مقصد اردیبهشتی طبیعت‏‏‌گردها

نمونه‌‌‌ آنها تورهای دو و نیم روزه است که از مبدا تهران شبانه به سمت خرم آباد راه می‌‌‌افتند، ‌‌‌ صبحانه را در این شهر صرف می‌کنند و سپس به سمت آبشار بیشه راه می‌‌‌افتند. این آبشار با ۴۸ متر ارتفاع در نزدیکی خرم‌‌‌آباد قرار گرفته است. نکته جالب درباره آبشار بیشه این است که چنانچه در قطار تهران- خوزستان باشید می‌توانید آن را از پنجره قطار ببینید زیرا ریل راه‌‌‌آهن از کنار این آبشار می‌‌‌گذرد. با دیدن آبشار بیشه، گزینه‌های بعدی این روز آبشار گریت و سرکانه خواهد بود.آبشار گریت نامش را از روستای گریت گرفته است، ‌‌‌ روستایی که در ۵۰ کیلومتری شهر خرم آباد قرار دارد. گریت آبشاری سه گانه است که ارتفاع آن به ۱۵ متر و پهنای آن به ۱۷ متر می‌‌‌رسد. برای رسیدن به گریت از روستا، باید مسیر یک ساعته را در طبیعت طی کنید، البته گزینه دیگر این است که با ماشین به سمت آبشار برانید اما به این ترتیب لذت یک پیاده‌‌‌روی سبک را از خود سلب کرده‌‌‌اید. دیدن این آبشارها تا ظهر طول می‌‌‌کشد، پس از صرف ناهار می‌توانید به سمت پل شاپوری و گرداب سنگی بروید. پل شکسته شاپوری همان‌طور که از نامش پیداست در زمان شاپور پادشاه ساسانی ساخته شده و ساخت آن همزمان با فلک‌‌‌الافلاک است که در یک کیلومتری پل قرار دارد. گفته می‌شود پل شکسته تنها پل تماما ساخته شده از سنگ است و کاربری آن برای عبور کاروانان و سپاهیان از شوش بوده که به سمت هگمتانه حرکت می‌کردند. گرداب سنگی دیگر سازه ساخته شده در دوران ساسانی است. کاربری گرداب سنگی ذخیره آب چشمه و انتقال آن به نقاط مختلف شهر بوده و با سنگ و ساروج ساخته شده، همان مصالحی که در ساخت پل شاپور و شهر شاپور نیز از آن بهره گرفته بودند. نکته جالب درباره این سازه‌‌‌، طغیان آب چشمه فصلی در فصل بهمن است که گاه آب آن سرریز می‌کند. در این زمان آب سرریز شده از طریق مجموعه‌‌‌ای از کانال‌‌‌ها و جدول‌‌‌ها به سمت رودخانه شهر برده می‌شود.

در عصر همین روز اول است که تورها بازدید از قلعه فلک‌‌‌الافلاک را هم می‌‌‌گنجانند، ‌‌‌ قلعه‌‌‌ای به جا مانده از دوران ساسانی که به نماد این شهر بدل شده است. فلک‌‌‌الافلاک با نام دژ «شاپورخواست» در متون کهن آمده است. نکته قابل‌توجه درباره دژ علاوه بر قرار گرفتن روی صخره‌‌‌های کوهپایه‌‌‌ای، ‌‌‌ وجود یک چاه بسیار عمیق و راه فرار اضطراری از حیاط دوم قلعه است. از زمان ساخت تاکنون، فلک‌‌‌الافلاک کاربری‌‌‌های مختلف به خود دیده است که از جمله آنها می‌توان به مقر حکومت، پادگان نظامی، زندان، خزانه سلطنتی و... اشاره کرد. این روزها قلعه در خود موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و آزمایشگاه مرمت آثار تاریخی را جای داده و اصلی‌‌‌ترین جاذبه گردشگری شهر خرم‌‌‌آباد است. برنامه روز بعد این تورها گشت‌‌‌زنی در طبیعت زیبای لرستان و جنگل‌‌‌های زاگرس است و در روز سوم بازدید از آبشار نوژیان را می‌‌‌گنجانند. نوژیان بلندترین آبشار در استان لرستان است که در ۳۸ کیلومتری خرم آباد قرار گرفته و ارتفاع آن به ۹۵ متر می‌‌‌‌‌‌رسد.

در نوع دوم تورهای طبیعت‌‌‌گردی که برای لرستان چیده شده است، ‌‌‌ زمان سفر به سه روز افزایش یافته و تنگه شیذر و دره خزینه در آن گنجانده شد‌‌‌ه‌‌‌اند. تنگه شیذربدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است. این تنگه در مسیر اتصال سه استان ایلام، کرمانشاه و لرستان قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از شهرستان کوهدشت، بخش زردلان و منطقه اولادقباد به سمت قلب زاگرس حرکت کنید. زیبایی‌‌‌های این منطقه چنان زیاد است که نامش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دره خزینه به عنوان دیگر جاذبه‌های استان لرستان یکی از چشم‌‌‌نوازترین دره‌‌‌های ایران است که در میانه جاده پل دختر به اندیمشک قرار دارد و گفته می‌شود به گرند کانیون آمریکا بی‌‌‌شباهت نیست. روی این دره بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه قرار گرفته که طول آن به ۱۱۲ متر می‌رسد و عرض آن از یک متر کمتر است. برای ساخت این پل از چوب‌‌‌های روسی و طناب‌‌‌های کابلی کمک گرفته‌‌‌اند و قدم نهادن روی آن بی‌‌‌شک تجربه‌‌‌ای شگفت‌‌‌انگیز خواهد بود.

اگر قصد داشته باشید با تور به لرستان سفر کنید برای تورهای دو و نیم روزه حدود ۲‌میلیون تومان و برای یک تور سه روزه باید۳میلیون تومان بپردازید. در این تورها وسیله حمل‌ونقل اتوبوس وی‌‌‌آی‌‌‌پی است و اقامت در هتل‌‌‌های خرم آباد برنامه‌‌‌ریزی شده است. چنانچه با وسیله نقلیه شخصی بخواهید این سفر را بروید هزینه هتل و اقامت برای هر نفر یک شب بین ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان است.