از تدابیر آبفا برای عبور از پیک تابستان تا آبیاری خانه‌باغ‌های جنوب و شرق کرمان با آب شرب!

 به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از خبرگزاری ایسنا، علیرضا عبدیان  در نشست خبری اظهار کرد: هر ساله اول تا هفتم تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب بود که از امسال این تاریخ تغییر یافته و وزارت نیرو ۲۶ خرداد تا اول تیرماه را به این هفته اختصاص داده است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط آبی دنیا، کشور و استان کرمان، نحوه مصرف آب از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید مصرف را به حداقل میزان ممکن برسانیم.

عبدیان با اشاره به اینکه با گرمای هوا در تابستان، مصرف آب بالا می‌رود، تصریح کرد: در شرایط عادی برای هر نفر ۱۵۰ لیتر آب در شبانه‌روز در شبکه طراحی شده که در تابستان با افزایش مصرف و ۶۰ درصد ضریب، این میزان به ۲۴۰ لیتر در شبانه‌روز افزایش می‌یابد اما به علت عدم رعایت این الگوی مصرف و آبیاری درختان توسط بعضی افراد با آب شرب، انشعابات غیرمجاز یا فاقد کنتور، پر کردن استخرها با آب شرب و ... موجب می‌شوند در پیک تابستان که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است، با مشکل مواجه شویم.

مدیرعامل آبفای استان کرمان گفت: همه مردم باید کمک کرده تا با مشارکت همگانی پیک تابستان را بدون مشکل پشت سر بگذاریم و این با مشارکت همه میسر است زیرا همه ذینفع هستند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ۹۳ درصد آب شرب استان کرمان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، از سوی دیگر قریب به ۹۴ درصد آبی که از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، در بخش کشاورزی مصرف می شود اما هنوز برخی باور ندارند که آبخوان و سفره‌ها با توجه به برداشت بی رویه افت کرده و دبی چاه‌ها به شدت پایین آمده و متاسفانه برخی از مردم با آب شرب حیاط را شست و شو و درخت آبیاری می‌کنند و در جنوب و شرق استان کرمان خانه‌باغ‌هایی با درختان سرسبز وجود دارد که صرفا با آب شرب آبیاری می‌شوند.

با تشکیل پلیس آب، برخی مخازن سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به انشعابات غیرمجاز اظهار کرد: در شهرستان‌ها پلیس آب را تشکیل داده و در ماهان، زرند و کهنوج سال قبل با تشکیل پلیس و جمع آوری انشعابات برخی مخازن سرریز کرد.

وی با تاکید مجدد بر مشارکت مردمی در مدیریت مصرف آب اظهار کرد: آب موضوع فرابخشی است و ما به تنهایی نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم.

عبدیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کیفیت آب، خط قرمز وزارت نیرو است و تحت هر شرایطی باید آب با کیفیت به دست مردم برسد، افزود: در استان کرمان ۱۶ آزمایشگاه فعال و یک آزمایشگاه مرکزی داریم که مرجع است و براساس دستورالعمل وزارت نیرو، سالیانه حتما یک بار باید مخازن شست و شو داده که طبق برنامه انجام می‌شود و آب مرتب کلرزنی و آب بهداشتی به مردم می‌رسد و در مجموع جای نگرانی نیست.

مدیرعامل آبفای استان کرمان در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام در راستای جهاد آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور بیان کرد: کرمان دومین استان کشور در تعداد روستاها بعد از سیستان و بلوچستان است و ۷۰۹ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب و بیش از ۵۰۰ روستا دارای تنش آبی در استان داریم.

وی گفت: قرار است در قالب قرارداد دوم همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب و دارای تنش استان کرمان رفع مشکل شوند. ضمن اینکه مدت زمان قرارداد اولیه ۳۰ ماهه بوده و ۱۶ ماه آن سپری شده است.

رفع مشکل قطعی آب حاشیه شهر کرمان با خط جدید

عبدیان در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا درباره قطعی آب روزهای متوالی در منطقه موسوم به بند مملکت (در شهر کرمان) اظهار کرد: در این منطقه بخشی از انشعابات مجاز و برخی غیرمجاز است که برای بالانس شبکه، خطی به طول سه کیلومتر اجرا شده و به زودی افتتاح خواهد شد. این خط ار دو روز قبل آبگیری شده و با بهره برداری، مشکل حل خواهد شد.

وی همچنین درباره قطعی آب در برخی نقاط دیگر شهر گفت: در شهر کرمان این امکان را داریم به اندازه الگوی مصرف آب توزیع کنیم، اما برخی شهروندان بی انصافی کرده و پمپ را مستقیم روی شبکه می‎گذارند و به دلیل اینکه مخزن ندارند، موجب قطعی آب همسایگان می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان درباره برنامه این شرکت برای عبور از تابستان امسال افزود: پنج شهر که دارای مشکل هستند به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در کرمان، زرند، سیرجان، رفسنجان و بم حفر و تجهیز چند حلقه چاه با پیشرفت ۸۵ درصدی در حال انجام است که تا ۱۰ تیرماه این چاه ها وارد مدار و بخشی از کسری آب کرمان جبران می‌شود.

افتتاح آبرسانی به شهر بم در سفر رئیس جمهور

وی افزود: فاز اول آبرسانی به بم از سد ساء نیز در سفر رئیس جمهور که پیش بینی می‌شود در تیرماه انجام شود، افتتاح خواد شد و ۲۵۰ لیتر بر ثانیه به شبکه اضافه خواهد شد.

عبدیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: پروژه انتقال آب از خلیج فارس(برای شرب) پیشرفت ۵۰ درصدی دارد و قرار است تا پایان امسال بهره‌برداری شود که سال آینده تنش هر ساله را نخواهیم داشت.

وی درباره باسازی شبکه آب شهری برای جلوگیری از هدررفت آب بیان کرد: متوسط هدررفت شبکه آب در استان کرمان حدود ۳۰ درصد است و سال گذشته ۷۸۰ میلیارد توان اعتبار استانی داشتیم که ۲۰ درصد برای بازسازی بوده و تخصیص ۷۰ درصدی یافته است.

مدیرعامل آبفای استان کرمان در پایان با اشاره به پروژه فاضلاب کرمان و زرند، گفت: در سیرجان نیز پروژه فاضلاب توسط شرکت‌های اقماری، گل گهر، شهرداری و جهاد نصر در قالب کنسرسیوم اجرا شده و در سفر هیئت دولت در تابستان امسال افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در این پروژه ۳۷۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و هفت کیلومتر خط انتقال با قطر ۱۲۰۰ توسط آبفا از اعتبارات ملی و تصفیه خانه با ظرفیت ۲۶ هزار و ۵۰۰ مترمکب در شبانه روز اجرا شده است.