در خبر اول، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه گفت: سال‌های متمادی بود که خلأ آمار معاملات به صورت کامل از سوی مرجعی رسمی محسوس بود که با اقدام اخیر سازمان بورس می‌‌‌توان شاهد شفافیت معاملات و روند بازار سهام بود.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به مزیت‌‌‌های انتشار گزارش‌‌‌های هفتگی شاخص‌‌‌های بازار سرمایه، گفت: سال‌های متمادی بود که خلأ انتشار آمار معاملات به صورت کامل از سوی یک مرجع رسمی محسوس بود که با اقدام اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار می‌‌‌توان شاهد شفافیت معاملات و روند بازار سهام بود.

او افزود: با انتشار این گزارش و اطلاعات مربوط به تغییرات شاخص‌‌‌های کل، سه صنعت برتر از لحاظ حجم معاملات، انتقال سهام خرد از حقیقی به حقوقی و بالعکس، مسائل تعداد سهامداران فعال، ارزش معاملات صنایع، سهم اشخاص از گردش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم به تفکیک و دیدگاه کلی در خصوص تغییرهای شاخص‌‌‌های کل بازار سرمایه در طول یک‌هفته در سهامداران ایجاد می‌شود.

 این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: یکی از مباحثی که به لحاظ دربرگیری آمارهای منتشره از اهمیت بالایی برخوردار بوده، مساله معاملات الگوریتمی است، زیرا در اکثر مواقع این ایراد به سازمان بورس وارد می‌‌‌شد که معاملات الگوریتمی موجب ریزش بازار می‌شود که حال با انتشار این آمار ظن به وجود آمده برطرف می‌شود.

اشتیاقی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد این آمارها با انتشار جداولی همچون ارزش روزانه معاملات و تعداد روزانه معامله‌‌‌گران فعال (خالص خرید و خالص فروش) تکمیل‌‌‌تر خواهد شد.