عرضه‏‏‌اولیه دومین گلوکزساز

بررسی سود ناخالص «آردینه» طی دوسال اخیر و در دوره ۶ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این عدد در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷۶میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۹۰میلیارد تومان و در ۶‌‌ماهه امسال ۱۹۶میلیارد تومان بوده است. سود خالص نیز در سال ۱۴۰۱ رقم ۲۵۲میلیارد تومان بوده و در ۶‌‌‌ماهه امسال ۱۸۷میلیارد تومان سود خالص محقق شده است. از جمله طرح‌‌‌های توسعه شرکت آردینه می‌‌‌توان به راه‌‌‌اندازی واحد نیروگاه خورشیدی اشاره کرد. این نیروگاه خورشیدی برای تولید ۵‌درصد از نیروی برق مصرفی به دستور دولت در حال ساخت است و حدود ۸۵‌درصد پیشرفت داشته و در نهایت طی یک‌ماه آینده در مدار تولید قرار می‌گیرد.

 شرکت ۲ هزار و ۳۰۰ میلیاردی

ارزش‌گذاری شرکت «آردینه» توسط تامین سرمایه دماوند انجام شده است. به گفته مدیر ارزش‌گذاری این تامین سرمایه، ارزش‌گذاری شرکت با روش‌های تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان‌‌‌های نقد آزاد، روش نسبی (ضریب قیمت به سود) و روش خالص ارزش روز دارایی‌‌‌ها صورت گرفته است. همچنین نرخ تورم در مفروضات برای سال‌جاری و دوسال آینده به‌‌‌ترتیب ۴۷، ۳۲.۵ و ۲۵درصد در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، مقدار فروش برابر با تولید و نرخ فروش هم برابر با نرخ فروش ۶ماهه ارزیابی شده و برای سال‌های بعد براساس نرخ تورم رشد افزایش یافته است. سود خالص برای سال‌جاری و دوسال آینده نیز بالغ بر ۳۵۸.۸، ۵۱۵ و ۶۴۹.۳میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. بر این اساس میانگین ارزش شرکت براساس چهار روش یادشده ۲.۳هزار میلیارد تومان است که با توجه به تعداد سهام ۴۸میلیون برگه‌‌‌ای که قرار است عرضه‌‌‌اولیه شود، ارزش هر برگه سهم شرکت «آردینه»، ۵هزار و ۸۹۵تومان است.

 ظرفیت روزانه ۳۳۰ تن گندم ورودی

درآمدهای عملیاتی و سود خالص «آردینه» طی سال گذشته بالغ بر ۷۱۸.۵میلیارد  و ۲۵۴.۲میلیارد تومان بوده است. خالص دارایی‌‌‌های (تجدید ارزیابی‌نشده) سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۲۴میلیارد تومان بوده که در نیمه نخست سال جاری به ۵۸۴میلیارد تومان رسیده است. بررسی مقایسه‌‌‌ای فروش محصولات نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ گلوکز ممتاز با سهم ۵۷درصدی، پرفروش‌‌‌ترین محصول «آردینه» بوده است. این مجموعه برای تولید مواد اولیه باکیفیت، در سال ۹۱ اقدام به خرید شرکت آرد انوشیروان با قدمتی ۵۰ساله کرد و سال ۹۵ خط تولید کامل آرد گندم از بولر سوئیس خریداری شد که در همان سال راه‌اندازی شد. تولید این شرکت از سال ۹۷ از سر گرفته شد و اکنون در شبانه‌روز دارای ظرفیت ۳۳۰تن گندم ورودی است. به گفته مدیرعامل شرکت، «آردینه» در حال حاضر هیچ بدهی بانکی ندارد و تا به حال از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است.  در ترکیب سهامداران این شرکت پنج‌شخص حقیقی وجود دارد که چهار شخص حقیقی ۲۲.۷۷درصد از سهام «آردینه» را در اختیار دارند و شخص حقیقی دیگر مالکیت ۷.۹۲درصد از سهام شرکت مذکور را در اختیار دارد. تمامی این افراد از اعضای خانواده امینی هستند که از ۶۰سال گذشته این شرکت را پایه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌اند و در حال حاضر ۹۹درصد از سهام «آردینه» را در اختیار دارند. براساس ظرفیت‌‌‌های ثبت‌شده نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان خرداد ۱۴۰۱ از میان ۳۵شرکت تولیدکننده نشاسته در ایران، شرکت نشاسته و گلوکز آردینه با ظرفیت ۱۰هزار تن در رتبه ششم قرار داشته که ۵درصد از ظرفیت تولید کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد. این شرکت در رتبه‌‌‌بندی بیشترین میزان تولید گلوکز با ظرفیت ۳۵هزار تنی در جایگاه پنجمین تولیدکننده برتر قرار دارد.

 مزیت داخلی بودن ماده‌‌‌اولیه

بیش از ۸۵درصد بهای تمام‌شده شرکت «آردینه» مربوط به مواد مستقیم است که بیشترین ماده مستقیم مورد استفاده در این شرکت آرد گندم است. با توجه به عدم‌نیاز به واردات گندم، شرکت‌های تولیدکننده نشاسته از این منظر ریسکی ندارند و با افزایش دلار نسبت به دیگر شرکت‌ها که از مواداولیه وارداتی استفاده می‌کنند، کمتر آسیب می‌‌‌بینند. با این حال ریسک مربوط به خشکسالی می‌‌‌تواند یکی از ریسک‌‌‌های بارز این شرکت‌ها باشد و در سال‌های آتی موجودی گندم کشور را تحت‌‌‌الشعاع خود قرار دهد. البته برای تولید نشاسته فرآیند دیگری نیز وجود دارد و آن مبتنی بر ذرت به جای گندم است. از لحاظ ماهوی نشاسته ذرت و نشاسته گندم تفاوت چندانی ندارد، ولی در فاز مولکولی متفاوت هستند و نشاسته ذرت بافت لطیف‌‌‌تری دارد.  

 نبود تکنولوژی؛ عامل جاماندگی کشاورزی

با افزایش روزافزون جمعیت، تهیه غذای کافی یکی از مسائل پیچیده و مهم در جهان امروز، به‌ویژه در کشورهای جهان سوم به شمار می‌رود. بنابراین نیاز به تولید و انبوه‌‌‌سازی موادغذایی روزبه‌روز پررنگ‌‌‌تر شده است. صنعت غذای ایران یکی از صنایع قدیمی‌‌‌ ایران است که به‌طور تاریخی عمدتا توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و به همین علت نسبت به صنایع دیگر عمدتا دولتی کشور از درجه رقابت‌‌‌پذیری بالاتری برخوردار است. صنایع فعال در این حوزه خود را به جدیدترین تکنولوژی‌‌‌های روز دنیا برای رقابت سخت‌‌‌تر با رقبا مجهز کرده‌‌‌اند. ایران کشوری پهناور ولی نسبتا خشک است که تنها حدود یک‌چهارم از آن آب‌‌‌وهوای معتدل و قابلیت‌‌‌های کشاورزی برخوردار است. با این حال با محاسبه‌‌‌ای بسیار ساده می‌‌‌توان دریافت که مساحت زمین‌‌‌های قابل کشت ایران به‌تنهایی بیش از مجموع مساحت کشورهای آلمان، بلژیک و هلند است. این کشورها با وجود کوچک بودن وسعت اراضی با استفاده از روش‌های کارآمد و تکنولوژی روز به بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برخی محصولات غذایی تبدیل شده‌‌‌اند.

 گلوکز جایگزین شکر

نشاسته کربوهیدراتی پیچیده است که در موادی مانند غلات، سبزیجات و میوه‌‌‌ها یافت می‌شود. منابع اصلی نشاسته ذرت، تاپیوکا، گندم و سیب‌‌‌زمینی هستند. پس از استخراج و خشک شدن، پودری سفید، بی‌مزه و بی‌بو است که در آب سرد یا الکل حل نمی‌شود. نشاسته از مولکول‌‌‌های گلوکز ساخته شده است که به دو شکل آمیلوز و آمیلوپکتین وجود دارد. طی چند سال گذشته، گلوکز به‌‌‌عنوان جایگزین محبوب شکر ظاهر شده است. تقاضای گلوکز در صنایع فرآوری مواد غذایی نیز طی سال‌های اخیر شاهد رشد شدید بوده است. این ماده به عنوان یک عنصر کلیدی در غذاهای آماده تجاری برای افزایش طعم، بهبود رنگ، افزایش حجم و ایجاد بافت صاف به غذا استفاده می‌شود. به‌طور کلی گلوکز در تولید محصولات قنادی همگن مانند آدامس و شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود افزایش تقاضا از سوی بخش نانوایی و شیرینی باعث رشد بازار گلوکز در آینده شود.  از جمله موارد مصرف و کاربرد گلوکز می‌‌‌توان به استفاده از آن برای روکش غلات صبحانه و محصولات صبحانه‌ای، شیرینی، شکلات، گز، حلواپزی و بستنی اشاره کرد. همچنین از گلوکز برای تعدیل طعم شیرینی زیاد محصولات استفاده می‌شود. گلوکز در تولید مربا، نوشابه، کمپوت، آبمیوه، نان، بیسکویت و تافی و آب‌‌‌نبات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 شرکتی با بیشینه ۶۰ ساله

از حدود ۶۰  سال پیش کارگاه نیمه‌صنعتی نشاسته با عنوان نشاسته امین در شرق اصفهان واقع در نزدیکی پل شهرستان به همت محمد امینی بنیان‌گذاری شد. شرکت نشاسته و گلوکز آردینه در تاریخ ۲۱دی‌ماه سال ۱۳۷۶ به‌‌‌صورت شرکت سهامی خاص با ظرفیت اسمی ۱۰هزار تن نشاسته و ۳۵هزار تن گلوکز و یک‌هزار و ۵۰۰تن گلوتن تاسیس شد و به بهره‌‌‌برداری رسید. محل اصلی شرکت در نجف‌آباد اصفهان، شهر گلدشت واقع شده است. فرآورده‌‌‌های این شرکت جایگاه ویژه‌‌‌ای در صنایع غذایی به‌خصوص فرآورده‌‌‌های گوشتی (سوسیس، کالباس و همبرگر)، ماکارونی، شیرینی و شکلات، تافی، گز، سوهان، حلوا شکری، مربا، بستنی، آدامس و... دارد. این شرکت در صنعت پالایش غلات به‌ویژه گندم نقش مهمی در تامین مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌‌‌های مواد غذایی دارد. این کارخانه با چهار خط تولید مجزا رتبه اول تولید را در میان ۳۵شرکت به خود اختصاص داده و با تولید ۱۰‌هزار تن نشاسته گندم از تولیدکنندگان برتر این محصول است. همچنین از لحاظ میزان تولید نشاسته از گندم با تولید ۱۱‌درصد از کل تولیدات، رتبه اول، در تولید گلوتن گندم با ۱۱‌درصد از کل ظرفیت، رتبه اول و در تولید گلوکز و شربت گلوکز نیز رتبه پنجم را در اختیار دارد.

 فرآیند تولید گلوکز از گندم

آرد گندم ماده اصلی مورد استفاده در فرآیند تولید این شرکت‌هاست و محصولاتی که از آن استحصال می‌شود نشاسته گندم، گلوکز گندم، گلوتن گندم، بقایای تخمیر و فیبر گندم است. برای تولید نشاسته ابتدا آرد گندم خریداری‌شده موجود در سیلوهای آرد گندم به صورت پنوماتیک وارد خط تولید شده و پس از اختلاط در دستگاه خمیرساز به‌‌‌صورت خمیر درمی‌‌‌آید. این خمیر در دستگاه ترومل شست‌وشو شده و دو محصول نیمه‌ساخته شیره نشاسته و خمیر گلوتن از آن خارج می‌شود. خمیر گلوتن خشک و سپس بسته‌‌‌بندی شده و شیره نشاسته به خط تولید گلوکز منتقل می‌شود یا جهت تولید محصول نشاسته به دستگاه پیلر انتقال می‌‌‌یابد. برای تولید گلوکز شیره نشاسته در تانک‌‌‌های مخصوصی با اسیدکلریدریک به‌‌‌صورت محلولی اسیدی درآمده و از آن در فرآیند خاص شیمیایی مولکول نشاسته به دو مولکول گلوکز شکسته شده و به شربت گلوکز تبدیل می‌شود. بیشترین سهم از تولید و فروش کارخانه را محصول گلوکز تشکیل می‌دهد و در صنایع شکلات و آب‌‌‌نبات، کیک و کلوچه، گز اصفهان، عسل و هر صنعتی که احتیاج به شیرین‌‌‌کننده یا غلظت بالا در اختیار دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال گلوتن ارزشمندترین محصول کارخانه است؛ چرا که به دلیل وجود ۸۰درصد پروتئین در آن عمدتا در صنایع گوشت فرآوری‌شده (سوسیس، کالباس و همبرگر)، صنایع نان صنعتی، صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان، صنایع ماکارونی و هر صنعتی که نیاز به غنی‌‌‌سازی با پروتئین دارد کاربرد دارد.