شرایط حذف حجم مبنا

وی با بیان اینکه انتظار داریم بعد از فصل مجامع و با بازگشایی نمادهای دیگر سهم قفل‌شده در صف خرید و فروش نداشته باشیم، افزود: درخصوص بازارهای اصلی هم اگر نمادی دارای بازارگردان باشد، با شرایطی که سازمان بورس تعیین می‌کند، حجم مبنا حذف می‌شود. با این تصمیم نوسان شاخص فرابورس کمتر و همچنین تصمیم گرفته‌شده که اگر سهمی ۵/ ۱برابر میانگین حجم مبنا ماهانه معامله شد، حجم مبنا در آن نماد حذف شود.

شاخص‌کل وضعیت بازار را نشان نمی‌دهد؟

فدایی اظهار کرد: شاخص‌کل نیز بحث دیگری است که فعالان بازار همیشه به آن انتقاد می‌کنند که این شاخص بیانگر وضعیت بازار نیست. در پاسخ می‌توان گفت از نظر متخصصان شاخص‌کل باید شامل چه بازارهایی باشد و همچنین وزن سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف در آن چقدر است؟ موضوع دیگر شرکت‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری و زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنهاست که ابهام زیادی دارند زیرا شاخص‌کل یکبار به‌خاطر شرکت‌های زیرمجموعه بالا می‌رود و بار دیگر به خاطر شرکت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری رشد می‌کند.

تغییر دامنه‌نوسان در شرایطی پایدارتر عملی می‌شود

مدیرعامل فرابورس ایران درخصوص تغییر دامنه‌نوسان نیز بیان کرد: تغییر دامنه‌نوسان دی سال‌۱۴۰۰ مطرح و قرار شد هر فصل یک‌درصد در بورس و فرابورس دامنه‌نوسان افزایش یابد اما با توجه به شرایط مبهم بودجه و برجام مقرر شد این تصمیم در شرایط پایدارتری عملی شود. در حال‌حاضر با افزایش یک‌درصدی دامنه‌نوسان در فرابورس شاهد کاهش صفوف فروش هستیم. روز گذشته نیز معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از شمول ۱۳نماد برای تغییر دامنه‌نوسان قیمت در صورت تمایل به رعایت بندهای ۲، ۳ و ۴ ضوابط مربوط به ماده۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی خبر داد. این نمادها شامل «آریا»، «بجهرم»، «بکهنوج»، «سپیدار»، «سرچشمه»، «شگویا»، «صبا»، «فجهان»، «کگهر»، «لطیف»، «وسپهر»، «ومهان» و «وهور» می‌شوند.