او افزود: تنها محدودیت معاملاتی در این بازار، امضای فرم بیانیه ریسک است، به نحوی که سرمایه‌گذاران برای حضور و انجام معامله با ابزارهای مالی در این بازار صرفا باید بیانیه ریسک مربوطه را امضا و تایید کنند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ابزارهای مالی قابل معامله در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای عموما با هدف تامین مالی به کارگرفته می‌‌‌شوند. این ابزارها به‌رغم ریسک بالا از پتانسیل خلق سود قابل‌توجهی برخوردارند.جبل‌عاملی در ادامه گفت: بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای بدون آسیب به سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز شرایطی را برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط که گزینه‌‌‌های کمتری برای تامین مالی دارند، فراهم می‌‌‌آورد.

او در خصوص تفاوت بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای با بازار سهام، تصریح کرد: از جمله تفاوت این بازار با بازار سهام می‌‌‌توان به تعداد و سبقه حرفه‌‌‌ای سهامداران اشاره کرد؛ زیرا معامله‌‌‌گران حرفه‌‌‌ای افزون بر استراتژی‌‌‌های پیچیده‌‌‌ در معاملات (روزانه، مشتقات و...) به منابع و ابزارهای بیشتری برای مدیریت ریسک دسترسی دارند، در حالی که بازارهای عادی سهام برای گستره بیشتری از سرمایه‌گذاران طراحی شده که دانش کمتری در زمینه سرمایه‌گذاری دارند و کمتر از ابزارهای پیچیده استفاده می‌کنند. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: قوانین و مقررات و همچنین کنترل و نظارت می‌‌‌تواند یکی دیگر از عوامل اختلاف بین بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای و بازار سهام باشد. بازارهای حرفه‌‌‌ای اکثرا تحت نظارت قانونی سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تری قرار دارند و سیستم نظارتی ممکن است قوانین و الزامات خاصی بر شرکت‌کنندگان اعمال کنند تا عملکرد معاملات منصفانه و شفاف تضمین شود.

بازار عادی سهام نیز تحت سیستم نظارتی است، اما در مقایسه با بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای پیچیدگی کمتری داشته و تمرکز ناظران بیشتر بر حفظ و صیانت از اصل سرمایه افراد است. جبل‌عاملی بیان کرد: بررسی موضوعات تخلفاتی از جمله انواع دستکاری قیمت و معاملات ضربدری، الزامات دقیق و سخت‌گیرانه برای پذیرش و عرضه با وسواس ابزارها در این بازارها و همچنین سخت‌گیری در مورد حقوق سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از بازار عادی سهام است. البته باید توجه کرد که این تفاوت‌‌‌ها با توجه به نظام حقوقی و قوانین هر بورس متفاوت خواهد بود و با تغییرات در سیاست‌‌‌ها، قوانین و مقررات نیز تغییر خواهد کرد. او در مورد مزایای بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای نیز گفت: بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای اغلب فرصت‌‌‌هایی برای بازدهی بالاتر نسبت به گزینه‌‌‌های سرمایه‌گذاری سنتی فراهم می‌کند و سرمایه‌گذاران خبره با توجه به دسترسی به ابزارهای متنوع و منابع مالی ممکن است بازدهی بیشتری کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سرمایه‌گذاران حرفه‌‌‌ای به طور معمول به گزینه‌‌‌های گسترده‌‌‌تری از فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری (از جمله سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی، املاک و مستغلات و حتی ابزارهای کالایی) دسترسی دارند. بازارسرمایه‌گذاری حرفه‌‌‌ای با توجه به ماهیت خود شرایط متنوعی در سرمایه‌گذاری فراهم می‌‌‌آورد.