حاشیه سود ایجاد شده در صنعت پخش، تکافوی افزایش هزینه ها را نمی دهد

دنیای اقتصاد-کرمان: پیشکسوت صنعت پخش استان کرمان در گفتگویی با اشاره به استقرار نظام توزیع بعنوان یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره تامین، رسالت شرکتهای پخش را تنظیم بازار ، بهبود ساختار نظام توزیع ، یکسان سازی قیمتها و حمایت از حقوق مصرف کنندگان دانست و خاطر نشان کرد: شرکتهای پخش بعنوان حلقه واسط تولید کننده و مصرف کننده رسالت بسیار مهمی را بر عهده داشته و بایستی کالا را به بهترین نحو و در سلامت کامل بدست مصرف کننده نهائی برسانند .

محمد رفیع زاده اضافه کرد: در گذشته شرکتهای پخش به تعداد انگشتان دست و اکثرا" دولتی بودند و با گسترش این صنعت هم اکنون بیش از نود درصد اقلام مصرفی جامعه از طریق شرکتهای پخش در سراسر کشور توزیع میشود .

این فعال باسابقه صنعت پخش با اشاره به کاستی ها و چالشهای این صنعت گفت: مشکل سوخت وکمبود ناوگان حمل و نقل و عدم توانائی شرکتها ی پخش در نوسازی ناوگان بعلت افزایش بی رویه قیمت ها از مهمترین مشکلات ما در سالهای اخیر بوده است به نحوی که ما نتوانستیم همزمان با افزایش قیمت حمل و نقل ، قیمت خدمات را افزایش دهیم .

رفیع زاده ادامه داد: انجمن استانی صنعت پخش و همچنین انجمن ملی صنعت پخش ایران پیشنهاداتی را به سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده ارائه کرده اند تا تجدید نظری دررابطه با افزایش هزینه ها و ثابت بودن درآمد شرکتها ی پخش  انجام گردد و ادامه روند ارائه خدمات شرکتهای پخش امکان پذیر باشد .

وی در خصوص ارتباط شرکتهای پخش با تامین کنندگان گفت: هر شرکت تامین کننده برای قرار گرفتن در سبد کالای  شرکتهای معتبر صنعت پخش بایستی چند نکته را رعایت کند. اول اینکه آن شرکت در لیست سیاه امور مالیاتی  نباشد، دوم اینکه فعالیت اقتصادی به صورت شفاف و با رعایت قوانین کشوری داشته باشد و مرحله سوم نیز قابل قبول بودن کالا و مورد نیاز بودن آن می باشد . اگر شرکتی این سه عامل رارعایت کند امکان همکاری فراهم خواهد بود.

رفیع زاده در خصوص اقدام برخی از تولیدکنندگان برای راه اندازی شعب توزیع در کنار تولید گفت: عقیده من این است که هر کسی باید کار تخصصی خود را انجام دهد. کسی که کار تولید را انجام می دهد باید در حوزه تولید ، علم خود را به روز نگه دارد و دنبال کیفیت محصول باشد؛ اما برخی از شرکتها علاقه مند  هستند که پخش تولیدات خود را ذیل شرکت خود انجام دهند که این موضوع باعث  دور شدن از فضای تولید و کار تخصصی می شود .

این پیشکسوت صنعت پخش، ضمن اشاره به ایجاد بازارهای جدید الکترونیکی در کشور گفت: با توجه به تغییر ایجاد شده در زمینه فروش به صورت دیجیتال بایستی زیرساخت مناسب این حوزه را هم  فراهم کنیم. وی افزود : اما این بازارهای الکترونیکی که چند سالی هست  آغاز به فعالیت کرده اند، تنهاحدود ۴ تا۵ درصد بازار را در اختیار دارند چراکه در صنعت پخش به علت فاصله زیاد بین مراکز تولید و تامین کننده با استانها و مراکز مصرف ، احتیاج به انبار استاندارد، سردخانه ،  سکوهای تخلیه و بارگیری، لیفتراک و ناوگان حمل و نقل دارد که این موضوع تضادی با فروش برخط ندارد و به همین دلیل فضای ایجاد شده تاثیر چندانی در صنعت پخش ندارد .