ درصد بوده است. شرکت در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰، فقط ۴۰۳ مترمکعب تخته الوار تولید کرده است. شرکت در آبان ماه تولید نداشته است و فروش شرکت از موجودی‌‌‌ها بوده است. در دوره مشابه سال گذشته نیز شرکت تنها ۹/ ۵ هزار مترمکعب فیبر ورق تولید کرده بود. میزان فروش شرکت در ۸ ماهه امسال ۸/ ۸۵ میلیارد تومان بوده که از این میزان فروش ۳/ ۷ میلیارد تومان آن در آبان ماه بوده که میزان فروش نسبت به مهرماه افت ۲۵‌درصدی داشته است. شرکت در ۸ ماهه ۹۹، ۲/ ۳۴میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش محصولات داشته که نشان از رشد ۵/ ۱۵۰ درصدی میزان فروش در ۸ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به ۸ ماهه ۹۹ دارد.

1111