اولین چالش توریسم 2022

در بررسی‌‌‌های صورت گرفته شورای جهانی سفر و گردشگری به‌‌‌عنوان نماینده بخش گردشگری جهانی در سال ۲۰۲۲ پروژه‌‌‌های کاری در بخش گردشگری احتمالا با کمبود نیروی کار مواجه خواهد بود و از هر ۱۳ شغل یکی از آنها همچنان خالی خواهد ماند. از این رو این شورا توصیه‌‌‌هایی را به دولت‌‌‌ها و شرکت‌ها ارائه می‌دهد تا بتوانند در شرایط کمبود نیروی کار از آن استفاده کنند.

آمار مربوط به شورای جهانی سفر و گردشگری که در همکاری با مرکز اقتصاد آکسفورد منتشر شده است، برای اولین بار کمبود کارکنان در سراسر ایالات متحده و دیگر بازارهای مهم سفر و گردشگری از جمله انگلیس، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و پرتغال را مورد بررسی قرار دادند و بر دوره زمانی بین ماه‌‌‌های ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۱ و همچنین سال ۲۰۲۲ تمرکز کردند. سازمان ملل متحد نیز به عنوان بخشی از گزارش خود اقداماتی را توصیه می‌کند که دولت‌‌‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از آن برای رفع مشکل کمبود نیروی کار گردشگری استفاده کنند.

بر اساس تجزیه و تحلیل شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۱ آمریکا با ۷۰۰هزار کمبود نیروی کار مواجه شده است. چشم‌انداز برای سال ۲۰۲۲ کمی مثبت‌‌‌تر است و حدود ۴۸۰هزار شغل فعال در بخش گردشگری پیش‌بینی می‌شود که از هر ۱۳ شغل یکی از آنها خالی خواهد ماند.

با افزایش همزمان نرخ بیکاری و تقاضا برای سفر، شرکت‌های گردشگری به دلیل کمبود نیروی کار در تلاش برای پرکردن مشاغل موجود هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهند در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ از ۶/ ۶‌میلیون شغل موجود در آمریکا ۶۹۰‌هزار شغل با کمبود نیرو مواجه شده است که این رقم معادل ۱۱‌درصد کمبود کارکنان در این کشور است. باتوجه به گفته مقامات شورای جهانی سفر و گردشگری، ادامه روند کمبود کارگر در این بخش می‌تواند بخش قابل‌توجهی از گردشگری آمریکا را مختل کند و روند بهبودی با چالش مواجه شود. همچنین کاهش فعالیت‌های گردشگری تاثیر مستقیمی بر اقتصاد قدرتمند این صنعت در سراسر جامعه آمریکا خواهد گذاشت. از این رو شورای جهانی سفر و گردشگری راه‌حلی‌هایی را برای دولت‌‌‌ها و کسب و کارها برای رسیدگی به این مسائل مطرح کرده است.

جولیا سیمپسون، رئیس و مدیرعامل شورای جهانی سفر و گردشگری، در رابطه با بحران کمبود نیروی کار گفت: «در حال حاضر نیروی کافی برای پرکردن مشاغل نداریم و اگر نتوانیم این مشاغل را پر کنیم، این مساله می‌تواند به‌‌‌طور جدی بقای شرکت‌های گردشگری و سفر را در سراسر آمریکا به‌‌‌خطر بیندازد؛ این ضربه‌‌‌ بسیار سختی خواهد بود که بسیاری از مشاغل باقی نخواهند ماند.»

از طرفی سازمان جهانی گردشگری به‌‌‌دلیل شیوع اُمیکرون در جهان، با هدف جلوگیری از انتشار ویروس جدید کووید-۱۹ هشدار به بازگرداندن محدودیت‌های سفر داده است و معتقد است در صورت عدم‌توقف گسترش ویروس، تنها امرار معاش مردم آسیب خواهد دید. به این منظور شورای جهانی سفر و گردشگری راه‌حل‌‌‌هایی را به دولت‌‌‌ها و شرکت‌ها برای مقابله با کمبود نیروی کار گردشگری توصیه کرده است. مهم‌ترین این توصیه‌‌‌ها شامل تاثیر برنامه‌‌‌های مربوط به مرخصی، تسهیل در مشاغل، کار از راه دور، فراهم کردن شبکه‌‌‌های ایمنی، ارتقای مهارت نیروی کار و حفظ استعدادها، ایجاد و ترویج تحصیل و کارآموزی می‌شود.

در گزارش اخیر شورای جهانی سفر و گردشگری تاثیر مخرب کووید-۱۹ بر بخش گردشگری بر ۶۲‌میلیون شغل در سطح جهانی بوده است. اما با این حال، اقدامات پیشگیرانه بسیاری از دولت‌‌‌ها این بخش را قادر ساخت تا‌میلیون‌‌‌ها شغل و ابزار امرار‌معاش مردم از طریق طرح‌های حفاظت از مشاغل مختلف را نجات دهند. در سال ۲۰۲۱، باتوجه به اینکه تقاضا برای سفر با کاهش محدودیت‌ها و رشد بازار داخلی افزایش یافت، تامین نیروی کار قادر به مطابقت با تقاضای رو به افزایش مشتریان به‌‌‌ویژه در نیمه دوم ۲۰۲۱ نبود.

همه کشورها در سراسر جهان علاوه بر آمریکا همچون انگلیس، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و پرتغال کمبود قابل‌توجه نیروی کار را نشان دادند که تقاضا برای استخدام از منبع کار در دسترس پیشی گرفته است.

شورای جهانی سفر و گردشگری می‌‌‌گوید، کمبود پرسنل  مساله کلیدی برای بخش گردشگری و سفر جهانی است، در حالی که مسائل مربوط به عرضه و تقاضا به تدریج در سال ۲۰۲۲ تنظیم می‌‌‌شوند، این مشکل احتمالا باقی خواهد ماند. اقتصاد این بخش در سراسر جهان به کسب و کارها و دولت‌‌‌ها بستگی دارد که قادر به حل این مساله بحرانی و بازگشت سفرها هستند.