اهمیت متغیرها و اتفاقات

این کارشناس بازار سرمایه گفت: متغیرها و اتفاقات مختلفی ممکن است اعتماد عمومی به بازار سرمایه را کاهش یا افزایش دهد که برخی از این اتفاقات بیرونی و در سطح کلان و برخی دیگر، مربوط به بازار سرمایه است.

 تقویت اعتماد عمومی

موسوی با اشاره به اتفاقاتی که سبب تقویت اعتماد عمومی می‌شود، گفت: در ماه‌‌‌های اخیر، درگیری‌‌‌های منطقه‌‌‌ای در خاورمیانه در بازار سرمایه فشار فروش ایجاد کرد؛ اما رویکرد سیاستمداران نشان داد منافع ملی در نظر گرفته‌ شده و ایران بی‌‌‌دلیل درگیر جنگ نخواهد شد.  از این‌رو، آرامش بازارها افزایش یافت و تحت‌تاثیر این رویکرد، اعتماد عمومی در بازار سرمایه نیز تقویت شد. همچنین در چند ماه گذشته، برخی مصوبات داخلی بازار سرمایه همچون الزام ناشران به پرداخت سود نقدی مجامع ظرف چهارماه از تاریخ تصویب در مجمع، بحث الکترونیکی شدن حق‌تقدم‌‌‌ها، الزام ناشران به افشای تعاملات و تبادلات با دولت و تاثیر این روابط بر سود و زیان شرکت‌ها و.‌‌‌.. هم از جمله اقدامات سازمان بورس بوده که موجب تقویت اعتماد عمومی به بازار سرمایه شده است.

 پررنگ شدن اعتماد

این کارشناس تصریح کرد: اقدامات دیگری از جمله پیگیری حقوق سهامداران، ارسال نظرها و پیشنهادهای کارشناسان بازار سرمایه در خصوص بودجه به مجلس و بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نیز می‌‌‌تواند به تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کند.

 سیاست‌‌‌های انقباضی

موسوی در ادامه گفت: بی‌‌‌ثباتی در سیاستگذاری‌‌‌ها از جمله اخبار ضدونقیض در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌ها، بی‌‌‌توجهی مدیران بعضی شرکت‌ها به منافع سهامداران، اتخاذ تصمیماتی که حق مالکیت خصوصی در آن لحاظ نشده، سرکوب نرخ ارز حاصل از صادرات و نبود شفافیت برخی ناشران، اعتماد سرمایه‌گذاران را خدشه‌‌‌دار کرده است. وی تصریح کرد: یکی از چالش‌‌‌های بازار سرمایه، سیاست‌‌‌های انقباضی است. اقتصادهای بزرگ زمانی سیاست‌‌‌های انقباضی را در پیش می‌‌‌گیرند که تورم بر اثر مازاد تقاضا در حال شکل‌‌‌گیری است و برای حفظ رشد پایدار اقتصادی از سیاست‌‌‌های انقباضی استفاده می‌کنند.