صدور ۱۴ هزار و ۴۱۰ مجوز کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزها در استان کرمان

به گزارش دنیای اقتصاد_ کرمان، صادق سلطانی نژاد ۲۵ تیر ماه در نشست خبری در بخش اول اظهار کرد: یکی از شاخص‌های اصلی کسب‌وکار تسهیل فرآیند صدور مجوزها است. موضوع درگاه ملی مجوزها ۱۲ سال معطل مانده بود و سال گذشته وزارت اقتصاد این فرآیند را دنبال کرد و درگاه ملی مجوزها راه‌اندازی شد.

سلطانی‌نژاد عنوان کرد: بالغ بر ۴ هزار و ۱۰۰ مجوز در کشور احصاء و در درگاه ملی مجوزها بارگذاری شده و فرآیند صدور این مجوزها توسط دستگاه‌های اجرایی کشور در حال انجام است. 

وی با اشاره به اینکه ما در استان کرمان برای صدور مجوزها خیلی مشکل داشتیم، گفت: با پیگیری‌های انجام شده ظرف یک سال گذشته، فضای کسب‌وکار استان حدود ۱۰ پله صعود کرده، یعنی ما از پله ۳۱ کشور به رتبه ۲۱ ارتقاء پیدا کرده‌ایم و این نشان می‌دهد ارکان توسعه استان در زمینه فضای کسب‌و‌کار در کنار یکدیگر قرار دارند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان با اشاره به برگزاری جلسات با ادارات مربوط به صدور مجوزها عنوان کرد: برخی مجوزها که روند آنها طول کشیده، نیازمند تائید است که در قانون نیز این موارد مشخص است که مربوط به حوزه محیط زیست، بهداشت عمومی، نظم و انضباط پولی و مالی، فرهنگ و امنیت ملی می‌شود؛ بقیه موارد مجوز ثبت محور است و باید بلافاصله توسط دستگاه‌های اجرایی صادر شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از لرستان، بانوان استان کرمان بیشترین تعداد درخواست‌های صدور مجوز را در درگاه ملی مجوزها داشته‌اند، گفت: یکی از شاخص‌های اولیه، بهبود و تسهیل فرآیند صدور مجوز کسب و کار است و بعد از این، وزارت اقتصاد دنبال می‌کند این مجوزها به تسهیلات متصل شود و تسهیلات تکلیفی به واحدهای صنعتی، خدماتی و ... به مواردی داده شود که از طریق درگاه ملی مجوز گرفته و نوپا هستند، پرداخت شود.

سلطانی نژاد تصریح کرد: تعداد کل درخواست‌های مردم استان کرمان در درگاه ملی مجوزها ۳۵ هزار و ۴۶۹ مورد بوده که ۱۴ هزار و ۴۱۰ مجوز صادر شده و نقطه امیدی است که برا نخستین بار می‌توانیم مجوزی را بدون امضا و بدون بروکراسی اداری صادر کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان در بخش دوم سخنرانی بیان کرد: در استان کرمان در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی نگرانی داریم و تعدادی از بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در استان نسبت تسهیلات به سپرده آنها واقعا کم است و فقط هشت بانک دولت و خصوصی بین ۵۰ تا ۸۵ درصد در این زمینه عملکرد دارند و استان کرمان رتبه ۲۶ کشوری را در این حوزه دارد. 

سلطانی‌نژاد ادامه داد: ۱۱ بانک و موسسه مالی در استان کرمان زیر ۵۰ درصد هستند این یعنی سپرده از مردم استان اخذ شده و در جایی غیر از استان سپرده‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: از طریق وزارت اقتصاد کار را دنبال می‌کنیم و به این بانک‌ها و موسسات اخطار می‌دهیم و در صورتی که مجبور شویم، این شعب را در استان تعطیل خواهیم کرد و نیازی به وجودشان در استان با این وضعیت کاری نداریم.